-
1. Data: 2009-01-01 14:22:40
Temat: Re: rowy wzdłuż dróg
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Michał Grodecki" <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
wiadomości news:gjb0db$mn3$1@inews.gazeta.pl...
Z tym, że teraz przyszło mi do głowy, ze gdyby zmienić nieco profil
(oczywiście tam, gdzie się da, to mogło by być bezpiecznie. Po prostu
zamiast stosować taki profil:
________ ______
| |
| |
|_______|
zastosować taki:
________
| _______
| /
|_______/
Tylko prawa część jeszcze bardziej płaska (tylko nie ma takich literek.
Oczywiście jezdnia jest po lewej stronie. Chodzi o to, że jeśli już
samochód wypada z drogi, to by przeciwstok był łagodny i ułatwiał przecenie
i łagodne lądowanie.
-
2. Data: 2009-01-01 14:41:01
Temat: Re: rowy wzdłuż dróg
Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
Dnia 2009-01-01 15:22, Użytkownik Robert Tomasik napisał:
> Użytkownik "Michał Grodecki" <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
> wiadomości news:gjb0db$mn3$1@inews.gazeta.pl...
>
> Z tym, że teraz przyszło mi do głowy, ze gdyby zmienić nieco profil
> (oczywiście tam, gdzie się da, to mogło by być bezpiecznie. Po prostu
> zamiast stosować taki profil:
>
>
> ________ ______
> | |
> | |
> |_______|
>
>
> zastosować taki:
>
> ________
> | _______
> | /
> |_______/
>
> Tylko prawa część jeszcze bardziej płaska (tylko nie ma takich literek.
> Oczywiście jezdnia jest po lewej stronie. Chodzi o to, że jeśli już
> samochód wypada z drogi, to by przeciwstok był łagodny i ułatwiał
> przecenie i łagodne lądowanie.
To by miało sens. Tylko wytłumacz to "wiecznym szukaczom oszczędności po
5 zł ma 1 km drogi" - trochę wzrośnie objętość robót ziemnych.
--
Michał Grodecki
Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy
-
3. Data: 2009-01-01 16:42:49
Temat: Re: rowy wzdłuż dróg
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Michał Grodecki" <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
wiadomości news:gjiklv$d7f$2@inews.gazeta.pl...
> To by miało sens. Tylko wytłumacz to "wiecznym szukaczom oszczędności po
> 5 zł ma 1 km drogi" - trochę wzrośnie objętość robót ziemnych.
Objętość niekoniecznie. W końcu w wypadku rowu kluczowym do zdolności
odprowadzenia wody jest przekrój. Choć oczywiście długość obwodu przekroju
ma lekkie znaczenie, albowiem opór przepływu wody nieco od niego zależy,
albowiem tam najczęściej są roślinki (trawa) hamująca przepływ. Takie rowy,
jak ja opisałem przykładowo widuje na Słowacji i w Czechach przy ostatnio
budowanych drogach. Na dnie dokładają betonowe korytka, by ułatwić przepływ
wody. A u nas wciąż króluje przekrój "U".