  • 21. Data: 2017-07-13 19:47:43
    Temat: Re: rejestrator temperatury
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik andgap napisał w wiadomości
    >mam problem techniczny z takim rejestratorem.
    >czy mozna mu po prostu przedluzyc oryginalny kabelek z tak zwana
    >termopara na koncu?
    > tzn tak by jakosc odczytu czyli mierzona temperatura byla poprawna?
    >chodzi po prostu o wpiecie miedzy rejestrator a kabel z termopara
    >dodatkowo 0,5 m kabelka miedzianego, by calosc przedluzyc.

    Nie.

    Tzn przedluzyc mozna, ale trzeba pamietac co to spowoduje

    po prawej masz ladny rysunek
    https://en.wikipedia.org/wiki/Thermocouple#Principle
    _of_operation

    I tak oto miejsce temperatury odniesienia przesuwa sie z rejestratora
    na miejsce laczenia.
    A w rejestratorze jest pewnie kompensacja temperatury odniesienia ...
    z zaciskow rejestratora, a nie pol metra dalej.

    J.

  • 22. Data: 2017-07-19 22:29:33
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Mario <M...@...pl> wrote:

    > To bardziej zale?y od tego czy oba styki w parce s? w tej samej
    > temperaturze a nie od tego czy jeden koniec kabla ma inn? temperatur?
    > ni? drugi. Ale fakt ?e to troch? partyzantka.

    Jak konce obu przewodow sa w tej samej temperaturze to napiecia
    termoelektryczne w miedzi sie pieknie skompensuja. Ale
    termopara mierzy roznice temperatur miedzy zlaczem a koncowka.
    Jak koncowka termopary bedzie w innej temperaturze niz
    urzadzenie mierzace napiecie (rejestrator) to dostaniesz blad
    nie korygowany przez normalna kompensacje.

    --
    Waldek Hebisch

  • 23. Data: 2017-09-16 11:23:07
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-07-19 o 22:29, a...@m...uni.wroc.pl pisze:
> [...]
    > termopary bedzie w innej temperaturze niz urzadzenie mierzace
    > napiecie (rejestrator) to dostaniesz blad nie korygowany przez

    Cały wątek dotyczy najwyraźniej termopary, ja zaś potrzebuję zbliżonych
    wyjaśnień, ale nt. czujnika-termistora. Też mam potrzebę przedłużyć
    kabelek (o jakiś metr, czy półtora), i zastanawiam się, czy przedłużka
    powinna być zrobiona przewodem kompensacyjnym? Czy taki przewód ma żyłę
    "lewą" i prawą, czy też obie są równoważne? Czujnik to PTC, o nieznanym
    typie "szczegółowym", i równie niejawnej charakterystyce. Jeśli przewód
    kompensacyjny, to czy jest jeden typ dla wszystkich PTC, czy dobranie
    przewodu wymaga dogłębnej znajomości pod-typu czujnika? Czy też można
    użyć zwykłego przewodu miedzianego?

    Połączenia będą mniej więcej takie:

    /------A1--------\
    [miernik] [ termistor ]
    \------A2--------/

    Oczywiście przewody biegną bardzo blisko siebie, no i zarówno górny, jak
    i dolny przewód zaczynają się na mierniku, a kończą na termistorze,
    ale nie udało mi się tego zgrabnie "narysować" ;-)
    Odcinek od Miernika do A - ma być z "przedłużki", a dalej już przewodem
    "oryginalnym" - do termistora. Przy czym o ile w punktach A1 i A2
    temperatura będzie niemal identyczna (no, może z dokładnością do pół °C)
    to pomiędzy tymi złączkami, a miernikiem może być kilkanaście stopni
    różnicy. I w tym kontekście należy wskazać konieczność użycia przewodów
    kompensacyjnych, lub też to, czy wystarczy przewód miedziany. A jeśli
    tak, to lutować jego końce, czy nie-lutować (np. "bo to zwiększy błąd
    pomiaru"). Można użyć mosiężnej "przelotki", takiej ze śrubkami, do
    połączenia w tym miejscu, czy też właśnie lutowanie wprowadzi mniejsze
    "zamieszanie"?

  • 24. Data: 2017-09-16 12:16:07
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 16.09.2017 o 11:23, JaNus pisze:

> [...]
    > pomiaru"). Można użyć mosiężnej "przelotki", takiej ze śrubkami, do
    > połączenia w tym miejscu, czy też właśnie lutowanie wprowadzi mniejsze

    Nie ma czegoś takiego, jak przewody kompensacyjne do termistora. Zwykły
    miedziany przewód jest OK, byle nie był zbyt cienki. Łączenie na śrubki
    nie jest zbyt pewne, lepiej polutować lub użyć tulejek zaciskowych.

    P.P.

  • 25. Data: 2017-09-16 12:22:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 16 Sep 2017 11:23:07 +0200, JaNus napisał(a):

> [...]
    > kabelek (o jakiś metr, czy półtora), i zastanawiam się, czy przedłużka
    > powinna być zrobiona przewodem kompensacyjnym?

    Nie. Natomiast są inne wymagania na te przewody i połączenia, wynikające
    z odmiennych źródeł błędów i inne metody redukcji tych błędów.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 26. Data: 2017-09-16 17:51:41
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2017-09-16 o 11:23, JaNus pisze:

> [...]
    > pomiaru"). Można użyć mosiężnej "przelotki", takiej ze śrubkami, do
    > połączenia w tym miejscu, czy też właśnie lutowanie wprowadzi mniejsze
    Termistor ma rezystancję rzędu setek ? - k? i położenie kilku
    metrów przewodu grubszego od włosa 0,5mm2 - 1,5mm2 nie wprowadzi
    znaczących zmian.
    Gdy odłączysz przewód od miernika zmierz jego rezystancję
    oraz wrzuć czujnik do zamrażarki oraz podgrzej suszarką.
    Zobaczysz jaką ma rezystancję ale obstawiam że błąd będzie <0,5%.

    --
    pzdr, j.r.

  • 27. Data: 2017-09-16 18:49:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Sep 2017 17:51:41 +0200, jacek napisał(a):
> [...]
    [...]
    > Termistor ma rezystancję rzędu setek ? - k? i położenie kilku
    > metrów przewodu grubszego od włosa 0,5mm2 - 1,5mm2 nie wprowadzi
    > znaczących zmian.

    Cienki kabel moze miec kilka ohm, co przy setkach ohm jest juz
    istotne.

    Ale polprzewodnikowe termistory pomiarowe zwykle maja znacznie wiecej
    ... co innego Pt100.

    Kabel od termopar nic tu nie da, bedzie jeszcze gorszy.

    J.

  • 28. Data: 2017-09-16 21:59:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sadzicie ze jeszcze nie dosztukowal?