  • 41. Data: 2017-01-23 18:00:08
    Temat: Re: odbior AM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości
    W dniu 2017-01-23 o 10:49, J.F. pisze:

    >Ale już w paśmie 27 MHz są ręczniaki CB które nawet nie mają
    >metalowej obudowy, więc nie używają chociażby ciała ludzkiego jako
    >przeciwwagi, tym bardziej ziemi. Więc już model nadajnika jest inny
    >niż w przypadku stacji uziemionej.

    Ale pod plastikiem tam kawal metalu, a i antena moze jakas bardziej
    skomplikowana.

    Tymczasem biore jakies malenskie radyjko odbiorcze z teleskopowa
    antena lub kablem od sluchawek ... i sie zastanawiam jak to lapie
    sygnal.

    J.

  • 42. Data: 2017-01-23 23:15:40
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    W dniu poniedziałek, 23 stycznia 2017 17:17:28 UTC+1 użytkownik Tomasz Wójtowicz
    napisał:

> [...]
    > obudowy, więc nie używają chociażby ciała ludzkiego jako przeciwwagi,
    > tym bardziej ziemi. Więc już model nadajnika jest inny niż w przypadku

    Hmmm... Czyli istnieje jednobiegunowe źródło napięcia?
    Wiele lat temu bawiłem się Tukanami. To jednokanałowe CB, 100 mW mocy nadajnika.
    W korzystnych warunkach rozmawiałem na odległość 10 km. Bardzo byłem zaskoczony gdy
    powiesiłem Tukana na klamkę okna. Zasięg spadał do około 100 metrów. Złapanie
    plastikowej obudowy zmieniało zasięg diametralnie! Widocznie te kilkanaście...
    kilkadziesiąt pF pomiędzy moją ręką a wnętrzem radiotelefonu daje niezłą przeciwwagę
    dla pręta anteny.

  • 43. Data: 2017-01-24 02:18:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > W Warszawie była. Zadziwiająco dobrze czasem ten Głos Ameryki
    > odbierało na Byle Czym.

    Ja kiedyś wykonałem taki numer, że na pręcie ferrytowym miałem prawie na
    full, choć w jednej warstwie, nawinięte grubego drutu, chyba grubszego od
    krosówki. Tenże twór, bez kondensatora dostrajającego - sama cewka,
    podpiąłem do jakiegoś wzmacniaczyka, bez detektora po drodze nawet, tak
    wprost, może tylko kondensator dla odcięcia składowej stałej tam był. Nie
    podłaczałem żadnej zewnętrznej anteny, ani żadnego uziemienia, całość
    zasilana była baterią, więc i po przewodach z zasilania nie miało jak pójść.
    Odbiór na słuchawki. Zestawiłem to razem i w słuchawkach usłyszałem po cichu
    no, może to był G.A., (VoA), może R.W.E., i to po polsku. Cicho, ale
    wyraźnie. Zagłuszania nie stwierdziłem, także zakłóceń od innych stacji,
    może najwyzej jakaś cicha interferencja, nic nie przeszkadzająca.
    Stawiam na pojemności pasożytnicze, które dostroiły układ do stacji.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 44. Data: 2017-01-24 02:24:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Tymczasem biore jakies malenskie radyjko odbiorcze z teleskopowa antena
    > lub kablem od sluchawek ... i sie zastanawiam jak to lapie sygnal.

    Kabel od słuchawek - tam jest malutka ceweczka, która dla prądu stałego i
    audio jest zwarciem, a dla w.cz. jest izolacją. Dzięki temu w.cz. nie zamyka
    się do masy z pominięciem odbiornika. Taki prosty filterek gónoprzepustowy.
    Teleskop - pewnie cewka wydłużająca, i/lub układ dopasowujący antenę
    elektrycznie, gdzieś może w granicach rezonansu?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 45. Data: 2017-01-24 04:18:40
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-01-23 o 23:15, kilokitu pisze:

    > Hmmm... Czyli istnieje jednobiegunowe źródło napięcia?

    Napięcia czy pola elektycznego? Bo pola elektrycznego to jak
    najbardziej, np. elektron.

  • 46. Data: 2017-01-24 09:43:35
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > od pory dnia wybierało się najlepiej słyszalne. Najkrótszego (19m)
    > nawet nie zakłócali, bo nie mieli czym. Ale też nie każde radio
    > miało ten zakres. Za to Głos Ameryki na średnich miał całkiem dobry
    > nadajnik, faktycznie potrafił się przebić w najmniej oczekiwanych
    > momentach. Pamiętam szkolną akademię ku czci -- 1 Maja, Rewolucja
    > Październikowa czy jeszcze jakaś inna cholera. Sala gimnastyczna
    > nagłośniona lampowym sprzętem z koszmarnymi nieliniowościami.
    > I gdzieś na tych nieliniowościach zrobiła się detekcja sygnału

    To zapewne dywersyjna działalność podrzegaczy wojennych i zaplutych
    karłów reakcji!

