-
21. Data: 2010-04-27 17:44:43
Temat: Re: plyn hamulcowy a hamowanie
Od: WS <L...@c...pl>
On 27 Kwi, 16:57, "kamil" <k...@s...com> wrote:
> "WS" <L...@c...pl> wrote in message
> Da sie, ale wspomagania hamulcow nie ma, bo nie dziala pompa napedzana
> silnikiem. Rafal upiera sie, ze dziala.
Obawiam sie, ze problem jest w uzywanej terminologii ;)
Pompa hamulcowa to to, co jest polaczone z pedalem hamulca i wytwarza
cisnienie w ukladzie hamulcowym- dziala zawsze po nacisnieciu pedalu i
nie jest napedzana silnikiem, tylko noga hamujacego ;) + ew.
wspomaganie
wspomaganie hamulca moze byc rozwiazane na kilka sposobow...
standardowe wykorzystuje podcisnienie w kolektora ssacego (nie ma
zadnej ekstra pompy), moze tez byc pompa do wytworzenia tego
podcisnienia - ale to nie nazywa sie pompa hamulcowa ;)
WS
-
22. Data: 2010-04-28 09:31:21
Temat: Re: plyn hamulcowy a hamowanie
Od: Rafał <r...@o...pl>
kamil pisze:
> "Rafał" <r...@o...pl> wrote in message
> news:hr6rk7$blq$1@node2.news.atman.pl...
>> kamil pisze:
>>> A teraz przejdz sie do samochodu, nacisnij pedal hamulca kilka razy
>>> przy wylaczonym silniku i pomysl, dlaczego zrobil sie twardy i nie da
>>> rady wdepnac.
>>>
>> Bo nie działa wspomaganie...?
>> Hamulce nadal działają.
>>
>> Ty nigdy nie holowałeś samochodu?
>> Nigdy się nie zastanawiałeś jak zahamujesz jak Ci paliwa
>> zabraknie/silnik się zepsuje? - nie chciał bym żyć w takim stresie jak
>> Ty;)
>
> A co to ma do Twojej teorii, ze pompa hamulcowa dziala przy wylaczonym
> silniku? Nie dziala, masz wtedy hamulce bez wspomagania.
>
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pompa_hamulcowa
Może przedstaw nam swoją wizje działania pompy hamulcowej, coś więcej
się dowiemy.
-
23. Data: 2010-04-28 17:26:41
Temat: Re: plyn hamulcowy a hamowanie
Od: Filip KK <n...@n...pl>
W dniu 2010-04-28 09:31, Rafał pisze:
> Może przedstaw nam swoją wizje działania pompy hamulcowej, coś więcej
> się dowiemy.
Rafałku... Najpierw poprosimy abyś nam opowiedział, w jaki sposób
sprawdzić prawidłowo pompę hamulcową bez odpowiedniego ciśnienia jej pracy.
Zamieniamy się w słuch...
-
24. Data: 2010-04-28 18:17:51
Temat: Re: plyn hamulcowy a hamowanie
Od: "kogutek" <k...@o...pl>
> W dniu 2010-04-28 09:31, Rafał pisze:
>
> > Może przedstaw nam swoją wizje działania pompy hamulcowej, coś więcej
> > się dowiemy.
>
> Rafałku... Najpierw poprosimy abyś nam opowiedział, w jaki sposób
> sprawdzić prawidłowo pompę hamulcową bez odpowiedniego ciśnienia jej pracy.
>
> Zamieniamy się w słuch...
Jak będziesz przy szczelnym i nie zapowietrzonym układzie bardzo powoli wciskał
pedał hamulca to jak pompa będzie dobra to w pewnym momencie będzie wyraźny
opór. A jak będzie zużyta to da się pedał wcisnąć do podłogi. Za to przy szybkim
wciśnięciu pojawi się w pewnym momencie opór i nie da się wcisnąć pedału do
podłogi. To prosta i beznakładowa metoda sprawdzenia pompy hamulcowej.
Skuteczność sprawdzenia według mnie dochodzi do 95%. Zostaje 5% na jakiś
uszkodzony samoregulator, tłoczek.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
25. Data: 2010-04-28 21:35:47
Temat: Re: plyn hamulcowy a hamowanie
Od: amos <g...@g...com>
Kiedys poprosilem swojego (doswiadczonego) mechanika o wymiane plynu w
ponad dziesiecioletnim aucie. Nie zrobil tego i nic na ten temat nie
wspomnial. Nastepnym razem znow go poprosilem - tym razem odmowil.
Stwierdzil jedynie, ze sprawdzil testerem zawilgocenie plynu, ktory
jest w normie i nie ma potrzeby wymiany.
Wymiana w starszym aucie to zawsze niebezpieczenstwo wystapienia
przeciekow w ukladzie.
Prawda to, czy miedzy bajki wlozyc?
--
amos
-
26. Data: 2010-04-28 22:33:37
Temat: Re: plyn hamulcowy a hamowanie
Od: Filip KK <n...@n...pl>
W dniu 2010-04-28 18:17, kogutek pisze:
>>> Może przedstaw nam swoją wizje działania pompy hamulcowej, coś więcej
>>> się dowiemy.
>>
>> Rafałku... Najpierw poprosimy abyś nam opowiedział, w jaki sposób
>> sprawdzić prawidłowo pompę hamulcową bez odpowiedniego ciśnienia jej pracy.
>>
>> Zamieniamy się w słuch...
> Jak będziesz przy szczelnym i nie zapowietrzonym układzie bardzo powoli wciskał
> pedał hamulca to jak pompa będzie dobra to w pewnym momencie będzie wyraźny
> opór. A jak będzie zużyta to da się pedał wcisnąć do podłogi. Za to przy szybkim
> wciśnięciu pojawi się w pewnym momencie opór i nie da się wcisnąć pedału do
> podłogi. To prosta i beznakładowa metoda sprawdzenia pompy hamulcowej.
> Skuteczność sprawdzenia według mnie dochodzi do 95%. Zostaje 5% na jakiś
> uszkodzony samoregulator, tłoczek.
>
Jeszcze raz zadam pytanie, tym razem precyzyjniej.
Jak sprawdzić pracę wszystkich podzespołów pompy, np. ich szczelność,
kiedy podstawowy parametr jakim jest podciśnienie nie działa na nią?
-
27. Data: 2010-04-28 22:45:48
Temat: Re: plyn hamulcowy a hamowanie
Od: Filip KK <n...@n...pl>
W dniu 2010-04-28 21:35, amos pisze:
> Kiedys poprosilem swojego (doswiadczonego) mechanika o wymiane plynu w
> ponad dziesiecioletnim aucie. Nie zrobil tego i nic na ten temat nie
> wspomnial. Nastepnym razem znow go poprosilem - tym razem odmowil.
>
> Stwierdzil jedynie, ze sprawdzil testerem zawilgocenie plynu, ktory
> jest w normie i nie ma potrzeby wymiany.
> Wymiana w starszym aucie to zawsze niebezpieczenstwo wystapienia
> przeciekow w ukladzie.
>
> Prawda to, czy miedzy bajki wlozyc?
>
To tak jak mit z olejem w skrzyni biegów... Są jeszcze Ci, którzy
twierdzą że się nie wymienia... Chyba wolą wymieniać całe skrzynie
biegów zamiast oleju..
Płyn hamulcowy powinno się wymieniać co dwa lata lub 40 do 60 tys km.
"Płyn hamulcowy ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy gdyż to
właśnie on przenosi siłę z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Od jego
stanu zależy więc prawidłowe funkcjonowanie układu i nasze bezpieczeństwo.
Podstawową i najważniejszą cechą płynu hamulcowego jest temperatura
wrzenia. Im wyższa tym lepiej. Obecnie stosowane płyny mają temperatury
wrzenia powyżej 230 st. C.
Jest to bardzo ważny parametr, ponieważ jeśli podczas hamowania
temperatura będzie wyższa niż temperatura wrzenia płynu pojawią się
korki parowe, które spowodują spadek skuteczności hamulców praktycznie
do zera. A temperatura wrzenia obniża się, ponieważ płyn jest Fot.
archiwum: Hamowanie to nic innego jak zamiana energii kinetycznej na
bezużyteczne ciepło i aby układ działał poprawnie nawet w ekstremalnych
sytuacjach musi być w pełni sprawny. higroskopijny (pochłania wilgoć z
otoczenia) i nawet niewielka zawartość wody powoduje obniżenie wrzenia
nawet o połowę.
Zagotowanie płynu nie wystąpi podczas powolnej jazdy miejskiej, ale
wystarczy pojechać w nawet niezbyt wysokie góry i podczas zjazdu może
,,braknąć" hamulca. Wówczas o tragedię nietrudno. "
http://www.auto-swiat.pl/wydania,Plyn-hamulcowy,979,
1.html
http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/plynyham.
html
-
28. Data: 2010-04-28 23:00:04
Temat: Re: plyn hamulcowy a hamowanie
Od: WS <L...@c...pl>
On 28 Kwi, 22:45, Filip KK <n...@n...pl> wrote:
> To tak jak mit z olejem w skrzyni biegów... Są jeszcze Ci, którzy
> twierdzą że się nie wymienia... Chyba wolą wymieniać całe skrzynie
> biegów zamiast oleju..
w Astrze F sie nie wymienia... tak twierdzi harmonogram serwisowy
Opla, ksiazka "Sam naprawiam" Etzolda, serwisy Opla (ASO i nie tylko),
moja astra po 12 latach i ponad 200tys nie protestuje ...
