  • 61. Data: 2012-04-16 16:38:25
    Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
    Od: marcin <l...@k...cwo>

    > Czy jakieś zmiany w fizyce były i nie zauważyłem. Woda ma najwyższe ciepło
    > właściwe ze wszystkich cieczy i nie tylko. Oznacza to że przy tej samej mocy
    > dostarczonej najwolniej się grzeje. I oczywiście najwolniej oddaje ciepło. To
    > że przetransportuje więcej ciepła niż glikol nic nie znaczy w tym przypadku bo
    > nie zdąży oddać wystarczającej ilości ciepła.

    wszedzie pisza ze woda szybciej transportuje cieplo od glikolu. panowie
    zdecydujcie sie bo kazdy w tym watku pisze co innego.

  • 62. Data: 2012-04-16 16:39:58
    Od: marcin <l...@k...cwo>

    > Według mnie bez wymiany chłodnicy na większą nic nie osiągniesz. Ale to Twoje
    > auto, czas i pieniądze.

    no niestety jest to niewykonalne. moge jedynie wywalic chlodnice klimy.

  • 63. Data: 2012-04-16 16:54:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marcin" napisał w wiadomości grup

    >wszedzie pisza ze woda szybciej transportuje cieplo od glikolu.
    >panowie zdecydujcie sie bo kazdy w tym watku pisze co innego.

    Bo tu masz wiele efektow naraz.

    Woda ma wieksze cieplo wlasciwe, wiec przy tym samym przeplywie lepiej
    odprowadza cieplo ... o ile naplywa odpowiednio zimna.
    A tu chlodnica limituje chlodzenie.
    Ale woda i tak pomaga, bo skoro ma wieksze cieplo wlasciwe, to mniej
    sie ochladza w chlodnicy, a wiec czesc chlodnicy w poblizu wylotu jest
    cieplejsza i lepiej oddaje cieplo do powietrza.

    No i cieplo wlasciwe jest na kg, a przeplyw w litrach - glikol ma
    wieksza gestosc (ciezar wlasciwy) wiec efekt jest nieco mniejszy niz
    sie wydaje.

    Ale glikol ma wieksza lepkosc, czyli wymaga wiekszej pompy zeby tyle
    samo przeplywalo przez chlodnice. Wydajnosc pompy troche zalezy od
    gestosci.

    I te wnioski na podstawie tablicowych danych w temperaturze 20 C - jak
    chcesz porownywac rozne mieszanki w temperaturze ~120C, to sam szukaj
    danych :-)

    A moze po prostu ... mniej gazu pod gorke ?

    J.

  • 64. Data: 2012-04-16 17:03:25
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "marcin" <l...@k...cwo> napisał w wiadomości

    > tak, jestem pewien. a nie pisze jakie auto aby prowokowac trollowania :-)
    >
    > mimo to ze napisalem w pierwszym poscie ze wszystko jest sprawne to i tak
    > nie udalo sie uniknac trollowania :P

    Jakby wszystko było sprawne, to nie miałbyś tego problemu.

    Silnik jest na benzynę, LPG czy diesel?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 65. Data: 2012-04-16 17:12:58
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    W dniu 2012-04-16 16:16, kogutek pisze:

> [...]
    > dostarczonej najwolniej się grzeje. I oczywiście najwolniej oddaje ciepło.

    błąd
    temperatura spada mniej.
    ciepło (energię) oddaje wciąż szybciej bo jest wyższe deltaT (ale
    pomijalnie szybciej)

    > że przetransportuje więcej ciepła niż glikol nic nie znaczy w tym przypadku bo
    > nie zdąży oddać wystarczającej ilości ciepła.

    hmmm???

