  • Data: 2017-02-09 01:51:58
    Temat: Re: prze?om w pami?ciach?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    In pl.misc.elektronika BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow> wrote:

    > To, ?e wymr?, to raczej pewne, pytani brzmi: jak d?ugo si? jeszcze b?d?
    > trzyma?... Ja bym liczy? na ?wier? wieku, z jakim? nawet ok?adem!

    Byla mowa o 10 latach. Ja licze na to ze za 10 lat da sie
    kupic nieuzywany HDD. Ale jest uzasadniona watpliwosc czy HDD beda
    produkwane za 10. I dosc prawdopodobne ze wiekszosc pamieci masowej
    za 10 lat bedzie bazowalo na innej technologii.

    > No i znowu: kilka razy, ale za rok, czy te? ?wier?wiecze?

    Kilka lat: mozna liczyc na dwa (troche spowolnione) okresy prawa
    Moora. Na dluzszy okres trudno przewidywac. Producenci zarowno
    polprzewodnikow jak i HDD w przeszlosci przelamywali rozne
    trudne bariery. Prosta extrapolacje by wskazywala ze polprzewodniki
    sie polepsza szybciej niz HDD. Ale w obu wypadkach przeszkody
    techniczne sa bardzo powazne i po zakonczeniu obecnych inwestycji
    moze sie okazac ze znaczna poprawa nie jest mozliwa.

    > Ale ja g??wnie o du?ych, a jeszcze bardziej o baaardzo du?ych (gabaryty
    > podw?jnej wysoko?ci "szuflady" DVD)

    > Ej?e, z tym zgodzi? si? mo?na *tylko* wtedy, gdy m?wimy o dyskach "ze
    > sta?? szybko?ci? liniow?", kt?ra implikuje "zmienn? szybko?? k?tow?".
    > Natomiast czy to gdy silnik kr?ci jednym, i to ma?ym talerzem, czy te?
    > wi?kszym(i) (w zestawie *kilku* kr??k?w) - to wielkiego wzrostu mocy nie
    > trzeba, bo... Zastan?w si?: czy to ma?y, czy du?y, pojedynczo-talerzowy,
    > czy o?miokrotny - ma dok?adnie tyle samo ?o?ysk: dwa (g?rne i dolne). A
    > to na ?o?yskach powstaj? g??wne opory.

    Sily w lozysku zaleza od masy.

    > Cho? s? te? te, kt?re wynikaj? z
    > przep?ywu zawartego w obudowie gazu (czasem jest nim hel!). Te drugie
    > rosn? liniowo ze wzrostem promienia kr??ka (albo jako? tak) no bo im
    > wi?kszy promie?, tym wi?ksza pr?dko?? liniowa, rosn?ca wraz z
    > odleg?o?ci? od osi. To z kolei trzeba jeszcze przemno?y? przez ilo??
    > talerzy, to jasne. No ale (cho? pewno?ci nie mam) opory "gazowe" - nie
    > powinny by? baaardzo du?e?

    Te w lozysku tez nie powinny byc duze. A jednak troche mocy
    idzie.

    > G?owica mo?e by? wi?ksza i ci??sza, ale przeszkadza? to mo?e chyba tylko
    > w laptokach. Jak masz biurkowca, to co Ci? martwi, ?e dysk b?dzie
    > ci??szy, cho?by i o kilogram?

    Glowica lata z duzymi przyspieszenimi. Nie chce sobie wyobrazac
    kilgramowej glowicy poddanej takemu przyspieszeniu. Glowica
    ma byc mala zeby mogla szybko i precyzyjnie trafic we wlasciwe
    miejsce. Przy odczycie magnetycznym glowica musi byc mala
    zeby reagowac na zmiany pola na malym dystansie. Przy optycznym
    odczycie chyba nie ma takiego ograniczenia. Ale problem z
    pozycjonowaniem ciezszej glowicy pozostaje.

    --
    Waldek Hebisch