  • 31. Data: 2020-04-16 17:12:55
    Temat: Re: rentgen
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Klientów - nie. Producentów - bardzo obchodzi.

    Miałem na myś li tych audiofili, co coś sami tworzą. Oni nie liczą sie z
    takimi kosztami jak 2 transformatory dodatkowe.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 32. Data: 2020-04-16 17:50:16
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ale jaki ma to sens w domowej instalacji?

    Sens jest taki, że ktoś może chcieć sporo zapłacić za rozwiązanie
    pozbawione kondensatora na wejściu, nawet dla stosunkowo niedużych mocy.
    Dobrze dobrany transformator trudno spalić, będzie działać przez pińcet
    lat. Elektrolit ma szansę wyfrunąć z obudowy po dekadzie.

    > Transformatory trójfazowe są ciężkie.

    Nie ma powodu, by były cięższe niż trzy transformatory jednofazowe,
    znacznie efektywniej wykorzystują objętość rdzenia. Tylko mało kto
    się podejmie ich wykonania w małej serii, choćby z powodu braku karkasu.

    > Trzy transformatory zamiast jednego?

    W zastosowaniach jednostkowych lub małoskalowych to jest optymalne
    rozwiązanie. Tanich transformatorów jednofazowych dowolnej mocy istotnie
    jest na rynku od groma i jeszcze trochę, a jak komuś mało, to np. w
    toroidy.pl sobie nawinie wersję custom, np. do prostownika 12-taktowego.
    Pierwotne i 2 wtórne, banał.

    BTW, ciekawe, czy można sobie zażyczyć dobranie rdzenia pod B_max, aby
    trafko działało w zakresie 90-400VAC? Muszę spytać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2020-04-16 17:55:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Cezary Grądys wrote:

    > Po co całki

    Bo się ich nie boję, tylko jestem leniwy. :-)

    Mniejsza o metodę, ważny jest wynik: <4.5% tętnień RMS. Można próbować
    obejść się we wzmacniaczu bez kondensatora po wtórnej i oprzeć się na
    samym PSRR scalaczka.

    Teoretycznie nawet dwie fazy wystarczą do tego samego, ale skąd w
    gniazdku wziąć napięcia w kwadraturze..?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Scott-T_transformer

    Pozdrawiam, Piotr

  • 34. Data: 2020-04-16 18:01:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >znacznie efektywniej wykorzystują objętość rdzenia. Tylko mało kto
    >się podejmie ich wykonania w małej serii, choćby z powodu braku

    No i blach na rdzen chyba tez.
    Wieksza moc - to sie okaze, ze 3f dominuja ... czy u nas nie, bo te
    slupowe/osiedlowe zalatwiaja sprawe ?

> [...]

    >BTW, ciekawe, czy można sobie zażyczyć dobranie rdzenia pod B_max,
    >aby trafko działało w zakresie 90-400VAC? Muszę spytać.

    Zazyczyc to niekoniecznie, bo nie wiadomo na jak kumatego trafisz.
    "nie mamy takiej opcji w programie" czy na wykresie i sie skonczy.

    Ale co za problem policzyc samemu i podac konkretnie jaki ma byc
    trafo - rdzen, zwoje, drut ?

    Tylko ... satysfakcjonuje Cie np 9-40V po wtornej stronie ?
    Do wzmacniacza typu D ?

    Sensowniej bylyby chyba 4 sekcje po pierwotnej stronie i przelacznik
    100-200-400V.

    J.

  • 35. Data: 2020-04-16 18:11:25
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > W mostku trójfazowym dla napięcia znamionowego 400V tętnienia masz od
    > 490V w dolinach do 560V w szczytach - jak wyliczyłeś z tego 4%?

    Współczynnik tętnień to z definicji V_ripple_RMS/V_DC. I w przybliżeniu
    właśnie tyle wychodzi: 4-5% w zależności od założeń o diodach.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 36. Data: 2020-04-16 18:33:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > Dobrze dobrany transformator trudno spalić, będzie działać przez pińcet
    > lat. Elektrolit ma szansę wyfrunąć z obudowy po dekadzie.

    Przeginasz - tętnienia wcale nie są takie małe a bez kondensatorów nie
    odfiltrujesz zakłóceń. Pozytywem jest oczywiście znacznie mniejsza
    pojemność kondensatorów oraz mniejszy prąd AC.

    [...]

    > BTW, ciekawe, czy można sobie zażyczyć dobranie rdzenia pod B_max, aby
    > trafko działało w zakresie 90-400VAC? Muszę spytać.

    Ale to już w ogóle bez sensu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 37. Data: 2020-04-16 18:35:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > Współczynnik tętnień to z definicji V_ripple_RMS/V_DC. I w przybliżeniu
    > właśnie tyle wychodzi: 4-5% w zależności od założeń o diodach.

    Dla mnie tętnienia w zasilaczu to zawsze wartość p-p/Vdc - oczywiście
    w kontekście tętnień na kondensatorze filtrującym.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 38. Data: 2020-04-16 18:52:23
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > No i blach na rdzen chyba tez.

    IMHO problemem do rozwiązania jest jedynie B_max. Jak dasz za duży
    przekrój na jednej kolumnie, to się transformator powinien tylko
    ucieszyć. Byle tylko przekroju w kolumnach bocznych wystarczyło dla
    potrzebnej indukcji. Innymi słowy, lekko przewymiarowany rdzeń E
    powinien dać radę.
    Zawsze można też kolumnę środkową obustronnie pomniejszyć kątówką,
    zyskując przy tym dodatkową powierzchnię okna na uzwojenia. :-)

    Ale to dla desperatów, Roman ma rację: trzy trafka załątwią sprawę
    taniej i prościej. A że sumarycznie będą nieco większe i cięższe, to
    niekoniecznie musi być krytyczny problem.

    > Zazyczyc to niekoniecznie, bo nie wiadomo na jak kumatego trafisz.
    > "nie mamy takiej opcji w programie" czy na wykresie i sie skonczy.

    A tu trafiłeś w sedno: potrzebowałem kiedyś wielouzwojeniowego
    toroidu i trafiłem na pajaca, który mi posumował moce uzwojeń i
    zaczął dobierać rdzeń do jakiegoś 5kW potwora. Pomimo tego, że
    boldem zaznaczyłem, że uzwojenia nigdy nie będą uzywane jednocześnie
    i niech do obliczeń weźmie P_max największego z nich. Jak mu zwróciłem
    uwagę, to mnie opieprzył, że to nie jest jego pierwszy projekt, mam
    go nie pouczać i się odpimpać od jego obliczeń. No cóż, dziej się wola
    twoja, zarobił ktoś inny...

    > Ale co za problem policzyc samemu i podac konkretnie jaki ma byc trafo -
    > rdzen, zwoje, drut ?

    Chyba w sumie trzeba tak robić, bo niestety filozofów w tej branży jest
    nadspodziewanie dużo. Masz tu specyfikację, morda w kubeł i kręć, a nie
    zajmuj się aksjologią -- ciekawe, że z Chińczykami tego problemu nigdy
    nie miałem. Feryster też nie zadawał głupich pytań.

    > Tylko ... satysfakcjonuje Cie np 9-40V po wtornej stronie ?

    Bez problemu sobie poradzę nieizolowanym post-regulatorem impulsowym w
    dowolną stronę. Uproszczenie strony HV i komplikacja wtórnej może być
    bezcenna dla trwałości urządzenia. Taka hybrydka może być nie do za...
    rżnięcia, niemal zupełnie kondensatorów w niej nie będzie. Niestety,
    takich cudów na jednej fazie nie zrobisz.

    Zwłaszcza, że nie zależy mi na zasilaczu uniwersalnym, tylko takim,
    który ma nominalnie pracować na 230VAC, ale przeżyć upalenie zera (tj.
    mieć zapas na indukcję w rdzeniu) i głęboki spadek napięcia (tj. zapas
    na przekroju drutu). Konstrukcję optymalizujemy jednak na 230V, gdzie
    w takim układzie za darmo dostanę dużą przeciążalność zasilacza.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 39. Data: 2020-04-16 18:54:57
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Dla mnie tętnienia w zasilaczu to zawsze wartość p-p/Vdc - oczywiście
    > w kontekście tętnień na kondensatorze filtrującym.

    A, to wtedy będzie jakieś 12% -- i tak rajskie warunki dla ew.
    przetwornicy siedzącej za mostkiem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 40. Data: 2020-04-16 19:10:45
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Przeginasz - tętnienia wcale nie są takie małe

    Są bardzo małe i do tego w pełni przewidywalne, można wrzucić do członu
    predykcyjnego w kontrolerze SMPS. I dokładnie tak sie robi, np. w PFC w
    topologii boost follower.

    > a bez kondensatorów nie odfiltrujesz zakłóceń.

    Odfiltruję kombinacją dławików CMC i DMC.

    Pozytywem jest oczywiście znacznie mniejsza
    > pojemność kondensatorów oraz mniejszy prąd AC.

    Z impulsową postregulacją po stronie wtórnej kondensatorów będzie
    dokładnie zero, nie licząc tych w point-of-load. Trójfazowy
    nieregulowany chopper AC po pierwotnej będzie miał podobny skutek
    -- tak, to zdecydowanie zasługuje na przesymulowanie.

    > Ale to już w ogóle bez sensu.

    Ciekawy sąd przy zupełnym braku wiedzy o specyfice zastosowania.

    Pozdrawiam, Piotr