  • 66. Data: 2012-04-16 17:14:28
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2012-04-15 01:55, marcin pisze:
> [...]
    > prosilbym o zabranie glosu.
    >
    > Otoz potrzebuje troche lepszy niz standardowy plyn chlodniczy poniewaz
    > standardowe w pewnych warunkach nie daja rady. Od razu uprzedzam aby nie
    > pisac o zakamienionej chlodnicy czy zuzytej pompie wody, bo wszystko w
    > silniku jest sprawne i nowe, lecz temperatura otoczenia czesto siega 55C
    > i to wszystko w polaczeniu z podjazdem pod stroma i dluga gore ciezkim i
    > zapakowanym autem powoduje gotowanie chlodziwa.
    >
    > Koncentrat prestone mozna zmieszac z woda w proporcjach 7:3 i wg
    > producenta temperatura wrzenia bedzie 136 st.
    centrat-plynu.html

    > i to by bylo ok, ale mam obawy czy taka mikstura, pomimo ze wytrzyma
    > wyzsza temperature, to czy przypadkiem nie bedzie gorzej odbierac i
    > oddawac cieplo niz taka 50:50 i w konsekwencji uzyskiwac wyzsza
    > temperature?
    >
    > czy ktos potrafi oszacowac co jest lepsze:
    >
    > a) nizsza temp wrzenia ale szybsze odprowadzenie ciepla
    > b) wyzsza temp wrzenia i wolniejsza wymiana ciepla
    >
    > i na konie pytanie o preparat Millers Extracool
    > http://millersoils.pl/catalog/product.php?id_product
    =298

    > pisza ze zwieksza odpornosc plynu na wysoka temp o 15C.
    >
    > zastanawiam sie czy zrobienie miktsury z punktu a + ten preparat bedzie
    > sensowne ?

    A nie prościej zwiększyć powierzchnię oddającą ciepło? dołożyć drugą
    taką samą chłodnicę i podłączyć równolegle. Drugą chłodnicę dać wężami
    np na dach i "kominek" na niej, który skieruje powietrze na żeberka.
    Ewentualnie nie na dach, tylko na tył. Do tego dać jakieś zawory
    ciśnieniowe, aby w przypadku rozwalenia danej chłodnicy ciśnienie nie
    wywaliło płynu chłodzącego na zewnątrz.

  • 67. Data: 2012-04-16 17:15:44
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    > To wytłumacz dlaczego w niektórych samochodach temperatury są
    > utrzymywane na poziomie 110°C?

    Po co karmisz tego troll-a? przecież on takie bzdury pisze że się tego
    czytać nie da.
    I to nie tylko na tej grupie.
    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 68. Data: 2012-04-16 17:19:16
    Od: marcin <l...@k...cwo>

> [...]
    > Ewentualnie nie na dach, tylko na tył. Do tego dać jakieś zawory
    > ciśnieniowe, aby w przypadku rozwalenia danej chłodnicy ciśnienie nie

    tak, zajebiscie prosciej. przemyslales w ogole to co napisales?

  • 69. Data: 2012-04-16 17:21:19
    Od: marcin <l...@k...cwo>

    > Jakby wszystko było sprawne, to nie miałbyś tego problemu.

    jest sprawne. w temp do 40st nie da sie go zagotowac

    > Silnik jest na benzynę, LPG czy diesel?

    stary turbodizel konstrukcyjnie z konca lat '70

  • 70. Data: 2012-04-16 17:29:07
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 15-04-2012 o 15:53:56 marcin <l...@k...cwo> napisał(a):

    > tez wlasnie tak od poczatku kombinuje.
    >
    > woda zaczyna sie gotowac i chlodzenie slabnie przez co woda jeszcze
    > bardziej sie gotuje. spirala sama sie nakreca. stad wlasnie pomysl zeby
    > zrobic mieszanke do 136st za pomoca koncentratu prestone.
    >
    > kupilem taki preparat: Redline Water Wetter.
    > http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=10
    >
    > i teraz mam zagwozdke czy wlac do do czystej destylowanej, czy do
    > misktury z glikolem.
    >
    > za czysta woda przemawia szybsza wymiana ciepla a za glikolem wyzsza
    > temp wrzenia. i badz tu madry :D
    A co producent radzi? bo wg mnie pewnie do czystej wody ale mogę się mylić.

    --
    Pozdr
    JanuszK