> Zagotowanie płynu nie wystąpi podczas powolnej jazdy miejskiej, ale
> wystarczy pojechać w nawet niezbyt wysokie góry i podczas zjazdu może
> "braknąć" hamulca. Wówczas o tragedię nietrudno. "
Szczerze mowiac jesli komus uda sie zagotowac plyn podczas zwyklej
jazdy po drogach publicznych, to jezdzi jak kretyn lub nie umie
jezdzic ;)
Z gory zjezdza sie na odpowiedznim do predkosci biegu!
np. wystarczy popatrzyc co ludzie robia zjezdzajac samochodem z
lodowca do Solden ;) co jakis czas spalenizna jedzie na ~100m ;)
WS
-
29. Data: 2010-04-28 23:20:08
Temat: Re: plyn hamulcowy a hamowanie
Od: "kogutek" <k...@v...pl>
> Kiedys poprosilem swojego (doswiadczonego) mechanika o wymiane plynu w
> ponad dziesiecioletnim aucie. Nie zrobil tego i nic na ten temat nie
> wspomnial. Nastepnym razem znow go poprosilem - tym razem odmowil.
>
> Stwierdzil jedynie, ze sprawdzil testerem zawilgocenie plynu, ktory
> jest w normie i nie ma potrzeby wymiany.
> Wymiana w starszym aucie to zawsze niebezpieczenstwo wystapienia
> przeciekow w ukladzie.
>
> Prawda to, czy miedzy bajki wlozyc?
>
> --
> amos
szybciej występuje gwarancja urwania odpowietrznika(ów). To przykra dla
mechanika usterka za naprawę której klient najczęściej nie chce zapłacić.
Czasami zdarza się że działająca na starym płynie pompa hamulcowa po wymianie
płynu na nowy przestaje prawidłowo działać. Związane jest to z większą gęstością
starego, brudnego płynu. Też trudno klientowi wytłumaczyć, bo uważa że jego 15
letnia pompa była najlepsza na świecie i mechanik ją celowo uszkodził żeby
więcej zarobić. Unikałem takich sytuacji. klient dostawał informację ze w starym
samochodzie należy przy okazji wymiany płynu zrobić remont całego układu
hamulcowego. Jak się godził to miał zrobione jak się burzył to jechał gdzie
indziej. Większość z tych co jechała szukać tańszego rozwiązania prędzej czy
później wracała.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
30. Data: 2010-04-28 23:49:02
Temat: Re: plyn hamulcowy a hamowanie
Od: "kogutek" <k...@v...pl>
> W dniu 2010-04-28 18:17, kogutek pisze:
>
> >>> Może przedstaw nam swoją wizje działania pompy hamulcowej, coś więcej
> >>> się dowiemy.
> >>
> >> Rafałku... Najpierw poprosimy abyś nam opowiedział, w jaki sposób
> >> sprawdzić prawidłowo pompę hamulcową bez odpowiedniego ciśnienia jej pracy.
> >>
> >> Zamieniamy się w słuch...
> > Jak będziesz przy szczelnym i nie zapowietrzonym układzie bardzo powoli wciskał
> > pedał hamulca to jak pompa będzie dobra to w pewnym momencie będzie wyraźny
> > opór. A jak będzie zużyta to da się pedał wcisnąć do podłogi. Za to przy szybkim
> > wciśnięciu pojawi się w pewnym momencie opór i nie da się wcisnąć pedału do
> > podłogi. To prosta i beznakładowa metoda sprawdzenia pompy hamulcowej.
> > Skuteczność sprawdzenia według mnie dochodzi do 95%. Zostaje 5% na jakiś
> > uszkodzony samoregulator, tłoczek.
> >
> Jeszcze raz zadam pytanie, tym razem precyzyjniej.
> Jak sprawdzić pracę wszystkich podzespołów pompy, np. ich szczelność,
> kiedy podstawowy parametr jakim jest podciśnienie nie działa na nią?
Podciśnienie nie działa na pompę. Siła jaką wytwarza serwo wykorzystujące
podciśnienie działa mechanicznie na trzpień pompy. Jest to najczęściej spotykany
układ. Lepszy jest układ ze wzmacniaczem hydraulicznym. Poznać go można po tym
że serwo nie ma nic wspólnego z pompą. Nie jest często stosowany ze względu na
cenę. Serwo to taka druga noga co jednocześnie naciska na pedał i odciąża
człowieka od wysiłku. Siła jaką może wytworzyć serwo przekracza kilka razy siłę
z jaką jest w stanie człowiek nacisnąć na pedał hamulca. Dlatego jest przez
zespół sprytnych zaworów redukowana do takiej wartości z jaką przeciętny
człowiek jest w stanie nacisnąć na pedał hamulca. bez działającego z jakiegoś
powodu wspomagania można osiągnąć nominalne ciśnienie w układzie hamulcowym, pod
warunkiem ze odpowiednio mocno naciśnie się na pedał hamulca. Pompie hamulcowej
jest obojętne czy silę przykłada do niej człowiek czy człowiek + serwo. Pompa
hamulcowa nie wie co ją naciska, liczy się dla niej tylko siła.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl