  • Data: 2009-07-08 10:56:04
    Temat: Re: odkurzacze
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> szukaj wiadomości tego autora

    Órzytkownik "BartekK" napisał:
    > Kolego, to nie jest kwestia tylko jednej liczby "watów odprowadzonych".
    > Podałem ci przykład kaloryfera olejowego, ale widzę że nie zrozumiałeś
    > aluzji.

    nie zrozumiałem, bo aluzja była kiepska (kaloryfer odprowadza spore moce,
    ale jego temperatura dla sprzętu elektronicznego jest nie do przyjęcia!:O)

    > W komputerze musisz schłodzić procesor o powierzchni ~2cm^2 oraz jeszcze
    > mniejszy czipset (i czip grafiki), utrzymując ich temperatury na
    > przyzwoitym poziomie 40-50'C maks.

    we wzmacniaczu 2x200W masz podobną powierzchnię końcówek mocy do chłodzenia,
    a temperatura 50stopni to też max, róznica jest taka że konstruktorzy
    wzmacniacza bez problemu poradzili sobie z odprowadzeniem kilkakrotnie
    większej mocy ciepła bez wiatraków, wyjacych i wciągajacych śmieci z
    powietrza!:O)
    moją aluzję zrozumiałeś?:O)

    > W wzmacniaczu audio chłodzone są albo scalone wzmacniacze, albo 2-4
    > tranzystory mocy (na kanał). Tak czy inaczej są to obiekty duże, i odporne
    > na temperaturę pracy 125'C (czasem 150'C)

    i tu baardzo sie mylisz, zarówno w procesorach, jak i we wzmacniaczach masz
    tranzystory, fakt ze są one w stanie wytrzymać te 100, czy nawet 150stopni,
    to jednak to są temperatury graniczne, czyli baaardzo zmniejszające ich
    żywotność!!!
    normalnie wzmacniacz nagrzewa radiatory do max50stopni, tak jak w PC
    dodam że we wzmacniaczu mocy radiator pełni dodatkowo funkcję obudowy i
    jego temperatuta nie może przekraczać 50stopni, bo byś się poparzył!:O)

    > Czy teraz widzisz różnicę, skąd jedno może a drugie nie może "mieć
    > mniejsze i bardziej bezproblemowe chłodzenie? Gdy możesz dopuścić 3x
    > większą temperaturę, to możesz dać 3x mniejszy radiator albo zrezygnować z
    > wentylatora...

    nie rozumiem, wiec mi wytłumacz jak to jest że wzmacniacz o kilkakrotnie
    większej mocy niż PC, ale identycznej powierzchni chłodzonej i identycznych
    temperatutach, można skutecznie chłodzić bez wiatraków-odkurzaczy a PC
    nie?:O)
    na dodatek ten wzmacniacz można wepchnąć do pudełka też kilkakrotnie
    mniejszego niż PC, cuda tuska?:O)