-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!.POSTED.s201pc206.mmj.pl!not-for-mail
From: io <i...@o...pl.invalid>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: paraliż wsi kościelnej
Date: Tue, 29 Aug 2023 02:03:11 +0200
Organization: ICM, Uniwersytet Warszawski
Message-ID: <ucjck9$1i6o4$1@news.icm.edu.pl>
References: <X...@1...0.0.1> <X...@1...0.0.1>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Tue, 29 Aug 2023 00:03:21 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.icm.edu.pl; posting-host="s201pc206.mmj.pl:89.174.201.206";
logging-data="1645316"; mail-complaints-to="u...@n...icm.edu.pl"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
Thunderbird/102.14.0
Content-Language: pl
In-Reply-To: <X...@1...0.0.1>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2716635
[ ukryj nagłówki ]W dniu 26.08.2023 o 11:45, PiteR pisze:
> in <news:XnsB06BE97861754dayrider@127.0.0.1>
> user PiteR pisze tak:
>
>> Czy przyszły czasy, że zdalnie włączą wszystkim zielone i podniosą
>> szlabany?
>>
>> "W zaledwie kilka minut sprawcy doprowadzili do
>> zaburzenia pracy sterujacego ruchem systemu ITS
>> (Intelligent Transportation System)"
>>
>>
>> https://moto.pl/MotoPL/7,88389,30118591,paraliz-w-ol
sztynie-to-sprawka-hakerow-z-rosji-sa-nowe-doniesien
ia.html
>
>
> ktos, wykorzystujac kolejowe czestotliwosci, nadawal sygnal uruchamiajacy
> alarmowe zatrzymanie pociagów, a w przerwie puscil rosyjski hymn i fragment
przemówienia Putina.
>
> https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/wlaman
ie-na-kolejowa-czestotliwosc-paraliz-w-ruchu-niepoko
jace-informacje/xebn6pj,79cfc278
>
Więcej o podatności choć bez szczegółów pod http://niusy.pl/@onet.pl/apl
"W Polsce pociągi może zatrzymać ktoś ze sprzętem za 200 zł i instrukcją
z internetu"
Tematu nie znam, ale całkiem możliwe. Oni tam żyją procedurami. Systemy
są badane pod kątem funkcjonalności. W efekcie twierdzą, że system
zadziałał w 100% prawidłowo zamiast zauważyć, że nie jest bezpieczny.
"Wydarzenia z ostatnich dni nie są odosobnione. W ubiegłym roku
incydentów z nieuprawnionym zatrzymaniem pociągów było w Polsce ponad
480. Rok wcześniej 550."
I ogłosili sukces po zatrzymaniu dwóch ludzi? Po tych artykułach chyba
będą musieli wyłączyć system :-)
"Mówił o tym już pięć lat temu szef Państwowej Komisji Badania Wypadków
Kolejowych. Ostrzegał wówczas, że trzeba zwracać uwagę na ergonomię
pracy maszynisty. Obecnie przy planowaniu nowych linii, ustawiana jest
cała masa semaforów, właściwie co kilkaset metrów. Kiedyś stały co kilka
kilometrów. Podobnie jest z dyżurnymi ruchu. Dostawia im się kolejne
migające ekrany. To nie są warunki pracy, które pozwalają się skupić.
Urząd Transportu Kolejowego przedstawiając raport po zamieszaniu
wiosennym na stacji Warszawa Zachodnia, wybił właśnie m.in. brak
ergonomii stanowisk dyżurnych ruchu."
Ale, że dyżurnym ruchu przeszkadza miganie na ekranie?! To właśnie po to
obiekty na ekranie migają by dyżurny zwrócił na nie uwagę. Generalnie
systemy sterowania ruchem kolejowym wyręczają dyżurnych. Przede
wszystkim umożliwiają prowadzenie ruchu bezpiecznie. Jest wydzielona
warstwa bezpiecznościowa tych systemów która pośredniczy między
systemami nadrzędnymi a elementami wykonawczymi infrastruktury
kolejowej. Jak trzeba puścić pociąg to dyżurny wskazuje skąd dokąd
pociąg ma przejechać i ewentualnie którędy ma przejechać. I system
sprawdza czy taki przebieg jest bezpieczny. Np czy tor po którym pociąg
musiałby przejechać jest pusty. Jak przebieg jest bezpieczny to wysyła
sterowanie do zwrotnic i semaforów, zwrotnice ustawiają się odpowiednio,
na semaforach zapala zielone. Dyżurny nie musi tego robić. Nowoczesne
systemy, ale to raczej nie w Polsce, prowadzą ruch automatyczny. System
sam inicjuje utworzenie pociągowi przebiegu. Rola maszynisty w
prowadzenia ruchu jest niewielka. Ma respektować sygnały na semaforach.
W nowoczesnych systemach ETCS ma panel na którym mu się pokazuje to, co
na semaforze. Bo jak pociąg jedzie we mgle albo 300km/h to wypatrywanie
sygnalizatorów może nie wystarczyć. Więc maszynista gapi się w ten
panel. Panel mówi mu jak szybko ma jechać, kiedy będzie zwalniał, kiedy
już musi zatrzymać się. I on to robi, albo pociąg awaryjnie zatrzymuje
się. I zatrzyma się także właśnie wtedy jak ktoś nada radio-stop.
Oczywiście nie wszystkie systemy mają ETCS. I niekiedy prowadzi się też
ruch na widoczność, ale to powolutku. Praktyka pokazuje, że te systemy
automatyczne mylą się rzadziej niż ludzie.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
- diesel z otwartą komorą
- Spalił się spaliniak
- Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
- W zyciu warto miec szczescie
- Elektryki
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
Najnowsze wątki
- 2025-02-17 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-02-17 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-17 Warszawa => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Gliwice => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-17 Gdańsk => PHP Developer <=
- 2025-02-17 Warszawa => Senior ASP.NET Developer <=
- 2025-02-17 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-17 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-17 Odśnieżanie samochodu
- 2025-02-17 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-17 Dęblin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Pompiarze...
- 2025-02-16 PV teraz