  • 131. Data: 2023-04-28 20:19:53
    Temat: Re: pradu za duzo
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 18:23 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Ale OZE to tez wiatraki.

    Wiem, ale te 10GW to same panele prosumentów.

    > Statystyka sie raczej kiepsko nada, bo pogoda w kraju rózna.
    Dobę do przodu da się całękiem dokładnie przewidzieć zachmurzenie.
    PSE od dawna to robią, poczytaj jakie mają do tego systemy.

    > PSE teraz podaje
    > wiatrowe 792 MW,
    > PV 2164 MW.
    > Jak myslisz z prosumentami, czy bez?

    Zawodowej PV jest około 2GW. Oczywiście, że z prosumentami.

    > Hm, czytam ten komunikat kolejny raz
    > https://www.pse.pl/biuro-prasowe/aktualnosci/-/asset
    _publisher/fwWgbbtxcZUt/content/pse-polecily-redukcj
    e-generacji-zrodel-oze-ze-wzgledow-bilansowych

    > "Ze względu na skalę nadpodaży energii elektrycznej w dniu 23 kwietnia
    > 2023 r., przekraczającą 3000 MW, konieczna będzie także redukcja
    > generacji źródeł OZE, w tym źródeł OZE przyłączonych do sieci
    > średniego napięcia, a prawdopodobnie też przyłączonych do sieci
    > niskiego napięcia."
    >
    > Czyli co - za duzo zakontraktowali tak naprawde?
    Nie, tutaj dochodzi polityka - wolą mieć prąd z węgla, bo z tego jest
    większa kasa do dziurawego budżetu. W efekcie, wyłączają zawodowe PV
    zamiast zmniejszyć moc węglowych mimo, że do ich min jest jeszcze spory
    zapas.
    Linkowałem arty o tym, poszukaj.

    > "Moc osiągalna źródeł fotowoltaicznych (PV) według stanu na 1.04.2023
    > r., to około 13 GW, zaś moc osiągalna źródeł farm wiatrowych (FW), to
    > około 9,5 GW. Dotychczas najwyższą generację PV odnotowano 21.04.2023
    > r, kiedy sięgnęła ona ponad 8,4 GW, zaś rekord generacji FW miał
    > miejsce 20.02.2023 r. i wyniósł on 7,9 GW."
    >
    > I to chyba faktycznie liczby uwzgledniające PV prosumenckie.
    >
    > Ciekawe jak to zbieraja, jak obywatel ma "inteligentny" licznik
    > np z Tauronu ... moze takie taurony mają obowiązek raportować wyzej.

    Nie sądzę aby to mieli online. Co prawda mój z PGE też sam wysyła dane,
    ale robi to w cyklach miesięcznych.
    Nie wiem jak oni to szacują online.

    > Czyli co - mowisz, ze moge sobie zainstalowac instalacje, zglosic,
    > a OSD w terminie 30 dni odpowie, ze pozwala na używanie?
    > Ale on tu nie jest od pozwalania.

    Robisz instalację, idziesz do dystrybucji i dostajesz odmowę.

    > czyli niby w kroku 3 moze nie wystawic zaswiadczenia/potwierdzenia
    > mozliwosci ... ale z tym "realizuje przyłaczenie" i "została
    > przyłaczona" to chyba troche przesadzili, przynajmniej pod wzgledem
    > elekrycznym. Bo finansowo-rozliczeniowo, to owszem - jak odpowiedni
    > licznik zainstalują ...

    Dlatego najpierw należy zgłosić, jak dostaniesz papier "potwierdzający
    możliwość" to wtedy dopiero robisz.
    W praktyce to instalatorzy wiedzą gdzie jest problem (bo małe trafa) a
    gdzie można robić "w ciemno" bo każdemu zezwalają.

    > Odmawiają? Czesto?

