  • 11. Data: 2009-04-30 12:51:00
    Temat: Re: pytanie do do?wiadczonych serwisantów :)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jurij Atarov" <a...@c...gov> napisał w wiadomości
    news:gtbtba$96d$1@news.onet.pl...

    > Wszystkie carty mają dziwne kolory. Tranzystorów nie udało mi się
    > dzisiaj kupić - poszukam jeszcze po długim weekendzie.
    >
    > Konsolka byłą grzebana, wygrzebałem ją z urwanym gniazdem
    > zasilania i spalonym stabilizatorem.
    > Jak dałoby się odwrócić sygnał? Tu nie ma wyjścia RGB ani SVIDEO.

    Przydalby sie oscyloskop, od razu byloby widac co wychodzi.

    jestes pewien ze druty w kablu composite nie sa zamienione ?

    To moze jednak szukac cos w opcjach konsoli ..

    J.

  • 12. Data: 2009-04-30 13:09:48
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    > jestes pewien ze druty w kablu composite nie sa zamienione ?

    co moglo by byc zamienione w composite ?

    c.

  • 13. Data: 2009-04-30 16:45:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezar" <c...@B...pl> napisał w wiadomości

    > co moglo by byc zamienione w composite ?

    Masa z sygnalem.
    W efekcie synchronizacje bedzie lapal kiepsko, a biale stanie sie
    czarne.
    No i w ogole jakosc bedzie do d*, a i ryzyko uszkodzenia sprzetu
    rosnie.

    Co prawda nie bardzo sobie wyobrazam takiej mozliwosci na kablu
    koncentrycznym .. chyba ze ktos lutowal na nowo gniazdo do plytki.

    J.

  • 14. Data: 2009-04-30 16:52:09
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Masa z sygnalem.
    > W efekcie synchronizacje bedzie lapal kiepsko, a biale stanie sie
    > czarne.

    Ciemne tło i skośne białe pasy, czasem troche kolorowego. Jeszcze mi się
    nie zdarzyło żeby coś w ten sposób złapało synchronizację, a podłączałem
    kamer po skrętce hoho.

    Mirek.

  • 15. Data: 2009-04-30 18:49:12
    Od: Jurij Atarov <a...@c...gov>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "Cezar" <c...@B...pl> napisał w wiadomości

    > Masa z sygnalem.

    Masa i sygnał są tam gdzie być powinny. Poza kolorami obraz jest w porządku.

  • 16. Data: 2009-04-30 19:08:22
    Temat: Re: pytanie do doświadczonych serwisantów :)
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jurij Atarov napisał:
    > Update: trymera nie ma, ale na PCB jest oznaczony. W to miejsce
    > wlutowany jest kondensator ceramiczny. Jak przy włączonej konsoli
    > dołączyłem równolegle jeszcze jakąś pojemność, to obraz zrobił się
    > czarno-biały. Czy w ceramicznych może się zmieniać pojemność po latach?
    > Co oznacza podkreślone 30? Gubię się w odczytywaniu tych oznaczeń. I
    > jeszcze ma pomalowany na czarno górny czubek. O jakim zakresie trymer
    > tam wstawić?

    Mam wrażenie, że te tranzystory powinny być OK. Jeżeli masz stabilny
    obraz (nie drga, nie faluje), tylko skopane kolory, to przepuszczają
    sygnał, tak jak powinny. Jakby pozoiom był nie taki, albo cięły sygnał,
    to nie przeszłaby synchronizacja. Jeżeli to nie jest SMD, to możesz je
    wylutować i sprawdzić ale raczej tylko dla pewności/świętego spokoju.
    Sprawdź te napięcia. Na schemacie widzę tylko +5V. Zmierz, czy jest
    dokładnie tyle ile napisane. Pamiętaj, że jest pewna tolerancja, w
    której powinny się mieścić, czyli zwykle +/- 5%, czyli jak zobaczysz
    5,4V, to jest źle. Miałem coś takiego w swoim Atari 800XL. Przy 5,4V z
    zasilacza czasami lekko drgał, migotał jakiś element na obrazie.
    Wystarczyło zdjąć blachy ekranowania i wszystko było dobrze. Zbliżenie
    blach powodowało powrót migotania, np. jednego duszka. Komputer się nie
    wieszał. Po długim poszukiwaniu znalazłem przyczynę i od tej pory zawsze
    dokładnie sprawdzam napięcia. Zasilacz ma dawać stabilizowane 5V w
    granicach od 4,75 do 5,25V
    Brak trymera bardzo mnie martwi, bo niby jak precyzyjnie ustawić
    podnośną koloru? 4,43MHZ pewnie jest uzyskiwane z tej głównej
    częstotliwości przez podział. Kwarce (zwłaszcza gorszej jakości)
    potrafią odjechać z częstotliwością. To że gra będzie minimalnie
    szybciej działać, to nie ma znaczenia ale nie uzyskasz sygnału zgodnego
    z normą PAL i monitor głupieje. Całkiem słusznie próbowałeś z
    kondensatorem. Spróbuj wstawić układ, jak na schemacie obwiedziony linią
    przerywaną - trymer od kilku do 30pF i układ albo szeregowy, albo
    równoległy. Tylko się nie przestrasz, jak od razu nie wystartuje -
    pokręć trymerem, wyłącz, włącz, pokręć. Zawsze możesz wlutować z
    powrotem ten kondensator, który był w oryginale. Tylko uważaj na
    temperaturę w okolicach kwarcu.
    Powodzenia
    Maciek

  • 17. Data: 2009-04-30 20:20:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 30 Apr 2009 20:49:12 +0200, Jurij Atarov wrote:

    >Masa i sygnał są tam gdzie być powinny. Poza kolorami obraz jest w porządku.

    Nie jest - biale jest czarne.

    A to zasadniczo nie jest juz wina kolorow, choc kto wie - moze przy
    jakiejs ciekawej chrominancji mozliwe ze matryca takie cuda wyprawia..

    J.