    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 27 Mar 2015 05:21:21 -0700 (PDT)
    Subject: Re: poprawność algorytmu
    From: g...@g...com

    W dniu piątek, 27 marca 2015 12:24:48 UTC+1 użytkownik M.M. napisał:
    > Właśnie o tym pisałem. Poprawność dowodu, to też jego poprawność w
    > odzwierciedlaniu oryginalnego zadania.

    W takim razie zgoda -- tego rodzaju "poprawność" jest niemożliwa do uzyskania.
    Należy jednak mieć na uwadze, że z formalnego punktu widzenia poprzez
    "poprawność" dowodu rozumie się to, czy każdy krok jest zgodny z regułami,
    natomiast w tym przypadku raczej należałoby użyć słowa "adekwatność"
    (na przykład teza Churcha-Turinga postuluje adekwatność maszyny Turinga
    jako modelu ujmującego intuicyjne rozumienie obliczalności)

    Jednak z drugiej strony jeśli mamy na przykład dowód indukcyjny twierdzenia,
    że funkcja "append" zdefiniowana (dajmy na to w czymś haskelopodobnym) jako

    append [] y = y
    append (h:t) y = h:(append t y)

    jest operatorem łącznym, tzn dla dowolnych skończonych list a, b, c
    append (append a b) c === append a (append b c)

    to tak naprawdę trudno jest to kwestionować i podważać, tzn. albo uznajemy
    regułę indukcji, i wtedy musimy uznać dowód za poprawny, albo jej nie uznajemy,
    i obawiamy się, że "mogą istnieć takie listy, dla których append wcale
    nie będzie się zachowywał jako operator łączny" -- choć byłoby czymś
    szokującym, gdyby ktoś był w stanie podać pozbawione błędów rozumowanie,
    które pozwalałoby taki obiekt skonstruować. Tym bardziej trudno byłoby
    tutaj sformułować zarzut nieadekwatności, bo nie za bardzo można wskazać
    jakąś zewnętrzną dziedzinę problemową, do której mielibyśmy odnosić
    dowód

    (a przy okazji jak kogoś ciekawi, to znajdzie ten dowód w notatkach
    http://www.cl.cam.ac.uk/teaching/Lectures/funprog-jr
    h-1996/all.pdf
    na stronie 86)