  • Data: 2009-06-07 14:47:36
    Temat: Re: potrzebne promieniowanie UV-C
    Od: "Andrzej" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Zwolnienie taśmy pogorszy sprawę. Też tak myślałem że jak zwolnię taśmę to
    > mniejsza moc wystarczy. Okazało się że po zwolnieniu taśmy najpierw
    > utwardza a
    > potem rozkłada farbę . I jest w dalszym ciągu lepka i już nigdy się nie da
    > utrwalić.

    Dlatego stosuje sie pewnie lampy błyskowe. Tuż przed moim urlopem właśnie
    taka lampę ktoś zamówił w naszej firmie do poligrafii w celu utwardzania
    farb miałem opracować układ zasilania i sterowania zgodny z specyfikacja
    klienta do jej testów.

    Lampa maiła chyba z 80 cm długości średnica 1,5 cm. Zasilacz ładujący
    wystarczył używany za 300$ z Ebay 2000V/2A. Lampa pracuje z napięciem
    ładowania kondensatora ( wartości chyba 200uF) 1700V i miała pracować ze
    zmienną częstotliwością do 7-8 Hz. po 10 tys. błysków była w doskonałej
    kondycji ale wymagała też chłodzenia do testu była zamknięta w tunelu z
    przepływam powietrza. Generalnie chyba wygodniej i częściej się używa
    jednostek ilość dostarczonej/wymaganej energii na powierzchnię J/cm2 i wtedy
    wszystko sie upraszcza bo przy watach musisz obowiązkowo podawać czas
    ekspozycji. Wcześniej robiłem testy z lampa spiralna do utwardzania
    klejów/warstw (nie wnikałem dokładnie co) w płytach DVD tam była podobna
    energia i częstotliwość 10 Hz ale graniczna dopuszczalna dla całego układu
    była znacznie wyższa, wiec może jednak lampy błyskowe bo pozwalają dozować
    dokładnie ilość energii poprzez regulacje napięcia i częstotliwości.
    Zasilacz i sterowanie można nawet zrobić samodzielnie lub lepiej kupić tylko
    główny zasilacz ładujący kondensator reszta nie wymaga zaawansowanej
    znajomości elektroniki (układ to 2 źródła zasilania- główne ładujące
    kond.1500-2000V+ zasilacz wyzwalający 300-500V z triggerem no i regulowany
    generator częstotliwości 1-20Hz) Trochę teorii jak układy lamp działają i
    chyba powinien sobie z tym dać rade każdy elektronik. Typowa w obu
    przypadkach energia na błysk to około 300 J(energia z kond. 1/2CV2) i mnożąc
    przez częstotliwość mamy moc lampy 2000-3000W jeśli chcemy porównać w
    jednostkach powszechnych. W razie czego służę typowymi schematami lub pomogę
    zaprojektować. Problem może być tylko z samą lampą. Po zastanowieniu obawiam
    sie tylko, że nawet używany zasilacz + kondensator 200uf/2000V+ zasilacz
    wyzwalający i trigger może znacznie przekroczyć budżet i koszt tu
    proponowanych wcześniej rozwiązań, które wywołały w pierwszym momencie
    uśmiech no ale kto wie przecież Polak potrafi ;)))

    Ja często też wyczarowuje coś z niczego i dlatego mam pracę bo dobre
    nastawienie, umiejętność niestandardowego myślenia i trochę wiedzy zawsze
    sie przydaje.

    Powodzenia Andrzej B.