    Teoretycznie nie mają prawa odmówić - w ustawie o OZE jest zapis, że gdy
    moc mikro instalacji (instalacja do 40kW) nie jest większa niż moc
    istniejącego przyłącza to wystarczy zgłoszenie - czyli możesz robić w
    ciemno. W praktyce jest "nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi?"
    Mojemu kumplowi nie pozwolili na 40kW - dostał zgodę na 18kW "bo na
    więcej nie ma warunków".

    > Bo to co pisalem na poczatku podtrzymuje ... w miesiac transformator
    > wymieniają na większy? Chyba nie.
    >
    > Czy sobie sumują, i ilus tam pierwszym osobom potwierdzą, a kolejne
    > dostaną BMT ...

    Prawo im nakazuje podłączyć wszystkich jak leci, ale w związku z tym że
    przy poborze prądu współczynnik jednoczesności jest 30% a przy produkcji
    może być 100% muszą działać bezprawnie :-)
    Jak im moc z sumy instalacji wyjdzie większa od trafa to kolejny dostanie
    odmowę.
    Jak się zgadałem z elektrykiem z pogotowia to mi powiedział, że u mnie na
    ulicy można podpiąć jeszcze 30kW mimo, że licząc wg mocy przyłącza każdego
    domu musieli by podpiąć ponad 200kW.
    Ja mam przyłącze 21kW. Sąsiad naprzeciwko, nie ma PV a ma 40kW bo kiedyś
    planował jakąś stolarnię odpalić. Sąsiadowi się już zmarło, a moc
    przyłącza została.

    TG

  • 132. Data: 2023-04-28 20:43:20
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 18:23 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Odmawiają? Czesto?

    Sam dostałem pierwszy raz odmowę :-)
    Miałem przed licznikiem 3x50A, za licznikiem 3x35A więc sobie wydumałem,
    że na spokojnie mam 21kW.
    Zgłosiłem pierwszą instalację PV 15kW i dostałem odmowę bo się okazało, że
    poprzedni właściciel mojego domu miał umowę na moc przyłącza 7kW.
    Zrobiłem więc nowy wniosek na 6kW PV i jednocześnie wniosek na większą moc
    przyłącza - 21kW.
    Dostałem zgodę na 6kW PV i warunki na 21kW gdzie jedynym wymaganiem była
    zmiana zabezpieczenia za licznikiem na 32A. Czyli zmniejszając
    zabezpieczenie z 35A na 32A zwiększyłem moc przyłącza z 7 na 21kW.
    I tak to się powoli żyje w tym państwie z dykty.

    TG

  • 133. Data: 2023-04-29 07:47:43
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 28-04-2023 o 17:30, J.F pisze:

    > Bo taka rola tych 253V.

    Czyli nie wiesz jakie są normy dla falowników.
    A skoro nie wiesz to się wypowiesz - typowe.....

    > A duzo płacisz?

    Za dużo.

    > Nie wiem czy ma takie mozliwosci ... chyba nie. Tzn zeby tak co minute
    > zmieniac.

    Jakie co minutę?
    Ma to robić płynnie co milisekundę.

    > A jak chcesz lepiej ... musisz dopłacic :-)

    No nie - skoro ktoś bierze kasę za dostarczanie prądu 230 - to on musi
    dopłacić, żeby jego urządzenia to regulowały....

    > Niby tak, ale kto im nakazal wymiane

    W sensie że kto ma ich zmusić do realizowania zawartych umów?
    Np. URE...

    > i dał pieniądze na to?

    Klienci dają, co miesiąc w rachunkach.

    > Stare trafo było od zawsze, i wystarczało.

    Żaden argument.

    > Widac tak ma byc.

    Widać zgodnie z normami, można komuś spalić telewizor.
    Nie wiem czy można to skwitować "tak ma być".
    Tylko totalny głąb uznaje coś takiego za prawidłowość.

  • 134. Data: 2023-04-29 07:52:46
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Opisałem Ci obrazowo z czego to wynika.

    No i napisałeś to samo co ja, tylko inaczej.
    Myślałem, ze w ten sposób negujesz moje słowa.
    Dopisuj czy rozwijasz czy negujesz, choćby jednym słowem.

    > W opisie zrobiłem błąd -  zamiast "u mnie czasami w ciągu 2-3 minut"
    > powinno być 2-3 sekund.
    > Jak chmury szybko zapitalają po niebie i w przerwie pojawi się wiosenne
    > czyste słońce to na amperomierzu mam czasami skok z 4A na fazę do 30-32A
    > na fazę. U mnie wtedy jest skok napięcia o 4-5V.
    > U mojego kumpla na końcu linii (za nim nic nie ma), 3km od trafa przy
    > mniejszym falowniku ma skok 20V i stop falownika.

    No wiem - tak to właśnie wygląda, nawet na środku linii.
    O tym pisałem.

  • 135. Data: 2023-04-29 09:07:49
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 07:52 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > No i napisałeś to samo co ja, tylko inaczej.
    > Myślałem, ze w ten sposób negujesz moje słowa.
    > Dopisuj czy rozwijasz czy negujesz, choćby jednym słowem.

    Nic nie neguję, ani nie potwierdzam. Uzupełniam to co napisałeś.
    Ty pisałeś o wpływie temp. powietrza na skoki napięcia i stopy falownika.
    Ja Ci opisałem jak to wygląda rzeczywiście. Temp. powietrza ma niewielki
    wpływ. Co prawda w upalne dni instalacja nie osiągnie max mocy, ale gdy
    zdarzy się to co opisałem (szybko przemieszczające się chmury z mocnymi
    przebłyskami słońca) to też może dość do zatrzymania falownika gdy
    instalacja pracuje na wysokim napięciu lub jest mało "sztywna".
    Wiosną dużo częściej występuje dynamiczna pogoda i dla tego częściej się u
    Ciebie ten falownik wyłącza.

    TG

  • 136. Data: 2023-05-04 00:46:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 29 Apr 2023 07:47:43 +0200, Cavallino wrote:

    > Czyli nie wiesz jakie są normy dla falowników.
    > A skoro nie wiesz to się wypowiesz - typowe.....

    A ktore normy?
    Bo Tauron np dopuszcza ... przez 3 sekundy,

> [...]
    > dopłacić, żeby jego urządzenia to regulowały....

    > W sensie że kto ma ich zmusić do realizowania zawartych umów?

    Tylko ze stare wyposażenie jakos starczało na dobre napiecie u
    odbiorcy.
    A potem im sie zachcialo PV. Płacic nie chcą, a wymagają :-)

    > Widać zgodnie z normami, można komuś spalić telewizor.
    > Nie wiem czy można to skwitować "tak ma być".
    > Tylko totalny głąb uznaje coś takiego za prawidłowość.

    Siec ma swoją tolerancje napiecia, kiedys +/-10%, i od 253V
    telewizor nie powinien sie spalic.
    A jak jest więcej ... wina sąsiada?

    J.

  • 137. Data: 2023-05-04 07:40:48
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 04-05-2023 o 00:46, J.F pisze:

    > A ktore normy?

    Te dotyczące falowników.

    > Tylko ze stare wyposażenie jakos starczało na dobre napiecie u
    > odbiorcy.

    Dopóki nikt nie używał intensywnie, do czego ma prawo.
    Więc korzystali - kasa do kieszeni i nic nie robić.

    > A potem im sie zachcialo PV. Płacic nie chcą, a wymagają :-)

    No właśnie płacą.

    > Siec ma swoją tolerancje napiecia, kiedys +/-10%, i od 253V
    > telewizor nie powinien sie spalic.

    Ale przecież mowa o tym, że 253 można dowolnie przekraczać, byle krótko.
    Zapominasz o czym piszesz?

  • 138. Data: 2023-05-05 15:28:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 4 May 2023 07:40:48 +0200, Cavallino wrote:

    > Te dotyczące falowników.

    A konkretnie ktore, bo ich troche jest.

