-
1. Data: 2011-07-12 12:00:56
Temat: silniki - material wirnika
Od: "mw158979" <...@t...pl>
Witam,
Po wyjeciu wirnika z silniczka komutatorowego (magnetofonowy, trzysekcyjny)
widze, ze korpus jest wykonany z warstw czegos (rdzenie niektorych
transformatorow wygladaja podobnie).
Co to takiego jest i jakie ma znaczenie material dla pracy silnika - moc,
sprawnosc?
TIA
-
2. Data: 2011-07-12 14:47:07
Temat: Re: silniki - material wirnika
Od: __Maciek <i...@c...org>
Tue, 12 Jul 2011 14:00:56 +0200 "mw158979" <...@t...pl> napisał:
>Po wyjeciu wirnika z silniczka komutatorowego (magnetofonowy, trzysekcyjny)
>widze, ze korpus jest wykonany z warstw czegos (rdzenie niektorych
>transformatorow wygladaja podobnie).
>
>Co to takiego jest i jakie ma znaczenie material dla pracy silnika - moc,
>sprawnosc?
Chodzi Ci o rdzeń wirnika? Jest wykonany z blach transformatorowych.
Muszą mieć dobre własności magnetyczne (dużą przenikalność, indukcję
nasycenia, jak najmniejszą szerokość pętli histerezy) oraz mieć jak
największą rezystancję (OIDP w tym celu dodaje się do stali krzemu).
Chodzi o zmniejszenie strat w rdzeniu. Nie chce mi się rozpisywać, to
jest w każdym podręczniku elektrotechniki. Poguglaj sobie pod hasłami
"blacha transformatorowa", "materiały magnetyczne" i "straty w
rdzeniu" albo podobnie (bez cudzysłowi).
-
3. Data: 2011-07-12 20:17:21
Temat: Re: silniki - material wirnika
Od: yorgus <y...@t...pl>
Dnia Tue, 12 Jul 2011 14:00:56 +0200, mw158979 <...@t...pl> napisał:
> Witam,
>
> Po wyjeciu wirnika z silniczka komutatorowego (magnetofonowy, trzysekcyjny)
> widze, ze korpus jest wykonany z warstw czegos (rdzenie niektorych
> transformatorow wygladaja podobnie).
>
> Co to takiego jest i jakie ma znaczenie material dla pracy silnika - moc,
> sprawnosc?
>
> TIA
>
>
pewnie blacha krzemowa przekladana jakims papierem albo malowana dla unikniecia
pradow wirowych. Ma to jeszcze taka zalete ze nie koroduje.
W niektorych transformatorach i silnikach zdarzalo mi sie tez widziec jakis ferryt
(mowie o 50 hz zastosowaniach). Najciekawszy silnik z magnetofonu jaki widzialem nie
mial
rdzenia (byla sama cewka obracajaca sie wokol walca chyba z alnico, nawinieta tak
jakby w garnek) a magnes staly to byl wlasnie ten walec,
inaczej mowiac silnik byl zrobiony tak jakby na odwrot. Mial bardzo maly prad jalowy
i byl bardzo cichy.
--
pozdrawia
yorgus
-
4. Data: 2011-07-12 21:03:26
Temat: Re: silniki - material wirnika
Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>
Użytkownik "yorgus" <y...@t...pl> napisał w wiadomości
news:slrn.pl.j1p946.576.yorgus@xps2.zfcst.us.edu.pl.
..
> Dnia Tue, 12 Jul 2011 14:00:56 +0200, mw158979 <...@t...pl> napisał:
>> Witam,
>>
>> Po wyjeciu wirnika z silniczka komutatorowego (magnetofonowy,
>> trzysekcyjny)
>> widze, ze korpus jest wykonany z warstw czegos (rdzenie niektorych
>> transformatorow wygladaja podobnie).
>>
>> Co to takiego jest i jakie ma znaczenie material dla pracy silnika - moc,
>> sprawnosc?
>>
>> TIA
>>
>>
>
> pewnie blacha krzemowa przekladana jakims papierem albo malowana dla
> unikniecia
> pradow wirowych. Ma to jeszcze taka zalete ze nie koroduje.
