  • 1. Data: 2017-09-02 10:28:35
    Temat: piorun uszkodził mi zasilacz. pomożecie naprawić?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    problem sentymentalo elektroniczny, ale moze się uda. gdzieś w polbiżu
    walnął piorun. "zniknęłą" mi jedna faza. okazało się że zadziałał
    bezpiecznik w moim mieszkaniu. Nie dało się go włączyć bo "coś" w moim
    mieszkaniu robiło permanentne zwarcie. Zasilacz PC radix5. pomyślałem
    zwarcie - no to dam rade. po otwarciu odrazu dostrzegłem przysmędzony
    kawałek płytki. haha pomyślałem - dwa rezystory i będize po sprawie.
    jednak nie. brudny rezystor jest sprawny, obok niego kondensator umarł,
    ael to kondensator 6.3v, więc tam raczej zwarcia niema. (w sensie nie
    wywala bezpieczników.) zacząłem wiec analize sekcji wysokiego napięcia.
    do mostka prostowniczego jest ok, mostek działa, ale za mostkiem jest
    zwarcie. "na oko" wszystkie części ok. wylutowałem parę rezystorów,
    diodek, to nie one. czy jest jakaś część która umiera od pioruna? czy
    przypadek jest ciężki i nie warto zawarcać sobie głowy?

    ToMasz

    PS ja bym może nawet wylutował wszystkie części i posprawdzał je, ale
    problem jest taki, że poza diodą rezystorem i kondensatorem - nie umiem
    sprawdzić czy część działa czy nie :(

  • 2. Data: 2017-09-02 11:35:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 2 Sep 2017 10:28:35 +0200, ToMasz napisał(a):

    > czy
    > przypadek jest ciężki i nie warto zawarcać sobie głowy?

    Używki na Allegro są tanie. Podaj typ i markę tego twojego zasilacza to
    ci powiem czy warto naprawiać :) Sprawdź tranzystory główne
    przetwornicy. Jak mają zwarcie C-E lub jakiekolwiek to wymiana. Sprawdź
    5V standby czy jest.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-09-02 11:51:24
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    > Używki na Allegro są tanie. Podaj typ i markę tego twojego zasilacza to
    > ci powiem czy warto naprawiać
    Ogólnie warto, to Tacens. A one są przyzwoite.

  • 4. Data: 2017-09-02 12:41:06
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-09-02 o 10:28, ToMasz pisze:

    > PS ja bym może nawet wylutował wszystkie części i posprawdzał je, ale
    > problem jest taki, że poza diodą rezystorem i kondensatorem - nie umiem
    > sprawdzić czy część działa czy nie :(

    Lutujesz rezystory, diody, kondensatory a psuje się zazwyczaj tranzystor
    kluczujący. Ten duży na radiatorze.
    Ma przebicie kolektor-emiter lub dren-źródło.

  • 5. Data: 2017-09-02 13:11:45
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ToMasz pisze tak:

    > PS ja bym może nawet wylutował wszystkie części i posprawdzał je,
    > ale problem jest taki, że poza diodą rezystorem i kondensatorem -
    > nie umiem sprawdzić czy część działa czy nie :(

    Te duże półprzewdniki, tranzystory na radiatorach, które wykonują pracę
    nie mogą na omoierzu mieć zero pomiędzy nóżkami więc łatwo sprawdzić
    czy padły.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 6. Data: 2017-09-02 18:26:30
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > diodek, to nie one. czy jest jakaś część która umiera od pioruna? czy
    > przypadek jest ciężki i nie warto zawarcać sobie głowy?

    Niemal na pewno tranzystor(y - czasem są dwa) przetwornicy, tam właściwie
    nic ci ich nie chroni przed obcymi prądami. Kup na giełdzie i wymień,
    pamiętaj o odprowadzeniu ciepła, w ostateczności, jak nie znajdziesz pasty
    (na pewno będzie na giełdzie) mądrze użyj smaru grafitowego, mam w laptopie,
    sprawuje się znakomicie, wymień także inne uszkodzone elementy. To, co
    przypalone, potraktuj jako niepewne. Możże sobie sprawdzisz na spokojnie i
    użyjesz do czegoś mniej wymagającego.
    Kup 2-4, oraz mostek prostowniczy, to powinno być niemal groszowe, przy
    takim zwarciu potrafią się też przebijać diody w mostku, można dać 4 zwykłe
    (oczywiście, nie DOG58, rzecz jasna), kilka zasilaczy tak miało, co robiłem.
    Wymieniłbym też ten duży kondensator za mostkiem. Można dać mocniejszy, byle
    by się zmieścił. Wymień rozlane i wybrzuszone kondzioły po stronie niskiego
    napięcia.
    Sprawdź warystor(y) (takie coś z reguły jasnoniebieskie), mógł się też
    przebić. Można zasilacza używać bez niego, ale nie będziesz mieć wtedy
    ochrony przed przepięciami.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 7. Data: 2017-09-02 18:34:19
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Te duże półprzewdniki, tranzystory na radiatorach, które wykonują pracę
    > nie mogą na omoierzu mieć zero pomiędzy nóżkami więc łatwo sprawdzić
    > czy padły.

    Ja bym też sprawdził mostek, zwykły pomiar od strony wejścia, czy wyjścia,
    może nie wykazać usterki, trzeba każdą diodę sprawdzić osobno. Kilka mostków
    wymieniałem upalonych od zwarcia, zanim zadziałał bezpiecznik w mieszkaniu.
    Miałem też nieraz zjarany, a nawet wysadzony warystor, jak dostał za dużego
    kopa prądowego i już nie odpuścił. W jednej z przetwornic miałem nawet taki,
    co mi zapłonął, żywym ogniem... Groszowa sprawa na Wolumenie. Zwalony
    tranzystor kluczujący może mieć przerwę badany omomierzem, nie musi mieć
    zwarcia. Też chyba nie jest drogi.
    A przy okazji remontu powymieniać niepewne elementy.

  • 8. Data: 2017-09-02 21:09:04
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Imo pytanie jest raczej takie, jak bardzo zależy ci na tym, co masz w
    komputerze. Zasilacza po takim uszkodzeniu, mimo naprawienia może już
    być niezupełnie "ten sam" co nowy.

    A to może spowodować, że ryzyko zniszczenia innych elementów (a nawet
    utraty danych na dyskach) będzie większe.

    Ja osobiście nie ryzykowałbym ze swoim komputerem.
    W każdym razie zwracam ci uwagę na ten aspekt problemu.

  • 9. Data: 2017-09-03 22:21:45
    Od: Anonymous <n...@i...invalid>

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Ja osobiście nie ryzykowałbym ze swoim komputerem.
    > W każdym razie zwracam ci uwagę na ten aspekt problemu.

    Potwierdzam; trafiają do mnie czasami urządzenia uszkodzone przez
    wyładowania atmosferyczne; wywalam bez sentymentów.
    Raz z ciekawości próbowałem naprawić i efekt był taki, ze PRAWIE ZAWSZE
    działało. Tylko czasami cos sie pieprzyło.

    Jp

  • 10. Data: 2017-09-03 22:36:56
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-09-02 o 21:09, sundayman pisze:
> [...]
    >
    > A to może spowodować, że ryzyko zniszczenia innych elementów (a nawet
    > utraty danych na dyskach) będzie większe.

    Kluczowe jest, czy scalak kontroli napięcia po stronie wtórnej przeżył,
    czy jego zdolność wpływania na pracę przetwornicy, łącznie z jej
    awaryjnym wyłączeniem, jest prawidłowa.

    Generalnie dobrze jest, jeśli zasilacz jest takiej klasy, że sam wstaje
    po zwarciu zielonego z czarnym i utrzymuje prawidłowe napięcia bez
    obciążenia. Natomiast jeśli to taki model, co trzyma napięcia podłączony
    do płyty, ale bez obciążenia nie wystartuje, to raczej szkoda sobie
    zawracać głowy naprawą.

    Zabezpieczenie przeciwprzepięciowe można sprawdzić, po włączeniu
    zasilacza i POWER_GOOD zwierając 12V do 5V i 5V do 3,3V. Zabezpieczenie
    przeciwprzepięciowe musi natychmiast wyłączyć zasilacz. Jeśli tego nie
    zrobi, to już wiadomo, że to trup. Potem należałoby zapiąć powiedzmy 50%
    obciążenia nominalnego na każdą z gałęzi i wtedy sprawdzić, np. czy
    zewnętrzne podniesienie napięcia z 5V do 6V wyzwoli zabezpieczenie
    przeciwprzepięciowe.

    No i miernik THD by się przydał, żeby sprawdzić, czy filtrowanie jest w
    porządku.

    Podsumowując, żeby zrobić to dobrze, potrzeba dużo pracy i ciągle pełnej
    gwarancji nie będzie, więc przyłączam się do wątpliwości Kolegów, czy warto.