  • 11. Data: 2012-04-01 17:15:16
    Temat: Re: pomiar ciśnienia-podciśnienia.
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-01 16:36, Plumpi pisze:
    > Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości

    > Czy dla Ciebie to jest niska klasa 0,5%?
    > To jest normalna klasa przemysłowa i takie przetworniki kosztują od ok.
    > 800zł wzwyż.

    ATSD to faktycznie automatyk kupi za 1000 zł czujnik z klasą 0,5%. A
    elektronik może z czujnika MPX za 70 zł i czujnika temperatury LM35
    (15zł) i przetwornika MAX178 (80zł) zrobić układ pomiaru ciśnienia
    dający dokładność 0,1%.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 12. Data: 2012-04-01 17:27:22
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > 0,1/2 = 0,05 = 5%

    OK. To mnie się pozajączkowało :)

  • 13. Data: 2012-04-01 17:30:29
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]
    > elektronik może z czujnika MPX za 70 zł i czujnika temperatury LM35 (15zł)
    > i przetwornika MAX178 (80zł) zrobić układ pomiaru ciśnienia dający

    He he he. Życzę powodzenia :)
    Samo skalibrowanie takiego ustrojstwa nie jest rzeczą łatwą. Trzeba
    dysponować dokładnym kalibratorem i barometrem, o pompie próżniowej już nie
    wspominając.

  • 14. Data: 2012-04-01 18:01:35
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-01 17:30, Plumpi pisze:
> [...]
    > Samo skalibrowanie takiego ustrojstwa nie jest rzeczą łatwą. Trzeba
    > dysponować dokładnym kalibratorem i barometrem, o pompie próżniowej już

    Zależy jakie parametry konieczne. Ja potrzebowałem mierzyć dość niskie
    różnice ciśnień, tak więc pracowałem w dolnym przedziale zakresu
    czujników na 10kPa. Błąd nieliniowości charakterystyki na całym zakresie
    pomiarowym, nie był więc tak istotny. Największy problem był z dryftem
    temperaturowym zera. Skompensowany temperaturowo czujnik MPX5010 dawał
    błąd rzędu 1% na przedziale 40 stopni C. Montując czujniki na wspólnej
    listwie mosiężnej z pomiarem temperatury można było zrobić kalibrację
    temperatury dającą dokładność 10 Pa przy tej zmianie temperatury.
    Kalibrację (z dokładnością poniżej 10 Pa) czułości całego układu:
    czujnik, wzmacniacz, przetwornik A/C dało się uzyskać mierząc ciśnienie
    manometrem U-rurkowym wypełnionym olejem. Pompa niepotrzebna, bo pomiar
    różnicowy.
    Nie twierdzę że w ten sposób uzyskałem czujnik dający 0,1% w całym
    zakresie pomiarowym, Ale aby mieć pomiar rzędu 200 Pa z dokładnością 10
    Pa, musiałbym mieć przemysłowy czujnik 2 kPa (0,5%) lub 10 kPa (0,1%) a
    to nie mieściło się w kosztach.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2012-04-02 11:43:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Plumpi" napisał w wiadomości

    >He he he. Życzę powodzenia :)
    >Samo skalibrowanie takiego ustrojstwa nie jest rzeczą łatwą. Trzeba
    >dysponować dokładnym kalibratorem i barometrem, o pompie próżniowej
    >już nie wspominając.

    W dodatku ... nie wiem jak teraz, ale kilkanascie lat temu te czujniki
    w stanie "surowym" tzn nieskompensowane mialy rozrzut parametrow rzedu
    100%,
    i dryft temperaturowy tez rzedu 100%, tzn zmiana temperatury w
    dopuszczalnym zakresie 0-70C mogla np zmienic czulosc dwukrotnie i
    przesunac napiecie zerowe o cale nominalne napiecie wyjsciowe.

    Skompensowane uzywaja tych samych czujnikow, ale skompensowanych w
    fabryce. Amator musialby jeszcze dokladniej kalibrowac ... no i
    zapewnic stalosc parametrow pracy, a tu mowa o zmiennej temperaturze
    medium, beda problemy z jednorodnoscia nagrzewania.

    J.

  • 16. Data: 2012-04-02 12:32:39
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2012-04-02 11:43, J.F pisze:

> [...]
    > fabryce. Amator musialby jeszcze dokladniej kalibrowac ... no i zapewnic
    > stalosc parametrow pracy, a tu mowa o zmiennej temperaturze medium, beda

    Obecnie też tak jest, tanie czujniki mają rozrzut 100%, korygowane
    laserowo są dokładniejsze ale i tak jest bardzo podatny na zmiany
    temperatury.
    Korekcja piezorezystywnego czujnika ciśnienia to robota nie dla amatora,
    który szuka taniego rozwiązania przy klasie 0.1%.
    K.

  • 17. Data: 2012-04-02 12:45:00
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > dopuszczalnym zakresie 0-70C mogla np zmienic czulosc dwukrotnie i
    > przesunac napiecie zerowe o cale nominalne napiecie wyjsciowe.

    MPX5010xx był już z 15 lat temu a błąd całkowity miał rzędu 5%. Offset
    był między 0 a 0,425V (typowo 0,25). FSO 4,7 (+-0,2V). MPX5050 miał
    błędy 2 razy mniejsze.

> [...]
    > fabryce. Amator musialby jeszcze dokladniej kalibrowac ... no i zapewnic
    > stalosc parametrow pracy, a tu mowa o zmiennej temperaturze medium, beda

    Możesz stabilizować termicznie albo skalibrować poprawki. Czujnik lepiej
    gdy jest zamknięty w obudowie a do medium dochodzi tylko wężyk.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2012-04-02 13:18:52
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Możesz stabilizować termicznie[...]

    Czyli powrót do epoki lamp, po włączeniu urządzenie ma się rozgrzać. :)
    K.

  • 19. Data: 2012-04-02 13:27:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    >MPX5010xx był już z 15 lat temu a błąd całkowity miał rzędu 5%.
    >Offset był między 0 a 0,425V (typowo 0,25). FSO 4,7 (+-0,2V). MPX5050
    >miał błędy 2 razy mniejsze.

    Ale to byly wlasnie te "skompensowane". A w srodku siedzial krzem taki
    sam jak w nieskompensowanym, plus rezystory do kompensacji, plus
    wzmacniacz.

    A ty chcesz skompensowany kompensowac lepiej niz fabryka potrafi :-)

    >Możesz stabilizować termicznie albo skalibrować poprawki. Czujnik
    >lepiej

    Mozesz, tylko wtedy jest problem ze stabilizujesz temperature
    termometru, a nie czujnika :-)

    >gdy jest zamknięty w obudowie a do medium dochodzi tylko wężyk.

    A tym wezykiem dochodzi medium gorace, tylko po drodze stygnie, i nie
    wiadomo ile ma czujnik na samym koncu :-)

    J.

  • 20. Data: 2012-04-02 14:16:18
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-02 13:27, J.F pisze:
> [...]
    > wzmacniacz.
    >
    > A ty chcesz skompensowany kompensowac lepiej niz fabryka potrafi :-)

    W czym widzisz problem? Oni kompensują analogowo ale zostaje odchyłka,
    którą możesz zmierzyć i wrzucić do kalibracji w procku. A odchyłka
    zostaje bo gdyby skompensowali na zerową wrażliwość na temperature w
    okolicy 20 stopni to by się mocno rozjeżdżało się np powyżej 50 stopni.

    Piszę wyraźnie że są 2 metody:
    1. kalibracja zależności błędu od temperatury.
    2. Stabilizacja temperatury.
    Obie mogą poprawić dokładność fabrycznego urządzenia czy elementu.
    Jak robisz wzorzec częstotliwości to też fabryczny kwarc możesz
    termostatować żeby poprawić jego parametry, gdy nie stać cię na
    termostatowany.

    > Mozesz, tylko wtedy jest problem ze stabilizujesz temperature
    > termometru, a nie czujnika :-)

    Dajesz na czujnik ciśnienia płaskownik z miedzi czy mosiądzu z dobrym
    kontaktem cieplnym z tym czujnikiem. Stabilizujesz ten bloczek czyli nie
    grzejesz wprost termometru a bloczek do którego termometr ma dobry
    kontakt. To są elementarne sprawy jeśli chodzi o termostatowanie czułych
    elementów w urządzeniach pomiarowych. Zajmowałem się trochę czułymi
    pomiarami. Dogrzewanie urządzeń przed pomiarem z pół godziny. Gniazda
    osłonięte chociażby watą. Przetworniki własnej konstrukcji
    termostatowane (tak samo jak obwody wejściowe w fabrycznym sprzęcie).
    Okien podczas pomiaru nie wolno otworzyć.

    > A tym wezykiem dochodzi medium gorace, tylko po drodze stygnie, i nie
    > wiadomo ile ma czujnik na samym koncu :-)

    Jak ci dojdzie gorące medium do środka skoro nie masz praktycznie
    przepływu gazu w rurce tylko jego sprężanie?

    --
    pozdrawiam
    MD