  • 1. Data: 2013-09-17 13:32:46
    Temat: przetwornica do led - przeróbka na sciemnianie
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jest sobie przetwornica do modułu led 50W. Z 230 robi jakieś 36V i prąd
    1.6A. Chcę dorobić możliwość regulacji. Przetwornica była zalana taką
    jakby pianką silikonową - już dobrałem się do tego, ale niestety nie
    jest zbyt przyjazna do przeróbki, bo zasadnicze układy ma na dwóch
    mikroskopijnych modułach wlutowanych kantem do głównej płytki.
    Od strony wtórnej jest oczywiście pomiar prądu na rezystorach i jakiś
    układ pomiarowy na takiej płyteczce - podwójny op-amp z napięciem
    referencyjnym i z tego idzie na transoptor. Po stronie pierwotnej nie
    jestem w stanie nic zobaczyć bez wylutowania kolejnego modułu - ale
    pytanie - czy jest to niezbędne? Chcę dorobić regulację tak powiedzmy od
    20 - 100% jak się da od prawie 0 to jeszcze lepiej. Oczywiście
    najprościej wstawić większy rezystor do pomiaru prądu i obok niego
    potencjometr - ale to będzie się wiązało z większymi stratami no i
    ciężko będzie zejść w dół z regulacją. Bez ingerencji w ten układ na
    płyteczce się nie obejdzie. Ktoś mi coś podpowie?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2013-09-17 14:58:41
    Temat: Re: przetwornica do led - przeróbka na sciemnianie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirek,

> [...]
    > ciężko będzie zejść w dół z regulacją. Bez ingerencji w ten układ na
    > płyteczce się nie obejdzie. Ktoś mi coś podpowie?

    Bez schematu szklana kula odmawia kolaboracji.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2013-09-18 15:47:34
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Mirek <i...@z...adres> wrote:

    > pytanie - czy jest to niezbędne? Chcę dorobić regulację tak powiedzmy od
    > 20 - 100% jak się da od prawie 0 to jeszcze lepiej.

    Może PWM-em zwierać tranzystor w transoptorze? (jeśli dobrze rozumiem
    ideę)

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 4. Data: 2013-09-19 09:04:46
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Może PWM-em zwierać tranzystor w transoptorze? (jeśli dobrze rozumiem
    > ideę)

    Z moich doświadczeń używanie PWM do ściemniania ledów to ostateczność.
    Przy 1-5% wypełnienia efekt stroboskopowy jest wkurzający.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2013-09-19 09:18:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Desoft,

    Thursday, September 19, 2013, 9:04:46 AM, you wrote:

    > Z moich doświadczeń używanie PWM do ściemniania ledów to ostateczność.
    > Przy 1-5% wypełnienia efekt stroboskopowy jest wkurzający.

    Używasz za małej częstotliwości.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2013-09-19 10:38:27
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    wiadomości news:1808339391.20130919091814@pik-net.pl.invalid...
    > Hello Desoft,

    > Używasz za małej częstotliwości.

    Raczej za szybko się ruszam :)
    Efekt niby jest niezauważalny, ale przy zupełnej ciemności i zaświeconych
    ledach, tak że ledwo coś widać i szybkim (zsynchronizowanym?) ruchu jest
    widoczne.
    Mnie w każdym razie to nie odpowiadało, a że miałem możliwość sterowania
    liniowego, to nie było problemu.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2013-09-19 11:37:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > (zsynchronizowanym?) ruchu jest widoczne.
    > Mnie w każdym razie to nie odpowiadało, a że miałem możliwość sterowania

    Faktycznie, nawet przy kilkuset Hz widać miganie - daje się zauważyć np.
    w tylnych światłach samochodów, ale jak RoMan zauważył - jak zrobisz z
    kilka kHz to już nie ma szansy na ten efekt.
    Jak robiłem kiedyś próby, to chyba ok 1 kHz wystarcza.

  • 8. Data: 2013-09-19 22:06:39
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 18.09.2013 15:47, Adam Wysocki wrote:

    > Może PWM-em zwierać tranzystor w transoptorze? (jeśli dobrze rozumiem
    > ideę)

    Raczej nie da się tak prosto, bo ona reaguje zbyt wolno na zwieranie
    tego transoptora.
    Sytuacja wygląda teraz tak, że odrysowałem przybliżony schemat tej
    płytki pomiarowej i chyba już wiem gdzie się wpiąć... niestety pacjent
    nie przeżył ;) i jestem na etapie poszukiwań układu AP4310, który dostał
    przy pomiarach (prawdopodobnie) zasilanie na wyjście. Za jakąś godzinkę
    (bo jestem po ostrej sesji monitorowo - lupowej) wrzucę schemat, to
    będzie wszystko jasne.

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2013-09-19 23:34:05
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    http://s22.postimg.org/4l38bku5d/schemat.jpg
    Tutaj notka układu ap4310:
    http://datasheet.eeworld.com.cn/pdf/BCDSEMI/172433_A
    P4310.pdf
    Tak to wygląda. Regulować powinno się dać rezystorem 188 (oznaczenia
    przepisane z elementów). Pierwszy wzmacniacz jak przypuszczam
    zabezpiecza przed nadmiernym wzrostem napięcia na wyjściu w przypadku
    odłączenia modułu LED i zaniku prądu - "U" jest podpięte do głównego
    wyjścia, natomiast ten górny zacisk też do zasilania po jakiejś tam
    jeszcze filtracji. Nie patrzyłem co jest po pierwotnej stronie
    przetwornicy, ale zwarcie wyjścia transoptora powoduje jej całkowite
    wyłączenie. Teraz niech ktoś podpowie gdzie kupić ten scalak. bo jak już
    pisałem poszło zwarcie i wyleciała jedna z tych diodek i układ.

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2013-09-20 23:17:14
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Sprawa nie jest tak prosta jak by się wydawało.
    Skleciłem podobny układ na tl062 - bo taki akurat miałem pod ręką i...
    nie działa. Chyba jest za małe napięcie na rezystorach pomiarowych - w
    okolicach 0.1V - tl062 chyba nie potrafi pracować tak blisko minusa
    zasilania? Dopiąłem w szereg z rezystorami diodę prostowniczą i
    znamionowy prąd dało się ustawić, ale jadąc w dół w pewnym momencie
    znowu tracimy kontrolę i nagle jest maksymalny prąd. Dopiąłem jeszcze
    jedną - już jest fajny zakres regulacji, ale gdzieś w połowie światło
    lekko faluje... pewnie wzbudza się coś - nie ważne - i tak nie tędy
    droga. Pewnie rozwiązaniem byłoby dać niewielkie napięcie ujemne na
    zasilanie... tylko skąd je wziąć?
    Można tak normalnie w przetwornicy diodkę w drugą stronę? - tylko wtedy
    miałbym +/- 30V - znowu za dużo...
    Teraz nawet mam wątpliwości czy uda się to na oryginalnym układzie - też
    pewnie ma jakąś granicę niedziałania i będzie problem.

    --
    Mirek.