    From: a...@p...pl
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: porozmawiajmy o wadach WLR Orange
    Date: Tue, 02 Jun 2009 09:48:05 +0200

    On Wed, 27 May 2009 13:04:49 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >Ja bym nawet podniósł granicę do 100%. Ale właściwie jaki jest powód
    >wprowadzenia tego ograniczenia do WLR? Dlaczego tylko abonenci TPSA
    >mogą "swobodnie wybierać operatora międzystrefowego", tak jak to było
    >kiedyś wymyślone przez ministerstwo? To są względy techniczne, czy
    >pozatechniczne?

    pewnie dlatego, ze TP jest operatorem "monopolistycznym" i to mu
    nakazano i chwala za to. Kiedys na moim terenie przez Dialog mozna
    bylo tez dzwonic via NOM,...Pozniej zlikwidowano taka mozliwosc. Wiec
    sa to wzgledy nietechniczne - taki niezalezny musi miec w danej
    strefie swoj punkt styku. Z tego co wiem, to niektorzy niezalezni
    chcieli, aby tp transferowala taki ruch ze strefy do strefy
    warszawskiej, ale to nie przeszlo.

    >To by było nawet zrozumiałe, gdyby *wszystko* było tak,
    >jak założono, czyli że połączenia przez 10XX fakturuje TPSA i dalej sama
    >rozlicza się z międzystrefowymi. Ale skoro i tak trzeba mieć odrębną
    >umowę z usługodawcą międzystrefowym...

    tak mialo byc i tak jest np. w Niemczech. Operator niezalezny
    podpisuje umowe z TP i sie z nim rozlicza, gdy abonent wybierze dany
    prefiks. Widzialem taka fakture i wszystko tam bylo czytelne. NOM na
    poczatku tez tak chcial, wpuszczal ludzi z prefiksu bez umowy
    indywidualnej, ale TP nie poszla na to (niby takie cos mialo jakis
    problem natury VATowej). Ale nie sadze, ze to byla prawda. Ta po
    prostu w PL musialo byc, aby utrudnic niezaleznym operowanie na rynku.
    I pewnie z tego powodu niezalezni nie rozwineli sie bardziej niz to
    jest obecnie i pewnie sie juz nie rozwina. Jest kilku graczy, ale to
    malo aby skruszyc fundamenty i obalic monopol TP. Poza tym niezalezni
    wprowadzajac umowy zaczeli wprowadzac minimalne "wydzwonienia" co
    zabilo ten rynek prefiksowy. Ja ma podpisane umowy bez minimum z 1044
    i 1069. Z tego pierwszego korzystam (wszystko mozna dzwonic), z 1069
    nie bylo lokalnej mojej strefy i przestalem przez nich dzwonic. Musze
    sprawdzic co aktualnie oferuja czy cos sie zmienilo.

    Ale tak sie ostatnio zastanawiam czy wogole nie zrezygnosc z linii
    stacjonarnej i numer przeniesc sobie na VoIP.

    Wracajac do WLR Orange - to wg mnie zostaw ten socjalny za 28 zl, jak
    juz to ruszaj tylko Internet. Linie potraktuj do odbierania polaczen i
    zalaz sobie bramke VoIP.

    --
    ThinkXtra