  • 71. Data: 2009-06-17 14:18:06
    Temat: Re: przetwornica 230V/5V max. 0,2W
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Masz rację, pewien Duńczyk zrobił zasilacz o sprawności 76%@50mW-83%@1W
    > w toplogii: zoptymalizowane trafo 50Hz plus jakiś nowatorski stabilizator
    > impulsowy.
    >
    > Hasło dla googla: B075W10 transformer

    Poniżej 4 zł od sztuki za całość? To się przecież musi po pół roku zepsuć!
    W prototypie wygląda na dość duże, ale obiecane upakowanie do 10cm^3, to
    już nieźle. No i fajne pomysły niektóre -- transformator piezoelektryczny
    chociażby.

    Jarek

    --
    Czasem ktoś się spyta
    gdy zajrzy do wora

  • 72. Data: 2009-06-17 15:15:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    > Poniżej 4 zł od sztuki za całość?

    W życiu! Uzwojenie pierwotne nawijane w 27 sekcjach... Do tego trzeba
    najpierw maszynę wymyślić i zbudować.

    > To się przecież musi po pół roku zepsuć! W prototypie wygląda na
    > dość duże, ale obiecane upakowanie do 10cm^3, to już nieźle. No i
    > fajne pomysły niektóre -- transformator piezoelektryczny chociażby.

    Tu nie ma transformatora piezoelektrycznego. Jest flyback pracujący w
    trybie DCM z ograniczeniem prądowym, ze zmienną częstotliwością - od 1
    do 20 kHz.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 73. Data: 2009-06-17 15:44:53
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "u" <...@w...yz> napisał w wiadomości
    > Zasilacz 5W ma sprawność znamionową "pi razy drzwi" 75%. Na straty
    jałowe > idzie ~1W.
    > Przy 0,2W będzie miało sprawność poniżej 20%

    niektóre straty są zależne od obciążenia...

    choć, bardzo wątpię, czy typowy zasilacz impulsowy 5W spełni wymóg 50%
    sprawności przy 0.2W. Bo w ogóle - jest to do zrobienia.

    e.

  • 74. Data: 2009-06-17 15:58:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Papa,

    > skoro sprawność 50% wystarczy (bo moce mikroskopijne) to po co cię
    > bawić w impulsówki? zdaje się że Indel ma po dychu małe (3x3x2cm)
    > transtormatorki i zklecasz z tego bez problemu zasilcz ciągły:O)

    Nie przeczytałeś całego wątku, nieprawdaż?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 75. Data: 2009-06-17 16:00:05
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > Widzisz, problem polega na tym, że seryjnie produkuje się
    > transformatory sieciowe o mocy 0.5VA. Natomiast siakoś seryjnie
    > produkowanych przetwornic zasilanych z sieci o tej mocy nie spotkałem
    > - nawet Chińczykom taka myśl do głowy nie przyszła.

    Bo się nie opłaca i w ogóle ekonomicznie jest to dyskusyjne. Technicznie
    jest to możliwe i to bez schodzenia w jakieś bardzo cienkie druty - po
    prostu pyka się krótkimi impulsami z dość dużym odstępem w normalne trafo
    (czyli mały wsp. wypełn. i mała f). Tak mniej więcej działa pomysł duński,
    tak mniej więcej działa UCC28600 i wiele innych zasilaczy green. Można to
    zresztą rzeźbić też innymi sposobami tyle, że nie będzie to bardzo bardzo
    małe i bardzo bardzo sprawne. Choć, gdyby się uprzeć, też by się dało -
    tylko musi być klient, który dokładnie tego chce i za to zapłaci. Nie za
    to, że ma green zasilacz 5W, lecz green zasilacz 0.5W. W typowych
    zastosowaniach nie ma uzasadnienia wysokiej ceny za jakieś ułamki
    zaoszczędzonej mocy więc i Chińczycy tego nie produkują. Ot i całe
    wyjaśnienie. Kiedyś musiałem popełnić przetwornicę ciągnącą (max.) jakieś
    200 czy 300uA z 400V to popełniłem. Klient tego chciał. Było to ze 3 lata
    temu i więcej się nie powtórzyło :)

    e.

  • 76. Data: 2009-06-17 16:09:11
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Jun 2009 08:38:26 +0200, yes napisał(a):

    > Niestety nie widziałem. Jednak szukam układów scalonych i aplikacji a
    > nie gotowych przetwornic/ładowarek wtyczkowych.
    Sa scalone przetwornice DC/DC i AC/DC do kilku W, mniejszego nic nie
    wymyslisz raczej.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 77. Data: 2009-06-17 16:27:22
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:
    > Nie mam pojęcia, dlaczego wyciągnąłeś szable i brniesz w wojnę ze mną.
    > Napisałeś to, co napisałeś, w kontekście budowy przetwornicy zasilanej
    > z sieci. Nawet się zawziąłem i spróbowałem to policzyć i niestety -
    > nijak poniżej 2W zejść nie mogę, bo wychodzą tysiące zwojów na
    > pierwotnym drutem 0.0nic (figura retoryczna, żebyś się nie czepiał).
    > Od samego początku twierdzę, że wykonanie przetwornicy o mocy kilku W
    > nie stanowi najmniejszego problemu - problemem jest zejście poniżej
    > tej mocy przy zasilaniu sieciowym.

    a ja nie rozumiem o co wam chodzi z tą średnicą drutu?
    przecież w przetwornicy to tranzystory puszczają prąd przez zwoje, więc do
    czego liczysz ten zerowy przekrój?

  • 78. Data: 2009-06-17 17:06:25
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:
    > Nie przeczytałeś całego wątku, nieprawdaż?

    nie przeczytałem całego, bo nie widzę całego:O(
    i odniosłem się nie do całego wątku, ale do konkretnej wypowiedzi
    (zacytowałem ją!:O)

  • 79. Data: 2009-06-17 17:27:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Papa,

    > nie przeczytałem całego, bo nie widzę całego:O(
    > i odniosłem się nie do całego wątku, ale do konkretnej wypowiedzi
    > (zacytowałem ją!:O)

    No to uświadamiam Cię, że na samym początku zaproponowałem klasyczny
    transformator sieciowy o mocy 0.5VA i zostałem już tu niemal
    zlinczowany.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 80. Data: 2009-06-17 17:38:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jun 2009 19:27:30 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >No to uświadamiam Cię, że na samym początku zaproponowałem klasyczny
    >transformator sieciowy o mocy 0.5VA i zostałem już tu niemal
    >zlinczowany.

    A robia takie ?
    Mozna prosic o jakis link .. i czy 2VA nie bedzie lepszy ?

    J.