    Tauron ma np wymagania takie:
    https://www.tauron-dystrybucja.pl/-/media/offer-docu
    ments/dystrybucja/uslugi-dystrybucyjne/kodeksy-sieci
    owe/nc-rfg/zbior-wymagan-technicznych-moduly-wytwarz
    ania-a_v2.ashx

    > Dopóki nikt nie używał intensywnie, do czego ma prawo.

    Do pobierania.

    > Więc korzystali - kasa do kieszeni i nic nie robić.

    No fakt, mała ta oplata sieciowa nie była (relatywnie do prądu).
    Co nie znaczy, ze kosztow nie mieli - i nie wiadomo, czy na upgrade
    dla solarow starczało.

    > No właśnie płacą.

    Płącą tylko za pobór.
    No chyba, ze liczyc ile to prądu podarowali :-)

    > Ale przecież mowa o tym, że 253 można dowolnie przekraczać, byle krótko.
    > Zapominasz o czym piszesz?

    Ale nie 10 minut, tylko 3 sekundy.
    I to czas maksymalny - minimalnego nie ma.

    Tauron ma kolejny poziom - 264.5V , tu juz 0.2s ... ale do spalenia
    telewizora starczy, jakby tak podac z 500V.

    Widac w praktyce to wystarcza, a zmiany nie są bardzo szybkie.

    A jak u Ciebie kiepsko działa ... pretensje do sąsiada ... i do
    swojego falownika/instalatora :-)
    Bo chyba nie do operatora ...

    Jest tam jeszcze ciekawe sterowanie mocą bierną, którego nie bardzo
    rozumiem, ale moze sie na napięcie przekładac.

    J.

  • 139. Data: 2023-05-05 21:39:37
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-05-2023 o 15:28, J.F pisze:

    > A konkretnie ktore, bo ich troche jest.
    >
    > Tauron ma np wymagania takie:

    Tauron to sobie może mieć co chce.
    Producenci falowników raczej nie kierują się pomysłami jakiejś polskiej
    firemki, pewnie nawet nie wiedzą i jej istnieniu.

    > Płącą tylko za pobór.

    Kto Ci takich bzdur naopowiadał?

    > Ale nie 10 minut

    Ale wiesz o czym piszesz?
    Bo ja o tym, kiedy ZE stwierdzi że prąd w jego sieci jest nieprawidłowy.....

    Jak Ty gadasz sam ze sobą o czymś innym, to rób to sobie w innym miejscu.

  • 140. Data: 2023-05-07 22:03:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 May 2023 21:39:37 +0200, Cavallino wrote:

    > Tauron to sobie może mieć co chce.
    > Producenci falowników raczej nie kierują się pomysłami jakiejś polskiej
    > firemki, pewnie nawet nie wiedzą i jej istnieniu.

    A jak myslisz, kto wygra, jak Tauron powie "tych falowników nie
    obsługujemy" ?

    A przeczytałes choc początek?
    Tam jest podstawa prawna ...

    > Kto Ci takich bzdur naopowiadał?

    Czyli co - prosument cos płaci dodatkowo za przyłączenie swojej PV do
    sieci?

    > Ale wiesz o czym piszesz?
    > Bo ja o tym, kiedy ZE stwierdzi że prąd w jego sieci jest nieprawidłowy.....
    >
    > Jak Ty gadasz sam ze sobą o czymś innym, to rób to sobie w innym miejscu.

    ZE to nie wiem jak czesto sprawdza.
    Mozliwe, ze wcale.
    Ze to mozliwe, ze ma, lub bedzie mial, taką funkcje w liczniku.
    I potem kare naliczy, albo cie odłączy :-)

    Za to i Ty i sąsiad powinniscie miec takie zabezpieczenia w
    falownikach.
    Z czasem zadziałania ok 3s, czy ile tam twój operator wymaga ...

    No i jeszcze jeden wymóg tam sie poniewiera - ze przy instalacjach
    powyzej 10kW musi byc mozliwosc ich zdalnego wyłączenia przez ZE.
    Na razie chyba tego nie ZE nie wykorzystują ... ale możliwość chcą
    miec.

    J.