  • 21. Data: 2018-07-30 21:50:08
    Temat: Re: silnik krokowy czy 3 fazowy?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:5b5f08d5$0$613$65785112@news.neostrada.pl...
    (...)
    > 3f bedzie krecil plynniej, ale na krokowcu zrobic latwiej :-)

    Ale to ma być łatwiej, czy lepiej? :)
    Jak płynniej, to chyba jednak bym na 3f zrobił.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 22. Data: 2018-07-30 22:05:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > No coz, wspolczesny dysk twardy, nawet zakladajac ze ma tylko 500GB na
    > jednej powierzchni, co nam daje z grubsza 1300 bitow /um^2 ... to tak
    > strzelam, ze ma przynajmniej 20 sciezek/um, i jakos potrafia glowice
    > ustawic na okreslonej sciezce :-)

    Potrafi. 20 na um raczej aż tak nie (prawda, zanadto nie rozkminiałem, bo
    nie miałem potrzeby), bo powoli zaczynamy wchodzić już w wymiary
    cząsteczkowe.
    Do tego służy kilka rodzajów serwo, jedno, to dedykowana strona na dysku
    (embedded servo), gdzie są zapisane znaczniki dla serwo i wg tego
    pozycjonowane, inne, to (moja nazwa robocza, rzeczywista jest na pewno inna)
    serwo wplecione typ 1, gdzie serwo jest zapisane na wszystkich talerzach
    pomiędzy ścieżkami danych, a pozycjonowanie odbywa się na podstawie
    porównywania siły sygnału z sąsiednich ścieżej serwo (przypomnijmy -
    zapisanych POMIĘDZY ścieżkami danych). Trzecie, to serwo zabindowane, gdzie
    jest ono nagrane na tych samych ścieżkach, co dane, niejako razem z nimi.
    To tak bardzo pokrótce, w niesłychanym uproszczeniu i skrócie.
    Nie pomnę, czy stosuje się kombinacje poszczególnych metod. I ile pominąłem.

    Literatura: "Anatomia dysków twardych" (C) Piotr Metzger.

    PS. A na selsynach może coś?

  • 23. Data: 2018-07-30 22:09:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-07-30 o 21:44, Szumek pisze:
    > duży moment
    Duży? 4 Nm i to na wyjściu.

    Robert

  • 24. Data: 2018-07-30 22:17:31
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Zdaje się, że moment obrotowy maleje wraz z podziałem na mikrokroki.
    > Trzeba sterownik, który wraz z podziałem na mikrokroki siknie więcej
    > prądu. Albo gotowy sterownik, albo coś od STM.
    > Z jakiś względów gimbale robi się na BLDC, ale tam pewnie o szybkość
    > chodzi.

    Pawle, dobrze prawisz. Wraz z podziałem maleje energia podkroku i
    zwyczajnie silnik może się nawet sam nie chcieć ruszyć, a co dopiero z
    obciążeniem. W dodatku w ramach kroku, podkroki są że tak powiem...
    elastyczne :)

    Są rozwiązania pozwalające na opanowanie tego tematu zwykłym krokowcem
    1.8st, ale zakładają one sprzężenie zwrotne i nie są tanie.

    Ja podszedł bym do tematu inaczej. Nie dawał bym enkodera, za to
    silnikiem 2 biegunowym napędzał bym przekładnię falową.
    Zalet jest kilka, najważniejsze to bezluzowość, mały moment startu, duże
    moment wyjściowe (a więc sztywność łatwo uzyskać) i co chyba
    najważniejsze bardzo duże przełożenia z jednego stopnia (rzędu 1:180).

    U mnie w 4 osi frezarki pracuje właśnie taka przekładnia. Banalne w
    poskładaniu to to może nie jest, ale jak już się na tym coś zrobi, no to
    paluszku lizać :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 25. Data: 2018-07-30 22:20:40
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Robert Wańkowski pisze:
    > Duży? 4 Nm i to na wyjściu.

    Ale przy podziale 1/64 może że się okazać, że mniejszy niż opory własne :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 26. Data: 2018-07-30 23:17:43
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 30.07.2018 o 15:03, Sebastian Biały pisze:

    > Silnik asynchroniczny z falownikiem nie ma szansy na ustawienie
    > dokładnie pozycji.

    Falownik Siemensa i EPOS dałby pewnie radę. Ale to bez sensu bo pewnie
    podstawowa prędkość ruchu byłaby dość niska a indukcyjne tego nielubią.
    \

    > Potrzeby jeszcze enkoder obrotowy i tony ciezkiego
    > software aby w ogóle o tym mówić a i tak bedzie do dupy.

    Wystarczy ten w falowniku. Ale to raczej poroniony pomysł.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 27. Data: 2018-07-30 23:24:09
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 30.07.2018 o 20:51, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Zenek Kapelinder"  napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Zrob taki naped do teleskopu z uzyciem napedu wycieraczek, to pogadamy
    > dalej :-)

    W sumie to jak m,a być dobrze to w przypadku krokowców tez trzeba by dać
    enkoder. A skoro już jest enkoder to silnik prądu stałego może to
    takiego celu być użyty z takim samym, powodzeniem jak krokowy. Sporo
    maszyn CNC chodziło na silnikach DC i radziły sobie one lepiej niż
    krokowce. Z reguły mają duże prędkości obrotowe i po zastosowaniu
    przekładni redukującej prędkość dostajesz duży moment.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 28. Data: 2018-07-30 23:31:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 30 Jul 2018 23:24:09 +0200, Mario napisał(a):

> [...]
    > krokowce. Z reguły mają duże prędkości obrotowe i po zastosowaniu
    > przekładni redukującej prędkość dostajesz duży moment.

    Jak najbardziej mozna tak zrobic.
    Ale nie z uzyciem enkodera co ma 10 impulsow na obrot, ktore beda co
    minute impulsowaly.

    J.

  • 29. Data: 2018-07-31 01:05:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Skad manipulatorze wziales 10 impulsow na obrot? Jak silnik od wycieraczek ma, jak
    napisales, przekladnie 100:1 i obrot silnika generuje 9 impulsow to wykorzystujac
    impulsy z silnika jest 900 impulsow na obrot po przekladni. Kolejne przekladnie
    powiekszaja ilosc impulsow na obrot. Jak komus bedzie za malo to moze zalozyc
    enkoder. Z enkoderem rodzaj silnika nie ma najmniejszego znaczenia i wsrod wielu
    wycieraczkowy bedzie bil inne niska cena i dostepnoscia. W srodku w silniku do
    wycieraczek jest dostatecznie duzo wolnego miejsca ze mozna zalozyc tarcze kodowa o
    kilkuset impulsach na obrot.

  • 30. Data: 2018-07-31 02:54:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 30 Jul 2018 16:05:20 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    napisał(a):

    > Skad manipulatorze wziales 10 impulsow na obrot?

    Z twojego pomyslu.

    > Jak silnik od wycieraczek ma, jak napisales, przekladnie 100:1 i
    > obrot silnika generuje 9 impulsow to wykorzystujac impulsy z
    > silnika jest 900 impulsow na obrot po przekladni.

    No, a biorac pod uwage ze potrzeba nam 1 obrot na dobe, to bedzie 1
    impuls co 1.5 minuty.
    Powodzenia w stabilizacji obrotow.

    > Kolejne
    > przekladnie powiekszaja ilosc impulsow na obrot.

    I to jest jedno rozwiazanie.
    O wadach mozesz poczytac na stronie ktora podalem, ale jest to jakis
    pomysl.

    > Jak komus bedzie
    > za malo to moze zalozyc enkoder. Z enkoderem rodzaj silnika nie ma
    > najmniejszego znaczenia i wsrod wielu wycieraczkowy bedzie bil inne
    > niska cena i dostepnoscia.

    Tak jest. Ja protestowalem tylko przeciw temu twojemu enkoderowi.

    J.