> W niektorych transformatorach i silnikach zdarzalo mi sie tez widziec
> jakis ferryt
> (mowie o 50 hz zastosowaniach). Najciekawszy silnik z magnetofonu jaki
> widzialem nie mial
> rdzenia (byla sama cewka obracajaca sie wokol walca chyba z alnico,
> nawinieta tak jakby w garnek) a magnes staly to byl wlasnie ten walec,
> inaczej mowiac silnik byl zrobiony tak jakby na odwrot. Mial bardzo maly
> prad jalowy i byl bardzo cichy.
To chyba jakieś bardzo stare rozwiązanie,
bo takie silniki widywałem w starych radzieckich
oscyloskopach z lat 60-tych. Napędzały
wentylatory.
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
-
5. Data: 2011-07-12 23:13:52
Temat: Re: silniki - material wirnika
Od: "Chłopski Filozof" <c...@p...onet.pl>
Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
news:ivicr2$8c9$1@inews.gazeta.pl...
>>
>> prad jalowy i byl bardzo cichy.
>
> To chyba jakieś bardzo stare rozwiązanie,
> bo takie silniki widywałem w starych radzieckich
> oscyloskopach z lat 60-tych. Napędzały
> wentylatory.
..koło jako takie ,to jeszcze starsze rozwiązanie i popatrz ,stosuje się
dotychczs permanentnie. Kto by pomyślał ... nooo.... nooo...taaaa ;-)
--
WB.
"A cały problem w tym jest ,że głupcy są zbyt pewni siebie , a mądrzy zbyt
pełni wątpliwości"
-
6. Data: 2011-07-13 10:10:32
Temat: Re: silniki - material wirnika
Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>
Chłopski Filozof wrote:
(ciap)
> ..koło jako takie ,to jeszcze starsze rozwiązanie i popatrz ,stosuje
> się dotychczs permanentnie. Kto by pomyślał ... nooo.... nooo...taaaa
> ;-)
Unia powinna zabronić stosowania (koła) w nowych konstrukcjach.
--
Włodek
-
7. Data: 2011-07-13 15:01:23
Temat: Re: silniki - material wirnika
Od: __Maciek <i...@c...org>
Wed, 13 Jul 2011 12:10:32 +0200 Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>
napisał:
>> się dotychczs permanentnie. Kto by pomyślał ... nooo.... nooo...taaaa
>> ;-)
>
>Unia powinna zabronić stosowania (koła) w nowych konstrukcjach.
I używania ognia, bo ogień jest przecież bardzo niebezpieczny.
Domagamy się natychmiastowego wydania odpowiednich dyrektyw :-D
-
8. Data: 2011-07-13 20:25:18
Temat: Re: silniki - material wirnika
Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>
__Maciek wrote:
> Wed, 13 Jul 2011 12:10:32 +0200 Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>
> napisał:
>
>>> się dotychczs permanentnie. Kto by pomyślał ... nooo....
>>> nooo...taaaa ;-)
>>
>> Unia powinna zabronić stosowania (koła) w nowych konstrukcjach.
>
> I używania ognia, bo ogień jest przecież bardzo niebezpieczny.
> Domagamy się natychmiastowego wydania odpowiednich dyrektyw :-D
Ano, miały być zapalniczki nienormalne (dziecioodporne) i ...
--
Włodek
-
9. Data: 2011-07-13 22:36:22
Temat: Re: silniki - material wirnika
Od: __Maciek <i...@c...org>
Wed, 13 Jul 2011 22:25:18 +0200 Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>
napisał:
>Ano, miały być zapalniczki nienormalne (dziecioodporne) i ...
Czyli jakie? Bezogniowe, z żarzącym się drutem grzejnym? Ze stacyjką
na klucz? ;-)
-
10. Data: 2011-07-13 22:42:37
Temat: Re: silniki - material wirnika
Od: Mirek <i...@z...adres>
On 13.07.2011 12:10, Włodzimierz Wojtiuk wrote:
> Unia powinna zabronić stosowania (koła) w nowych konstrukcjach.
>
Albo niech Microsoft wykupi patent.
Mirek.