-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!.POSTED.s201pc206.mmj.pl!not-for-mail
From: io <i...@o...pl.invalid>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: paraliż wsi kościelnej
Date: Tue, 29 Aug 2023 02:03:11 +0200
Organization: ICM, Uniwersytet Warszawski
Message-ID: <ucjck9$1i6o4$1@news.icm.edu.pl>
References: <X...@1...0.0.1> <X...@1...0.0.1>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Tue, 29 Aug 2023 00:03:21 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.icm.edu.pl; posting-host="s201pc206.mmj.pl:89.174.201.206";
logging-data="1645316"; mail-complaints-to="u...@n...icm.edu.pl"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
Thunderbird/102.14.0
Content-Language: pl
In-Reply-To: <X...@1...0.0.1>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2716635
[ ukryj nagłówki ]W dniu 26.08.2023 o 11:45, PiteR pisze:
> in <news:XnsB06BE97861754dayrider@127.0.0.1>
> user PiteR pisze tak:
>
>> Czy przyszły czasy, że zdalnie włączą wszystkim zielone i podniosą
>> szlabany?
>>
>> "W zaledwie kilka minut sprawcy doprowadzili do
>> zaburzenia pracy sterujacego ruchem systemu ITS
>> (Intelligent Transportation System)"
>>
>>
>> https://moto.pl/MotoPL/7,88389,30118591,paraliz-w-ol
sztynie-to-sprawka-hakerow-z-rosji-sa-nowe-doniesien
ia.html
>
>
> ktos, wykorzystujac kolejowe czestotliwosci, nadawal sygnal uruchamiajacy
> alarmowe zatrzymanie pociagów, a w przerwie puscil rosyjski hymn i fragment
przemówienia Putina.
>
> https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/wlaman
ie-na-kolejowa-czestotliwosc-paraliz-w-ruchu-niepoko
jace-informacje/xebn6pj,79cfc278
>
Więcej o podatności choć bez szczegółów pod http://niusy.pl/@onet.pl/apl
"W Polsce pociągi może zatrzymać ktoś ze sprzętem za 200 zł i instrukcją
z internetu"
Tematu nie znam, ale całkiem możliwe. Oni tam żyją procedurami. Systemy
są badane pod kątem funkcjonalności. W efekcie twierdzą, że system
zadziałał w 100% prawidłowo zamiast zauważyć, że nie jest bezpieczny.
"Wydarzenia z ostatnich dni nie są odosobnione. W ubiegłym roku
incydentów z nieuprawnionym zatrzymaniem pociągów było w Polsce ponad
480. Rok wcześniej 550."
I ogłosili sukces po zatrzymaniu dwóch ludzi? Po tych artykułach chyba
będą musieli wyłączyć system :-)
"Mówił o tym już pięć lat temu szef Państwowej Komisji Badania Wypadków
Kolejowych. Ostrzegał wówczas, że trzeba zwracać uwagę na ergonomię
pracy maszynisty. Obecnie przy planowaniu nowych linii, ustawiana jest
cała masa semaforów, właściwie co kilkaset metrów. Kiedyś stały co kilka
kilometrów. Podobnie jest z dyżurnymi ruchu. Dostawia im się kolejne
migające ekrany. To nie są warunki pracy, które pozwalają się skupić.
Urząd Transportu Kolejowego przedstawiając raport po zamieszaniu
wiosennym na stacji Warszawa Zachodnia, wybił właśnie m.in. brak
ergonomii stanowisk dyżurnych ruchu."
Ale, że dyżurnym ruchu przeszkadza miganie na ekranie?! To właśnie po to
obiekty na ekranie migają by dyżurny zwrócił na nie uwagę. Generalnie
systemy sterowania ruchem kolejowym wyręczają dyżurnych. Przede
wszystkim umożliwiają prowadzenie ruchu bezpiecznie. Jest wydzielona
warstwa bezpiecznościowa tych systemów która pośredniczy między
systemami nadrzędnymi a elementami wykonawczymi infrastruktury
kolejowej. Jak trzeba puścić pociąg to dyżurny wskazuje skąd dokąd
pociąg ma przejechać i ewentualnie którędy ma przejechać. I system
sprawdza czy taki przebieg jest bezpieczny. Np czy tor po którym pociąg
musiałby przejechać jest pusty. Jak przebieg jest bezpieczny to wysyła
sterowanie do zwrotnic i semaforów, zwrotnice ustawiają się odpowiednio,
na semaforach zapala zielone. Dyżurny nie musi tego robić. Nowoczesne
systemy, ale to raczej nie w Polsce, prowadzą ruch automatyczny. System
sam inicjuje utworzenie pociągowi przebiegu. Rola maszynisty w
prowadzenia ruchu jest niewielka. Ma respektować sygnały na semaforach.
W nowoczesnych systemach ETCS ma panel na którym mu się pokazuje to, co
na semaforze. Bo jak pociąg jedzie we mgle albo 300km/h to wypatrywanie
sygnalizatorów może nie wystarczyć. Więc maszynista gapi się w ten
panel. Panel mówi mu jak szybko ma jechać, kiedy będzie zwalniał, kiedy
już musi zatrzymać się. I on to robi, albo pociąg awaryjnie zatrzymuje
się. I zatrzyma się także właśnie wtedy jak ktoś nada radio-stop.
Oczywiście nie wszystkie systemy mają ETCS. I niekiedy prowadzi się też
ruch na widoczność, ale to powolutku. Praktyka pokazuje, że te systemy
automatyczne mylą się rzadziej niż ludzie.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
Najnowsze wątki
- 2024-11-13 Filtr do pompy ruskiej
- 2024-11-12 Gdzie kosz?
- 2024-11-13 elektrycznie
- 2024-11-12 Jebane kurwa, kurwy.
- 2024-11-13 karta parkingowa
- 2024-11-13 Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- 2024-11-12 I3C
- 2024-11-13 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2024-11-13 Łódź => Senior SAP HANA Developer <=
- 2024-11-13 Zabrze => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-13 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=
- 2024-11-13 Kraków => QA Inżynier <=
- 2024-11-13 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-13 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-11-13 Lublin => Delphi Programmer <=