  • Data: 2009-04-13 10:47:35
    Temat: Re: problem
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 13.04.2009 12:20, JoteR pisze:
    > Czyli po prostu błędnie sobie to przetłumaczyłem, mówiąc "po chłopsku"
    > ów "remapping of the overlapped PCI memory" odnosi się nie do PCI
    > memory, a do fizycznej pamięci zasłoniętej przez tą PCI memory
    > (cokolwiek to jest). Ech, te języki z natury obce... ;->

    Dokładnie.

    Problem wynika stąd, że PCI ma (efektywnie) tylko 32 linie
    adresowe, więc wszystkie obszary pamięci i MMIO muszą - by
    możliwa była wzajemna współpraca PCI i mikroprocesora - znaj-
    dować się w pierwszych 4 GiB fizycznej przestrzeni adresowej.

    Nie było z tym kłopotu, póki komputery miały po 128 MiB czy
    256 MiB pamięci -- przestrzeń adresowa PCI leżała sobie w
    ostatnim gigabajcie fizycznej przestrzeni adresowej komputera.

    Dzisiaj już niestety jest to problemem. Pamięć RAM, na którą
    "nachodzą" obszary adresowe PCI, trzeba "przenieść" pod in-
    ne adresy -- i niestety są to adresy powyżej granicy 4 GiB,
    dostępne tylko z wykorzystaniem PAE. Sytuację pogarszają
    producenci kart graficznych z olbrzymią pamięcią wideo,
    nie implementując często mechanizmu "okienkowego" dostępu
    do pamięci za pomocą GART, tylko wrzucając całą swoją pamięć
    w przestrzeń adresową PCI. Jak się takie coś zrobi z dwiema
    kartami graficznymi mającymi po 1 GiB pamięci na pokładzie,
    to na "prawdziwy" RAM zostaje tylko niecałe 2 GiB (a dałoby
    się zrobić tak, żeby każda karta zajmowała tylko np. 128 MiB
    "okienko" w przestrzeni adresowej, a transmisję danych tek-
    stur realizowała za pomocą DMA z RAMu mechanizmem GART).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |