eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaregulacja prądu ?Re: regulacja prądu ?
  • Data: 2024-04-26 16:07:29
    Temat: Re: regulacja prądu ?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Thu, 25 Apr 2024 22:35:36 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 25.04.2024 o 10:21, J.F pisze:
    > [...]
    >>>> ZaleĹźy jaki LED.
    >>>> Sam piszesz - moze 5W da, to jest około 1A przy małym napięciu.
    >>>> Odpowiednio duĹźy LED/zestaw, ten 1A przeĹźywa.
    >>>
    >>> A kiedy się rozświetli skutecznie?
    >
    > Jak osiągniesz prędkość światła :)
    >>
    >> A to masz dwa kryteria:
    >> -napięcie musi być na tyle wysokie, aby LED czy przetwornica ruszyły.
    >> -prąd/moc muszą być na tyle duże, abyś uznał za "skuteczne" :-)
    >
    > Nachuj mi te brednie?

    Ale jakie brednie?

    Przy wolnej jedzie:
    -napięcie jest za małe, aby cokolwiek zaświecic,
    -moc osiągalna z dynama jest mała, więc nawet jak się uda zaswiecic,
    to światła będzie mało ...

    >>>> A przydałoby się chyba cos w rodzaju MPPT ..
    >>> Bredzisz.
    >>
    >> Ale to normalnie, czyli z żarówką, działa tak, że napięcie na otwartym
    >> dynamie może być wysokie, ale indukcyjność uzwojeń ogranicza prąd do
    >> ok 0.5A. No i żarówka coś tam świeci przy wolnej jeździe, i nie
    >> przepala się przy szybkiej.
    >
    > Brednia. Nie stosuje się żarówek, które wymagają mocy :) Stosuje się LED.

    Dynamo projektowano na żarówkę. Dawno temu.
    Cwana konstrukcja, ktĂłra nie pali ĹźarĂłwki przy szybkiej jeĹşdzie,
    mimo, ze Ĺźarowka 6V, a dynamo jak sam piszesz potrafi dac 70V.
    Bez obciążenia.

    Nawiasem mówiąc - podobne zasady są w alternatorze samochodowym,
    oraz w generatorach w elektrowni.

    >> Ale LED i elektronika daje nowe możliwości - można wyciągnąc więcej
    >> mocy niż zarówka ... o ile komuś na prądzie zależy bardziej niż na
    >> oporach, można zmienic parametry obciążenia - np będzie wysokie
    >> napięcie z dynama i mały prąd.
    >
    > I tak jest. Dlaczego bredzisz o ĹźarĂłwkach?

    >> Zenerka to akurat taki sobie pomysł - zenerka się grzeje, ty się
    >> grzejesz :-)
    >
    > Pierdolisz, nic się nie grzeje w tym układzie :)
    > Nie rozumiesz akumulacji i wytworzenia mocy podczas jazdy + konsumpcji
    > na postoju :)

    Oczywiscie że rozumiem, tylko akumulator się kiedyś naładuje.
    Zabezpieczasz zenerką, to ta zenerka będzie się grzała ... jak będzie
    naprawdę zabezpieczała.

    >>>>> W kołach od roweru
    >>>>> elektrycznego wygląda to zupełnie inaczej. Przy obrotach ok 200rpm,
    >>>>> można mieć napięcie 20V i prąd 10A co daje 200W a to megaskala w
    >>>>> stosunku do "piastowych".
    >>>>
    >>>> No ale w sumie zasada jest ta sama - zwarcie nie pochłania energii :-)
    >>>>
    >>> Przemienia ją na ciepło :) + opór wytworzenia :)
    >>
    >> Ale przy ograniczonym prądzie zwarcie się nie grzeje.
    >> Grzeją się natomiast uzwojenia, które swój opór rzeczywisty mają :-)
    >
    > Czyli grzeje. CBDU.

    Oczywiscie.
    Ale kwestia proporcji. Duży spadek napięcia jest tam na indukcyjności,
    a indukcyjność się nie grzeje.

    No ale skoro taki silnik BLDC zwarty dobrze hamuje, to znaczy,
    że się grzeje :-)

    Ciekawe, co trzeba by zrobić, żeby teorię przekuć w praktykę ...
    rozpędzic do większej predkosci ?

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: