eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyparaliż wsi kościelnejRe: paraliż wsi kościelnej
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!.POSTED.s201pc206.mmj.pl!not-for-mail
    From: io <i...@o...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: paraliż wsi kościelnej
    Date: Tue, 29 Aug 2023 02:03:11 +0200
    Organization: ICM, Uniwersytet Warszawski
    Message-ID: <ucjck9$1i6o4$1@news.icm.edu.pl>
    References: <X...@1...0.0.1> <X...@1...0.0.1>
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Tue, 29 Aug 2023 00:03:21 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.icm.edu.pl; posting-host="s201pc206.mmj.pl:89.174.201.206";
    logging-data="1645316"; mail-complaints-to="u...@n...icm.edu.pl"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.14.0
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <X...@1...0.0.1>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2716635
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 26.08.2023 o 11:45, PiteR pisze:
    > in <news:XnsB06BE97861754dayrider@127.0.0.1>
    > user PiteR pisze tak:
    >
    >> Czy przyszły czasy, że zdalnie włączą wszystkim zielone i podniosą
    >> szlabany?
    >>
    >> "W zaledwie kilka minut sprawcy doprowadzili do
    >> zaburzenia pracy sterujacego ruchem systemu ITS
    >> (Intelligent Transportation System)"
    >>
    >>
    >> https://moto.pl/MotoPL/7,88389,30118591,paraliz-w-ol
    sztynie-to-sprawka-hakerow-z-rosji-sa-nowe-doniesien
    ia.html
    >
    >
    > ktos, wykorzystujac kolejowe czestotliwosci, nadawal sygnal uruchamiajacy
    > alarmowe zatrzymanie pociagów, a w przerwie puscil rosyjski hymn i fragment
    przemówienia Putina.
    >
    > https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/wlaman
    ie-na-kolejowa-czestotliwosc-paraliz-w-ruchu-niepoko
    jace-informacje/xebn6pj,79cfc278
    >

    Więcej o podatności choć bez szczegółów pod http://niusy.pl/@onet.pl/apl

    "W Polsce pociągi może zatrzymać ktoś ze sprzętem za 200 zł i instrukcją
    z internetu"

    Tematu nie znam, ale całkiem możliwe. Oni tam żyją procedurami. Systemy
    są badane pod kątem funkcjonalności. W efekcie twierdzą, że system
    zadziałał w 100% prawidłowo zamiast zauważyć, że nie jest bezpieczny.

    "Wydarzenia z ostatnich dni nie są odosobnione. W ubiegłym roku
    incydentów z nieuprawnionym zatrzymaniem pociągów było w Polsce ponad
    480. Rok wcześniej 550."

    I ogłosili sukces po zatrzymaniu dwóch ludzi? Po tych artykułach chyba
    będą musieli wyłączyć system :-)

    "Mówił o tym już pięć lat temu szef Państwowej Komisji Badania Wypadków
    Kolejowych. Ostrzegał wówczas, że trzeba zwracać uwagę na ergonomię
    pracy maszynisty. Obecnie przy planowaniu nowych linii, ustawiana jest
    cała masa semaforów, właściwie co kilkaset metrów. Kiedyś stały co kilka
    kilometrów. Podobnie jest z dyżurnymi ruchu. Dostawia im się kolejne
    migające ekrany. To nie są warunki pracy, które pozwalają się skupić.
    Urząd Transportu Kolejowego przedstawiając raport po zamieszaniu
    wiosennym na stacji Warszawa Zachodnia, wybił właśnie m.in. brak
    ergonomii stanowisk dyżurnych ruchu."

    Ale, że dyżurnym ruchu przeszkadza miganie na ekranie?! To właśnie po to
    obiekty na ekranie migają by dyżurny zwrócił na nie uwagę. Generalnie
    systemy sterowania ruchem kolejowym wyręczają dyżurnych. Przede
    wszystkim umożliwiają prowadzenie ruchu bezpiecznie. Jest wydzielona
    warstwa bezpiecznościowa tych systemów która pośredniczy między
    systemami nadrzędnymi a elementami wykonawczymi infrastruktury
    kolejowej. Jak trzeba puścić pociąg to dyżurny wskazuje skąd dokąd
    pociąg ma przejechać i ewentualnie którędy ma przejechać. I system
    sprawdza czy taki przebieg jest bezpieczny. Np czy tor po którym pociąg
    musiałby przejechać jest pusty. Jak przebieg jest bezpieczny to wysyła
    sterowanie do zwrotnic i semaforów, zwrotnice ustawiają się odpowiednio,
    na semaforach zapala zielone. Dyżurny nie musi tego robić. Nowoczesne
    systemy, ale to raczej nie w Polsce, prowadzą ruch automatyczny. System
    sam inicjuje utworzenie pociągowi przebiegu. Rola maszynisty w
    prowadzenia ruchu jest niewielka. Ma respektować sygnały na semaforach.
    W nowoczesnych systemach ETCS ma panel na którym mu się pokazuje to, co
    na semaforze. Bo jak pociąg jedzie we mgle albo 300km/h to wypatrywanie
    sygnalizatorów może nie wystarczyć. Więc maszynista gapi się w ten
    panel. Panel mówi mu jak szybko ma jechać, kiedy będzie zwalniał, kiedy
    już musi zatrzymać się. I on to robi, albo pociąg awaryjnie zatrzymuje
    się. I zatrzyma się także właśnie wtedy jak ktoś nada radio-stop.
    Oczywiście nie wszystkie systemy mają ETCS. I niekiedy prowadzi się też
    ruch na widoczność, ale to powolutku. Praktyka pokazuje, że te systemy
    automatyczne mylą się rzadziej niż ludzie.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: