  • 21. Data: 2023-08-31 19:24:25
    Temat: Re: radiotelefon Trop
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 31.08.2023 o 17:59, J.F pisze:

    > Tu mały opis
    > https://www.youtube.com/watch?v=qvpvn6T5PBQ
    > https://sp2put.pl/radioelektronicy/technika_odbioru_
    radiowego.htm#superreakcja

    > aczkolwiek ... jak to odróznic od
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_circuit
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Detektor_reakcyjny
    Czyli tak jak pisałem, jest normalny detektor na złączu albo na siatce.

    > hm ... po braku regulacji sprzężenia?
    Dlatego robi się go mniejsze 1.

    > Ale, jesli mam rację ... to co powoduje, ze w trybie nadawania
    > generator nie jest juz samodławny? > Kwarc, czy rezystor R4, a raczej jego brak?
    czy mniejsza pojemnosc
    > w układzie rezonansowym, bo C4 tez odlączony?
    Kwarc, dokłada swój rezonans i zmienia generator z samodławnego na
    kwarcowy.

    --
    Janusz

  • 22. Data: 2023-08-31 19:57:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 31 Aug 2023 19:24:25 +0200, Janusz wrote:
    radiowego.htm#superreakcja

    > Czyli tak jak pisałem, jest normalny detektor na złączu albo na siatce.

    > Dlatego robi się go mniejsze 1.

    Albo przechodzi do superreakcji :-)

    czy mniejsza pojemnosc
    > Kwarc, dokłada swój rezonans i zmienia generator z samodławnego na
    > kwarcowy.

    rezonans OK, ale czemu samodławnosc wyłącza?
    Moze zmieniac dosc istotnie pojemnosc w bazie, a to moze miec wplyw za
    zachowanie DC ..

    J.

  • 23. Data: 2023-09-21 03:58:41
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PiteR <e...@f...pl> wrote:

    > No! panowie, wypijmy za pracowników wodociągów żeby nie zapominali
    > zakrywać studzienek po skończonej robocie.

    Ciekawostka w temacie:

    https://www.youtube.com/watch?v=gklIqbKsHMk

    --
    Wpada bandzior z brzytwa do sklepu na wsi i juz od drzwi drze morde:
    - Babo! - dawaj qrwa kase!

  • 24. Data: 2023-09-21 08:37:52
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Ciekawostka w temacie:
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=gklIqbKsHMk

    To są kupy?
    https://youtu.be/gklIqbKsHMk?si=gjNSxSluMFDGzf-1&t=3
    11

    To kanalizacja burzowa czy sanitarna, czy też dwa w jednym? W 1963.

    Reżyseria: Krzysztof Szmagier
    Scenariusz: Krzysztof Szmagier

    Pecunia non olet :)

    Robert

  • 25. Data: 2023-09-21 08:46:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 31.08.2023 o 19:57, J.F pisze:
    >>> https://sp2put.pl/radioelektronicy/technika_odbioru_
    radiowego.htm#superreakcja

    >>> https://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_circuit

    > Albo przechodzi do superreakcji :-)

    Detektor?

    czy mniejsza pojemnosc

    > rezonans OK, ale czemu samodławnosc wyłącza?
    > Moze zmieniac dosc istotnie pojemnosc w bazie, a to moze miec wplyw za
    > zachowanie DC ..
    Na DC to raczej nie, wystarczy że zmieni pojemność na bazie żeby dla
    pewnych częstotliwości z układu np o Wspólnym Emiterze zrobił się o
    wspólnej bazie lub odwrotnie i juz masz generator kwarcowy.
    Nigdy się w to nie zgłębiałem bo i po co? odkrywać koło na nowo?

    --
    Janusz

  • 26. Data: 2023-09-22 21:28:27
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 29.08.2023 o 15:41, J.F pisze:

    > na marginesie innej dyskusji - przypomnial mi sie wyrób z PRL (nie
    > miałem), i tera troche zdębiałem
    >
    > Schemat najlepszcy chyba tu
    > https://archive.org/details/radioamator-i-krotkofalo
    wiec-1961-1978/RiK_1977-03%20SKUP%20MAKULATURY%20PRL
    /page/76/mode/2up

    > ale mozna tez tu
    > https://mlodytechnik.pl/files/bql/77-nw-10-radiotele
    fon_przenosny.pdf
    > https://www.oldradio.pl/foto_schematy/01475_11042308
    5614_Trop%202.pdf

    > Jak to działało?
    > T1 widac spełnia rolę generatora-nadajnika, i odbiornika.
    > Odbiornik superreakcyjny.
    >
    > Jako odbiornik
    > -zwierają kwarc, no cóż, moze tak trzeba. Nie wrózy to dobrze
    > selektywnosci, ale pasmo było mało używane,
    >
    > -dołaczają do obwodu rezonansowego C4 18pF.
    > a przy pracy generatorowej rezonans niepotrzebny ?
    >
    > -detektora nie widze ... prad zasilania odbiornika daje sygnał m.cz.?
    > przy superreakcji chyba jakos tak powinno to działac.
    >
    > Nie jest to chyba najlepsze rozwiązanie, ale jestem pod wrażeniem ...
> [...]

    To był radiotelefon klasy zabawkowej, stąd takie uproszczenia układu.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl