  • 11. Data: 2013-11-17 14:51:48
    Temat: Re: pióro elektryczne/iskrowe
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Już wiem.
    https://www.dropbox.com/s/24lh80ncaeic1kf/Clipboard0
    4.jpg
    Tam gdzie czerwona strzałka, tam jest styk, który się otwiera jak
    przyciągnie rdzeń.
    Ja myślałem, że pod tą śrubkę przewód jest przykręcony na stałe, dlatego nie
    mogłem zrozumieć.
    ajt, dziękuję.

    Może z przekaźnika to da się zrobić?

    Robert

  • 12. Data: 2013-11-17 15:08:21
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 17.11.2013 o 12:30 Robert Wańkowski <r...@w...pl> pisze:

    > "ajt"

    > Ale rdzeń elektrycznie nie jest nigdzie podłączony. To co ma dać
    > przyciąganie śrubki na końcu blaszki?
    > Elektrycznie to wygląda tak (według mnie).
    > https://www.dropbox.com/s/nmfvr32s9oy41vv/pi%C3%B3ro
    .GIF
    Nie nie tak. Prąd płynie przez zasilacz-metal obrabiany-śrubka na końcu
    języczka-
    cewka-drut do zasilacza.
    Powstaje pole w cewce które przyciąga śrubkę(stalową) i rozwiera obwód,
    robi to
    iskrę która wypala w metalu dziurkę, czyli działa podobnie jak dzwonek
    leketyryczny.
    W ten sposób 'podpisywało' się dawniej narzedzia, w sposób trwały i trudny
    do usunięcia.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 13. Data: 2013-11-17 15:54:22
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 17 listopada 2013 15:08:21 UTC+1 użytkownik janusz_k napisał:

> [...]
    >
    > leketyryczny.
    >
    > W ten sposób 'podpisywało' się dawniej narzedzia, w sposób trwały i trudny

    Jak jeszcze dodać ze potrzebna jest cewka o odpowiedniej indukcyjności żeby
    wyładowanie było dostatecznie silne i długie to mamy całość. W elektropisie z lat
    sześćdziesiątych jaki kiedyś miałem w pudełku zasilacza była oprócz transformatora i
    stosu selenowego spora cewka. To co było w rączce do pisania to mało zwojów grubym
    drutem. Tylko żeby zrobić pole potrzebne do oderwania "rysika". Ktoś zrobił
    elektropis bez dodatkowej cewki. Więcej w rączce nawinął. Trochę znaczyło ale kleiło
    rysik. W tym elektropisie co miałem można było biegunowością zmieniać kolor napisu.
    Dostępny był szary ciemny i szary jasny.

  • 14. Data: 2013-11-18 14:25:23
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> wrote in message
> [...]
    4.jpg
    > Tam gdzie czerwona strzałka, tam jest styk, który się otwiera jak

    Nie, styk który się otwiera nie jest przy strzałce tylko przy końcu
    tego drucika na którego początek przy śrubce strzałka pokazuje.
    Styk jest między drucikiem NA STAŁE do śrubki przykręconym
    a powierzchnią podpisywanego narzędzia (np. klucza francuskiego).

    > Ja myślałem, że pod tą śrubkę przewód jest przykręcony na stałe,
    > dlatego nie mogłem zrozumieć.

    Jest przykręcony na stałe... Bo jak inaczej? :-)