  • Data: 2012-04-16 16:54:03
    Temat: Re: plyn chlodniczy - wlasna mikstura na klimat bardzo goracy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "marcin" napisał w wiadomości grup

    >wszedzie pisza ze woda szybciej transportuje cieplo od glikolu.
    >panowie zdecydujcie sie bo kazdy w tym watku pisze co innego.

    Bo tu masz wiele efektow naraz.

    Woda ma wieksze cieplo wlasciwe, wiec przy tym samym przeplywie lepiej
    odprowadza cieplo ... o ile naplywa odpowiednio zimna.
    A tu chlodnica limituje chlodzenie.
    Ale woda i tak pomaga, bo skoro ma wieksze cieplo wlasciwe, to mniej
    sie ochladza w chlodnicy, a wiec czesc chlodnicy w poblizu wylotu jest
    cieplejsza i lepiej oddaje cieplo do powietrza.

    No i cieplo wlasciwe jest na kg, a przeplyw w litrach - glikol ma
    wieksza gestosc (ciezar wlasciwy) wiec efekt jest nieco mniejszy niz
    sie wydaje.

    Ale glikol ma wieksza lepkosc, czyli wymaga wiekszej pompy zeby tyle
    samo przeplywalo przez chlodnice. Wydajnosc pompy troche zalezy od
    gestosci.

    I te wnioski na podstawie tablicowych danych w temperaturze 20 C - jak
    chcesz porownywac rozne mieszanki w temperaturze ~120C, to sam szukaj
    danych :-)

    A moze po prostu ... mniej gazu pod gorke ?

    J.