  • 11. Data: 2024-01-10 17:12:27
    Temat: Re: roj dronow
    Od: Tomasz Błażejczyk <t...@g...com>

    wtorek, 9 stycznia 2024 o 19:00:11 UTC+1 Ghost napisał(a):

    > Obrazki sa raczej stabilne.
    DJI Enterprise Dual (bez RTK) którego używam ma według dokumentacji dokładność
    pozycjonowania do +-0.1m (pionowa) i +-0.5m (pozioma). Do pozycjonowania optycznego
    ma dodatkowe wbudowane kamery. Do pozycjonowanie GPS używa sygnału z co najmniej 10
    satelitów. W praktyce widać jak "wisi w miejscu" nawet w czasie wietrznej pogody.
    Dodatkowa kamera wideo jest stabilizowana przez gimbal.

  • 12. Data: 2024-01-10 18:22:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Jan 2024 08:12:27 -0800 (PST), Tomasz Błażejczyk wrote:

    > DJI Enterprise Dual (bez RTK) którego używam ma według dokumentacji
    > dokładność pozycjonowania do +-0.1m (pionowa) i +-0.5m (pozioma).

    Wow. Zazwyczaj pionowa była w GPS gorsza - barometrem się wspomagają?

    > Do pozycjonowania optycznego ma dodatkowe wbudowane kamery. Do
    > pozycjonowanie GPS używa sygnału z co najmniej 10 satelitów. W

    A jak zabraknie ? :-)

    > praktyce widać jak "wisi w miejscu" nawet w czasie wietrznej
    > pogody.

    Ale moze to jakos inaczej osiągnęli - np INS?
    Wojna patentowa w USA o to poszła ... w zasadzie to bitewka..

    > Dodatkowa kamera wideo jest stabilizowana przez gimbal.

    J.

  • 13. Data: 2024-01-10 18:56:17
    Od: Tomasz Błażejczyk <t...@g...com>

    środa, 10 stycznia 2024 o 18:22:53 UTC+1 J.F napisał(a):

    > Wow. Zazwyczaj pionowa była w GPS gorsza - barometrem się wspomagają?
    No tak - jest jeszcze akcelerometr, żyroskop, termometr i barometr zamknięte razem w
    tzw. module IMU.

    > A jak zabraknie ? :-)
    Wtedy dron przechodzi w tryb ATTI w którym utrzymywana jest tylko stała wysokość na
    podstawie barometru i dla operatora zaczyna się prawdziwy pilotaż ;-)

    > Ale moze to jakos inaczej osiągnęli - np INS?
    > Wojna patentowa w USA o to poszła ... w zasadzie to bitewka..
    Z tego co wiem to kilka algorytmów jest w użyciu opartych o GPS, INS, VIO
    https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_odometry

    > J.

    Tomasz

  • 14. Data: 2024-01-11 00:52:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-10, Tomasz Błażejczyk <t...@g...com> wrote:

> [...]
    > praktyce widać jak "wisi w miejscu" nawet w czasie wietrznej pogody.
    > Dodatkowa kamera wideo jest stabilizowana przez gimbal.

    Dobra, poszukajmy...
    https://dronesurveyservices.com/do-drone-light-shows
    -use-gps/#:~:text=One%20key%20component%20that%20ena
    bles,complex%20patterns%20that%20captivate%20audienc
    es.

    "In conclusion, GPS technology plays a vital role in enabling the
    mesmerizing displays of synchronized aerial lights in drone light shows.

    However, its limitations in crowded areas have led to the development of
    alternative technologies like RTK and visual positioning systems that
    offer enhanced accuracy and performance."

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2024-01-11 11:42:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Jan 2024 23:52:35 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > alternative technologies like RTK and visual positioning systems that
    > offer enhanced accuracy and performance."

    Hm ...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Real_Time_Kinematic

    brzmi, jakby to ciągle był GPS, tylko lepszy, a nie "alternatywny".

    Tylko nie wiem - czy o odbiornik rererencyjny chodzi - tu w zasadzie
    niepotrzebny, bo względne pozycje nas interesują, czy własnie to
    śledzenie fazy sygnałów.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_kinematic_po
    sitioning

    A w ogóle - jest to wystarczająco niezawodne, czy lepiej miec cos
    innego?

    J.

  • 16. Data: 2024-01-12 06:01:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-11, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    sitioning

    > A w ogóle - jest to wystarczająco niezawodne, czy lepiej miec cos

    Wersja angielska jest nieco bardziej opisowa, ale jestem za cienki aby
    to tak na prędce przeanalizować: