  • Data: 2012-01-15 22:31:01
    Temat: Re: "porządne" lampki ledowe?
    Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

    > Hello Zenek,
    >
    > Sunday, January 15, 2012, 10:10:07 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Prosiłem - pomyśl zanim napiszesz. 230V 20mA to na czystej rezystancji
    > 4.6W do grzania. A 20mA to minimalny prąd współczesnych diod LED.
    Niestety, ale marketoidy i chińczyki już takie coś wymyślili. Mam jedną
    taką "żarówkę" w której siedzi szeregowo jakieś ~60 ledów smd 3528
    połączonych w szereg! i tylko i wyłącznie rezystor 2W 2k7 w szereg z
    diodami, gretz i kondensator chyba 1uF/400v (maleńki elektrolit).
    W rezystorze ograniczającym prąd nie wydziela się te 4.6W a tylko 230v
    (bo ten gretz nigdy do wartości szczytowej 1uF nie doładuje) - 60*3v =
    50v, przy 0.02mA daje to już tylko 1W w ciepło, a cała reszta idzie w
    ledach w ciepło.
    Jakie to genialnie proste urządzenie - dowiedziałem się, bo zaczęło
    "mrugać" ~1Hz, wszystkimi ledami. Myślę sobie "pewnie C w przetwornicy
    wyschło", rozbieram... i zonk. Okazało się że któryś jeden led pada, jak
    się nagrzeje, i robi stroboskop z pozostałych. Znalazłem, zwarłem go,
    zwiększyłem opornik 2W z 2k7 do 4k7, i teraz to żyje...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173