    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: procedura tworzenia programów
    Date: Tue, 21 Feb 2012 04:08:06 -0800 (PST)
    <jhrped$h11$1@inews.gazeta.pl> <jhtooq$o8g$1@node2.news.atman.pl>
    <e...@d...googlegroups.com>
    <jhtsj6$sig$1@node2.news.atman.pl>

    On Feb 20, 4:32 pm, bartekltg <b...@g...com> wrote:

    > I o to chodzi. 'Roboczogodzina' nie zawsze jest dobrym
    > przelicznikiem.

    Zgoda, jednak to, czego programiści mogą nie wiedzieć, to to, że w
    innych kwestiach niż zrównoleglanie obliczeń na wielu procesorach,
    zysk ze zrównoleglenia może być większy niż liniowy. Jeśli jest
    większy niż liniowy, to to, co pisałem, jest również prawdą.

    Ja nie wiem, jak w tym przypadku jest. Domyślam się, że raz jest tak,
    raz jest inaczej, a w dodatku trudno to dokładnie określić, bo na
    ostateczny długoterminowy zysk wpływają różne rzeczy.

    > Cześć zadań da się idealnie zrównoleglić. Cześć nie.

    Ale ty znowu myślisz o zrównoleglaniu obliczeń, gdzie
    "idealnie"="liniowo". W życiu robienie czegoś wspólnie z innymi ludźmi
    to niekoniecznie jest "zrównoleglenie" w takim sensie.

    > Trzeba sie konsultować (to akurat czasem możę przyszpieszyć:)
    > Napiszą program i teraz sie kompiluje a potem testuje/liczy.
    > I tu już para nie pomogła.

    Wiesz, jeśli każdy z nich z osobna będzie robił coś, co będzie
    wymagało długiej kompilacji i/lub obliczeń, to i tak każdy z nich z
    osobna będzie miał taki moment, kiedy ich kawałek się kompiluje czy
    też liczy.

    Oczywiście w takiej sytuacji para może nadal zazwyczaj coś robić przy
    programie, np. zrobić sobie sesję projektowania, refaktoryzować kod,
    albo rozpocząć analizę następnego kawałka roboty.

    > Chciałem tylko zauważyć, że 'dwa razy więcej pracowników'
    > nie musi oznaczać 'dwa razy szybciej' jak sugerowałeś.

    Ale właśnie o to chodzi, że nie sugerowałem, że musi. Chodziło mi o
    to, że cały wywód A.L. że albo a) dwa razy drożej, albo b) za połowę
    pensji opierał się na nieuzasadnionym założeniu, że 'dwa razy więcej
    pracowników' oznacza 'tak samo szybko'. Jest to tak samo nieuzasanione
    co 'dwa razy szybciej', ale póki nie mamy uzasadnienia w którąkolwiek
    stronę, możemy tylko powiedzieć, że nie wiemy, czy dwóch praccowników
    zrobi to samo zadanie tak samo szybko czy więcej lub mniej niż dwa
    razy szybciej.

    Moje doświadczenie z pracą solo i bardzo sporadyczną pracą parami
    wskazuje, że przypieszenie może być znaczne, nawet więcej niż
    dwukrotne, w szczególności jeśli się wlicza czas nie tylko
    bezpośrednio samego kodowania danego kawałka kodu, ale też korzyści
    czasowe z mniejszej ilości błędów, lepszego projektu i szybszego
    transferu wiedzy.

    > A choćby czekanie na informacje zwrotną. Od klijenta,
    > od komputera (wynik programu, wynik testów).
    > Testem może być 'doba podłączenia do sieci' i wtedy
    > większa liczba komputerów nie pomaga.

    > Ale tu już inne zadanie;)

    To jest to samo zadanie, tylko uzupełnione o brakującą informację. :)

    Oczywiście domyślam się, że w zadaniu chodziło ci o to, że statek
    bierze całe badziewie na jeden raz i w związku z tym w te 3 miesiące
    wykonuje tylko jedną podróż, ale jeśli dopiszesz to do zadania, to
    powstaje pytanie, dlaczego akuat twoje, a nie moje warunki mają być
    adekwatną analogią do pracy parami?

    Ja oczywiście uważam, że w ogóle to zadanie nie jest adekwatne. W
    ogólności jeśli postawisz pytanie tak: "jeden X wykonuje Y w p godzin,
    w ile godzin wykona Y n X-ów?" to odpowiedź brzmi "zależy od X, Y, n i
    p". Dla statków może być tak, dla sprzątaczek może być inaczej, dla
    wnoszenia meblli po schodach może być jeszcze inaczej, a dla
    programistów może to nawet zależeć od tego jaki program piszą, jakie
    mają chechy osobowości i od pierdyliona innych czynników. Ludzie to
    nie procesory, nie działają do końca racjonalnie i o ich zachowaniu
    decyduje tzw. psychologia.

    > Serio, meliska, bo sie nerwowo na grupie robi.

    E tam nerwowo.