  • 11. Data: 2013-04-03 14:37:48
    Temat: Re: przerwa iskrowa na PCB
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Dzięki za sugestie.

    Mam tam na linii zasilania bezpiecznik (topikowy, 4A).
    Czy dając taki ochronnik przepięciowy jest szansa, że w razie przepięcia
    wywali ten bezpiecznik ? Co byłoby oczywiście wskazane...

  • 12. Data: 2013-04-03 14:38:26
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-04-03 14:37, sundayman pisze:
> [...]
    > Czy dając taki ochronnik przepięciowy jest szansa, że w razie przepięcia
    > wywali ten bezpiecznik ? Co byłoby oczywiście wskazane...

    oczywiście dając ochronnik ZA bezpiecznikiem.

  • 13. Data: 2013-04-03 15:13:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Czy dając taki ochronnik przepięciowy jest szansa, że w razie przepięcia
    > wywali ten bezpiecznik ? Co byłoby oczywiście wskazane...

    Nigdy nie stosowałem w praktyce ochronnika iskrowego.
    Z tego co pamiętam one zapalają się (nie od razu bo gaz się musi zjonizować)
    przy jakimś napięciu (im szybciej narasta napięcie tym przy większym się
    włączą bo dopiero wtedy gaz się zjonizuje) a potem panuje na nich niższe
    napięcie wystarczające do utrzymania łuku (np. rzędu 30V). Ale to musi być w
    karcie katalogowej. Prąd jest praktycznie ograniczony dostępnym prądem z
    przepięcia. Bezpieczniki mają określone I2t [A2s] potrzebne do ich
    przepalenia. Trzeba to porównać z jakimiś danymi o występujących
    przepięciach.
    Według mnie taki iskrownik przetrzyma bezpiecznik i go przepali, czego o
    warystorach i transilach bym nie powiedział, bo energia w nich wydzielana
    jest wielokrotnie większa niż ta w bezpieczniku, ale że transile i warystory
    przepalają się chyba "na zwarcie" więc i bezpiecznik się przepali.
    Wydaje mi się, że w rozwiązaniach, które na przepięcia mają reagować
    przepaleniem bezpiecznika stosuje się tyrystory/triaki za bezpiecznikiem.
    P.G.

  • 14. Data: 2013-04-03 18:15:52
    Od: Leming Show <l...@g...com>

    > Ogólnie ząbki według mnie nie mają sensu - za duża zależność zadziałania od
    > wilgotności powietrza i zanieczyszczeń na płytce.

    Mysle ze chodzi o ostre krawedzie, dlatego sa zabki zamiast dwu
    rownoleglych sciezek, zreszta jest to darmowy element o znaczeniu 3-
    cio rzednym. W jonizatorze powietrza wyladowania sa na ostrych
    krawedziach, tu pewnie zasada ta sama. Na 100V to jak kolega napisal,
    gotowy iskrownik. Jak dasz na upatrego zabki, to wez pod uwage
    tolerancje trawienia:)

  • 15. Data: 2013-04-03 18:19:39
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 02.04.2013 21:34, sundayman pisze:

    > Jaka powinna być odlegość między ząbkami, żeby uzyskać napięcie
    > przebicia 100V ?
    > Ten fragment ścieżki będzie odsłonięty (bez soldermaski), bo chyba to
    > zmniejsza napięcie przebicia.
    > 0.1mm ? Czy ile waszym zdaniem ?

    A może po prostu gotowy iskrownik kupić i zamontować na płytce? W
    markecie budowlanym kupiłem ostatnio taki jakby rozgałęźnik z "filtrem
    przepięciowym", w środku siedzą równolegle dwa warystory i właśnie
    iskrownik.

    Jakub Rakus