    From: "Desoft" <N...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: problem z rozruchem wentylatora
    Date: Fri, 16 Mar 2012 09:46:18 +0100

    > W połączeniu z dwiema diodami germanowymi - przez diodę z napięcia 5V
    > bezpośrednio wiatraczek, przez drugą do punktu wspólnego, oraz kondensator
    > w szereg, 12V, po włączeniu napięcia póki kondensator jest rozładowany,
    > 12V pójdzie na wiatrak, który ruszy, a jak kondzio się naładuje, to
    > wiatrak dostanie 5V, a 12 będzie odcięte...
    > Mnie ogólnie o to chodzi, by układ był jak najprostszy, jak
    > najprzaśniejszy (byle mały), aby był skrajnie pewny.
    > Spróbuję to przy okazji przećwiczyć, czy działa, diody germanowe gdzieś
    > się znajdą. Niby mogę zakombinować stałe zasilanie z 12V, a kluczować
> [...]

    Germanowych nie dawałbym, lepiej schotky. No i trudniej dostać DOGxx :)
    Nadal nie rozumiem po co dwie diody.
    Z +5V daję diodę i z niej na wiatrak. Kondensator pomiędzy +wiatraka a +12V.
    Od razu zapewnione rozładowanie. Nie widzę potrzeby wstawiania drugiej
    diody.

    Kondensator 1000u jest w stanie szarpnąć wiatraczkiem 40x40. Może być to
    trochę mało.
    Ideałem byłoby kilkusekundowe rozpędzanie wentylatora. Jeszcze pytanie jak z
    narastaniem napięć na zasilaczu PC. Myślę że kondensator to minimum 4700u.
    No i można dać tranzystor.

    Tylko że jak tranzystor, to już lepiej LM317. Jeden rezystor
    (+potencjometr), termistor i kondensator i mamy pełną opcję. Rozruch,
    regulacja ręczna i automatyczne obroty w stosunku do temperatury.

    --
    Desoft