  • 21. Data: 2009-01-31 23:32:15
    Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Sat, 31 Jan 2009 23:59:25 +0100,
    Darek R. <d...@p...onet.pl> screamed:

    > Do tej pory mam Timexa 1000 (klon ZX-81). Nie widziałem tej gry, ani
    > żadnej innej o większej rozdzielczości a na pewno bym to zapamiętał :(

    http://jswremakes.emuunlim.com/Systems/zx81%20&%20z8
    8.htm

    > Było rozszerzenie (16 kB) dołączane do złącza krawędziowego. Drobne
    > poruszenie tego modułu, a nawet silniejsze tupnięcie w pobliżu
    > powodowało natychmiastowy zwis :D Mimo to 16kB to był wypas.

    W ZX Spectrum kontakt złącza krawędziowego poprawili.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:233B ]
    [ 00:31:31 user up 11970 days, 12:26, 1 user, load average: 0.69, 0.50, 0.00 ]

    A man is not complete until he is married -- then he is finished.

  • 22. Data: 2009-02-01 00:33:31
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    przy czym kolega nie wspomniał, że te 1024 bajty zawierało w sobie też
    pamięć obrazu, i wszystkie systemowe zmienne :)
    Czyli na program pozostawało może połowa z tego - jak się pisało program (w
    asemblerze rzecz jasna) to każdy bajt na wagę złota :)
    Nie to co dzis, megabajty, gigabajty...

    pozdr.

  • 23. Data: 2009-02-01 11:25:04
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    Artur M. Piwko pisze:
> [...]
    >>

    > http://jswremakes.emuunlim.com/Systems/zx81%20&%20z8
    8.htm

    > W ZX Spectrum kontakt złącza krawędziowego poprawili.

    Faktycznie musiało mnie ponieść, tak to była ta gra ale widocznie było
    to juz w czasie kiedy dokładałem zrobiony przez siebie moduł 16kb (który
    zreszta nigdy zbyt długo i pewnie nie działał. Tez widziałem ostatnio
    tego pajaka w piwnicy, heh :-). Ale na mur widziałem równie podobny
    efekt w 1kbajcie również, nie pamietam co to było.

    W linku jaki znalazłes do gry wyraznie piszą że to wersja na 16kbajtów
    a wykorzystuje w zaleznosci od wersji od 8 do 12 kb. To i tak rewelacja
    bo efekt wysokiej rozzdzielczości, gdzie ekran był tylko konsolowy to i
    tak WIELKIE osiagniecie.

    Trochę mi z tej "oszczędnosci" zostało, teraz piszac programy ZAWSSZE
    mam ciagotki do skracania kodu a przeciez mozna dzis własnie na
    megabajtach poszaleć. Równiez jak widzę efekty pisania stron
    współczesnych programistów pisanych dla dla banków i firm których
    zawartośc powinna być stricte uzytkowa i ergonomiczna a przeładowana
    różnosciami wynosi średnio około 1Megabajta to mnie po prostu szlag
    trafia.

    pozdr
    Ak

  • 24. Data: 2009-02-01 15:43:32
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > różnosciami wynosi średnio około 1Megabajta to mnie po prostu szlag
    > trafia.
    Tak pamiętam.
    Ja miałem taki z modułem 64kB RAM.
    Były tam takie przełączniki, które ustawiały ile ma być widoczne tej pamięci
    i jak.
    W latach 80-tych pierwszy raz miałem do czynienia z bankami pamięci, które
    można było przełączać programowo.
    To był mój pierwszy prawdziwy komputer, na którym pisałem pierwsze programy
    w asemblerze.
    Wpisywało się je do linii komentarza.
    Najpierw trzeba byłą ją utworzyć (o odpowiedniej długości):
    np.
    10 REM xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    a potem w pętli instrukcją POKE wpisywało się te dane.
    Mnemoniki to się na kartce zamieniało na bajty.
    Mimo to widząc różnicę w prędkości takiego sprzętu BASIC vs. assembler -
    uczyłem się go bardzo chętnie.
    To było piękne. Ale to było tak ze 25 lat temu...

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 25. Data: 2009-02-02 09:04:16
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > szukam kogos, kto ma taki (historyczny) komputerek Sinclair QL. Jest
    > tu ktos?

    Moze sie zdarzyc ze ja mam, ale musialbym sprawdzic w piwnicy. A pytasz z
    ciekawosci czy szukasz go? Jak okaze sie ze mam to moge wyslac :-). Nawet
    chyba stacje dyskietek do niego posiadam ;-). I jakas gruba dokumentacje...

  • 26. Data: 2009-02-02 09:30:50
    Od: Adam Jurkiewicz <imie.nazwisko@p.......k.pl>

    Sylwester Łazar wrote:
> [...]
    > i jak.
    > W latach 80-tych pierwszy raz miałem do czynienia z bankami pamięci, które

    U mnie w szafie leży działający ZX+ z pełnym wypasem jak na tamte czasy,
    dorobiłem tyle, rzeczy w środku, że ledwo się zamyka, bankowanie (80KB),
    AY, regulowany autofire :D, wstrzymywanie pracy procesora, zwalnienie,
    z każdej strony obudowy jakieś inne wyjście. Po prostu czegotoniemający
    Speccy ;) Tak teraz na to patrzę to się przerażam, a najlepsze, że to
    wszystko działało :)

    > To był mój pierwszy prawdziwy komputer, na którym pisałem pierwsze programy
    > w asemblerze.

    Klasyka gatunku, i tych ponad 400 instrukcji w asmie ;) Teraz na picu mam ~30 :D

    Pozdrawiam,
    AJ

    --
    Adam Jurkiewicz
    www: http://www.protronik.pl/

  • 27. Data: 2009-02-02 10:56:50
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Jurkiewicz" <imie.nazwisko@p.......k.pl> napisał w
    wiadomości news:gm6eft$pdr$1@polsl.pl...

> [...]
    > wszystko działało :)

    > Klasyka gatunku, i tych ponad 400 instrukcji w asmie ;) Teraz na picu mam

    Jakich 400? Kod operacji był 8 bitowy...
    Nawet w assemblerze IBM 360/370 kod
    instrukcji też był i jest 8 bitowy.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
    Nie każdy Żywiec to piwo...

  • 28. Data: 2009-02-02 12:01:33
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gm6jhu$9rv$1@achot.icm.edu.pl...

    > Jakich 400? Kod operacji był 8 bitowy...
    > Nawet w assemblerze IBM 360/370 kod
    > instrukcji też był i jest 8 bitowy.

    No i 8-bitów nie wystarczało w Z80.
    Dlatego dodano prefiksy.
    http://www.spectrum.8bit.pl/pl/spectrum/z80cpu/z80cp
    u.htm#listarozkazow

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 29. Data: 2009-02-02 12:11:56
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Klasyka gatunku, i tych ponad 400 instrukcji w asmie ;) Teraz na picu mam
    ~30 :D

    > Pozdrawiam,
    > AJ
    E tam...
    w dsPIC to już takie prawie DJNZ mamy :-)

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

> [...]