    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <k507tb$lp9$1@dont-email.me> <50777524$1@news.home.net.pl>
    <5077dcc1$0$26695$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: przepalanie akumulatorow NiCd
    Date: Fri, 12 Oct 2012 16:11:03 +0200

    news:5077dcc1$0$26695$65785112@news.neostrada.pl...
    > Ale piszesz o pojedynczym ogniwie, czy baterii kilku ogniw ?

    Chyyyba mi ra dwie poszły w szeregu. Działało to-to, aż raz przez nieuwagę
    zostawiłem je włączone przegapiwszy napięcie minimalne, aż zleciało do zera
    i już nie dało się nabić. Raz miałem przerwę, a raz zwarcie. Zadne zabiegi
    nie pomogły.

    > Bo generalnie to Pszemol chyba ma racje - im szkodzi przechowywanie w
    > stanie naladowanym.
    > A zalecenie NASA zeby przechowywac (ogniwa) zwarte to sam kiedys
    > odszukalem ... ale nie mialem cierpliwosci doczytac do konca, czy tam nie
    > bylo jakis ograniczen wstepnych - np ze to sie np tyczy tylko modelu XXX
    > fabryki YYY, zrobionych specjalnie dla NASA w specjalnej technologii.

    Ja też myślę, że nie można tego stosować do każdych ogniw, takie tam
    niuanse, jedne lepiej to zniosą (jest wśród nas z pewnością conajmniej
    jeden, co zdarzyło się aku w aucie "wyzerować", a jednak pociągnął dalej po
    "napełnieniu" lat kilka jeszcze), inne gorzej. Ogniwa kosmiczne (i w ogóle
    sprzęt - radia, komputery, itd) jasne, że muszą być wykonane daleko
    staranniej, to nie aku do kaszlaka (czy do focidełka, z którym latamy po
    mieście), gdzie jak w drodze padnie, to albo kumpel podrzuci działający,
    albo się kupi w najbliższym sklepie za stówkę nowy. To i odporności
    wszelakie muszą mieć z pewnością daleko większe... I być może, kosztem
    droższego wykonania, aku z NASA, są odporniejsze na takie zwarcie, dzięki
    czemu nie trzeba w takim stanie stosować innych, kosztownych zabezpieczeń, a
    jedynie konsekwentnie realizować powinności obsługowe wobec nich... Tak
    gdybam, to wydaje mi się logiczne.
    Ogniwka, tanie, ze sklepu, raczej dadzą sempiterny, gdy się przeholuje z
    (roz)ładowaniem, a stan zwarcia implikuje bycie w następstwie skrajnym
    przypadkiem rozładowania. Tak, niejeden raz w mojej "karierze" ogniwa
    zasadowe padły, gdy po pierwsze, były używane, po druge zostały zanadto
    rozładowane. Nowe ogniwa nawet bez napięcia wstawały prawidłowo, trzeba
    tylko byo zadbać o ich uformowanie, pilnowałem też pobieżnie, aby ich
    zanadto nie "wydutkać". (BTW. Skąd ten okropny błąd mówiący o "formatowaniu"
    ogniw? To może dyski się "formuje"? :P)