  • 47. Data: 2017-01-24 09:49:57
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 24.01.2017 o 02:24, HF5BS pisze:

> [...]
    > Teleskop - pewnie cewka wydłużająca, i/lub układ dopasowujący antenę
    > elektrycznie, gdzieś może w granicach rezonansu?

    Na pewno nie rezonans, te wszystkie anteny są aperiodyczne. W zeszycie
    ze szkoły mam gdzieś układ sztucznej anteny przez który podłączało się
    odbiorniki radiofoniczne do generatora w celach pomiarowych. Miał on
    symulować ten teleskop, czy kawałek drutu wystawiony za okno.
    W takim sprzęcie anteny strojone i dopasowane tylko w zakresie UKF były.
    To mmusiało działać w miarę poprawnie w różnych warunkach, dlatego
    antena jest luźno sprzężona z obwodami wejsciowymi, coby nie rozstrajać.

  • 48. Data: 2017-01-24 09:55:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-01-23 o 23:15, kilokitu pisze:

    >Napięcia czy pola elektycznego? Bo pola elektrycznego to jak
    >najbardziej, np. elektron.

    Ale jak gdziesz jest elektron, to gdzies tam jest proton, pozyton, czy
    inna cholera :-)

    J.

  • 49. Data: 2017-01-24 10:12:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Kabel od słuchawek - tam jest malutka ceweczka, która dla prądu
    >stałego i audio jest zwarciem, a dla w.cz. jest izolacją. Dzięki temu
    >w.cz. nie zamyka się do masy z pominięciem odbiornika.

    To ja wiem, ale nie o to mi chodzi.

    Mamy pret/kabel sluchawkowy, wystawiony na dzialanie fali el-m.

    Wiadomo, ze wzbudzi ona prad w precie, latanie ladunku w te i we wte,
    i napiecie miedzy koncami.

    Bierzemy to napiecie ... stop, drugi koniec jest daleko.
    Jak siegniemy tam przewodem, to sie przewod zmieni w antene i bedzie
    sie w nim generowalo identyczne napiecie i znosilo.

    Mozna odbiornik zainstalowac w srodku i odbierac prad plynacy. Typowy
    dipol - tylko ze to nie jest ten przypadek. Na srodku nic nie ma.
    A na koncu jak wiadomo prad nie plynie.

    Ta ceweczka odbiera napiecie/prad plynacy miedzy pretem a "masa"
    odbiornika.
    Tylko ze ta "masa" to teraz malutka, niektore radyjka pare cm maja.
    Czyli mamy w szeregu pret, cewke, kawalek metalu znacznie, mniejszy
    niz antena (ale szerszy).
    Potraktowalbym ten kawalek jako koncowke anteny, to sie czasem robilo
    aby zwiekszyc pojemnosci.

    I tam jakis prad plynie, no coz - jak widac - starcza.

    Tylko czy prad (a moze napiecie ?) pochodzacy od SW/MW/LW bedzie
    mniejszy ?

    Po takim przemysleniu to mnie nie dziwi, ze podlaczenie uziemienia
    bardzo duzo daje.
    (Tylko w jakim radiu - zazwyczaj gniazdo mialy odbiorniki duze, gdzie
    masa duza, a i sprzezenie pojemnosciowe przez transformator do "ziemi"
    duze).

    Ale - dziwi mnie, ze na samym uziemieniu dziala, bo wtedy z drugiej
    strony cewki nie ma nic :)

    J.

  • 50. Data: 2017-01-24 10:42:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości

> [...]
    >najwyzej jakaś cicha interferencja, nic nie przeszkadzająca.
    >Stawiam na pojemności pasożytnicze, które dostroiły układ do stacji.

    Niemozliwe, aby wszystkim pojemnosci pasozytnicze dostroily akurat do
    G.A.

    To po prostu byla najsilniejsza stacja ... znacznie silniejsza niz
    inne ?
    Ale nasz PR1 powinien byc silniejszy.

    Jak pisalem - we Wroclawiu to mnie az tak bardzo nie dziwi - 500km do
    Monachium.
    Ale do nadajnika w Zorawinie tylko 30km ... jaka tam moc, to niestety
    nie pamietam

    Dobrze dobrali anteny, aby na Polske lecialo ? (a po drodze Sudety)

    J.