-
1. Data: 2013-03-20 07:12:43
Temat: opony na lod
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
http://moto.onet.pl/13924355,0,4,filmy.html?node=28
"Producent opon Nokian Tyres ustanowił nowy rekord prędkości samochodu na
lodzie. Model Audi RS6 rozpędzono do 335 km/h."
opony z kolcami, wiec w zasadzie poza zainteresowaniem, ale sie zastanawiam
nad istota takiego rekordu:
-predkosc potezna, opor powietrza tez, przyczepnosc opon duza musi byc,
-kierowca musi miec umiejetnosci, czy kazdy glupi potrafi wcisnac gaz ?
Jak uczy doswiadczenie - troche lodu na prostej drodze i juz suniemy
bokiem, czy na kolcach i 4WD to sie nie zdarza ?
J.
-
2. Data: 2013-03-20 17:20:45
Temat: Re: opony na lod
Od: scobowski <s...@i...pl>
W dniu 2013-03-20 07:12, J.F. pisze:
>
> http://moto.onet.pl/13924355,0,4,filmy.html?node=28
>
> "Producent opon Nokian Tyres ustanowił nowy rekord prędkości samochodu na
> lodzie. Model Audi RS6 rozpędzono do 335 km/h."
>
> opony z kolcami, wiec w zasadzie poza zainteresowaniem, ale sie zastanawiam
> nad istota takiego rekordu:
>
> -predkosc potezna, opor powietrza tez, przyczepnosc opon duza musi byc,
>
> -kierowca musi miec umiejetnosci, czy kazdy glupi potrafi wcisnac gaz ?
> Jak uczy doswiadczenie - troche lodu na prostej drodze i juz suniemy
> bokiem, czy na kolcach i 4WD to sie nie zdarza ?
>
> J.
>
>
>
>
zobacz uważnie ten filmik, szczególnie widok z kabiny - on cały czas
sunął bokiem, tylko mniej więcej w jednym kierunku; kierowca "jadąc
prosto" cały czas dość znacznie koryguje ustawienie kół/pojazdu względem
kierunku jazdy.
W czteronapędowym łatwiej, w quattro czy subaru jeszcze ciut łatwiej -
wynika to z działania torsena, który płynnie przekierowuje moment tam,
gdzie akurat NIE ucieka - czyli np. przy utracie przyczepności z tyłu -
płynnie więcej daje do przodu...
Generalnie - każda czteronapędówka w trakcie rozpędzania w poślizgu
(koła "pokonują dłuższą drogę niż samochód") - ma skłonność do obracania
się, co dość łatwo można korygować ustawieniem auta względem wektora
prędkości :)
Pamiętaj jeszcze o systemach stabilizacji toru jazdy :) - które potrafią
w nowych autach działać skutecznie, a niemal niezauważalnie przy
minimalnych wychyleniach.