  • Data: 2010-10-17 12:59:47
    Temat: Re: oleum - teraz czy wiosną ?
    Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Kuczu" <q...@g...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:i9eqpt$ldp$...@n...onet.pl...
    > Nieprawda. Olej zostawiony w silniku na zime jelczeje i potem sie silnik
    > zaciera oraz spala sprzeglo. Wiem bo kiedys zostawilem we frytkownicy
    > olej. Po 3 miesiacach usmazylem w tym frytki i dostalem sraczki. Wiec
    > przez analogie silnikowi tez zaszkodzi.

    ROTFL :)

    A teraz merytorycznie:
    Olej sklada sie z bazy oraz dodatkow uszlachetniajacych. W sklad tych
    drugich wchodza min. dodatki "smarnosciowe". Z koleii w sklad tych wchodza
    rozne zwiazki chemiczne zawierajace min. siarke (np. dwusiarczek molibdenu).
    Pod wplywem wilgoci czesc z tych zwiazkow ulega rozpadowi i/lub wiaze sie z
    woda. Skutek tego jest taki, ze z oleju moze sie wytracac kwas siarkowy.
    Jest go jednak bardzo niewiele - na 100% nie zaszkodzi on silnikowi. I jest
    to argument, zeby stary olej przelezal w silniku cala zime.

    Gdy wymienimy olej przed zimowaniem olej _moze_ (ale _nie_ _musi_) stracic
    wiele dodatkow smarnosciowych, wlasnie poprzez kontakt z wilgocia (ktorej w
    zimie, w powietrzu jest wiecej).

    Od razu mowie - nie ma znaczenia czy jest to olej samochodowy czy
    motocyklowy. Kazdy posiada te dodatki "smarnosciowe", ktore nie sa tym samym
    co dodatki zmniejszajace tarcie!

    Tak to wyglada w teorii i jest to glowny powod, dla ktorego nie powinno sie
    eksploatowac pojazdu zalanego olejem, ktory stal przez zime w otwartym
    opakowaniu, albo byl wlany do silnika. Niemniej znam tylko jedna osoba,
    ktora sie tym przejmuje i na zime wlewa najtanszy, mineralny olej, po czym
    na wiosne go wylewa i wlewa dobry, syntetyczny i swierzy olej. Nie zostawia
    starego oleju w silniku (bo tam przeciez kwas siarkowy juz jest!), a maszyne
    trzyma w pokoju, kolo kaloryfera. Ale koles ma korbe na tym punkcie.

    IMHO biorac pod uwage czestotliwosc zmiany oleju w motocyklu (maly przebieg
    miedzy wymianami) to trzeba wymieniac olej po prostu kiedy mamy
    kase/widzimisie/ksiazka podaje, ze juz trzeba.

    I jak Wojtku? Juz jestes madrzejszy? Mam nadzieje, ze nie zaczniesz lac
    innego oleju na zime, na wiosne jeszcze innego i trzymac maszyny we wlasnym
    pokoju:)

    --
    pzdr:
    Ivam