  • 11. Data: 2010-02-06 12:12:06
    Temat: Re: och ta PLAY
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    On 2010-02-06 08:44, Liwiusz wrote:
    > Nie mówiłem o przymusie prawnym, tylko o normalnym podejściu biznesowym.
    > Gdyby Play nie umożliwiał wysyłania smsów do innych polskich sieci, to
    > też pisałbyś, że wszystko jest w porządku, bo żadna ustawa go do tego
    > nie zmusza (zakładając, że nie zmusza)?

    Ale ja bardzo dobrze pamietam takie czasy okolo 98-99 roku kiedy smsy
    nie docieraly do wszystkich polskich sieci komorkowych. I zeby wyslac
    smsy z Ery do Idei nalezalo wysylac przez zagraniczne SMSC.
    I jakos nikt sie nie sadzil z operatorami o to.
    Co do przymusu prawnego. Podpisales taka umowe z operatorem ze on nie
    gwarantuje ci ze sms za ktorego zaplacisz dotrze do kogokolwiek poza
    obrebem jego sieci i sieci partnerskich. Jesli ci to nie odpowiada to
    zmien operatora (tylko bedzie trudno z wyborem nowego, bo u wszystkich
    sa podobne zapisy).

    > Moje twierdzenie zatem iż "SMSy powinny dochodzić nawet do zagranicznej
    > sieci" należy rozumieć tak jak "w sklepie spożywczym codziennie rano
    > powinien być świeży chleb" i nie doszukiwać się dziwacznych argumentów,
    > że przecież żadna ustawa właściciela do takiego działania nie zmusza.
    >
    > Pomijam już fakt, że Play za takie niedostarczone smsy pobiera opłatę -
    > DLACZEGO?

    Jak juz ci Maciej wyjasnil, oplata jest pobierana za wyslanie smsa a nie
    jego dostarczenie.
    Cos jak w poczcie polskiej list zwykly - wrzucasz list do skrzynki ale
    nie masz zadnej gwarancji ze dotrze do adresata. Bo poczta go moze
    zgubic po drodze. Czy w przypadku tych listow tez sadzisz sie z pocztą?

    --
    darnok
    "TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

  • 12. Data: 2010-02-06 12:32:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    darnok pisze:

> [...]
    > nie masz zadnej gwarancji ze dotrze do adresata. Bo poczta go moze
    > zgubic po drodze. Czy w przypadku tych listow tez sadzisz sie z pocztą?

    Jeśli poczta nie umożliwia dostarczenia listu do Burkina Faso, to nie
    powinna takiego listu przyjąć. Bo obecnie - stosując analogię do SMS -
    poczta list przyjmuje (i jest to raczej list polecony, a nie
    nierejestrowany), opłatę pobiera, a potem mówi "Mamy cię! Dałeś się
    nabrać! Do Burkina Faso nie dostarczamy".

    Zwracam uwagę, że Play nie informuje na stronie www z jakimi
    operatorami ma podpisane umowy. Ba, nawet w odpowiedziach reklamacyjnych
    podpiera się rzekomymi problemami technicznymi, a nie brakiem umowy.

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2010-02-06 14:00:53
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    On 2010-02-06 13:32, Liwiusz wrote:

    > Zwracam uwagę, że Play nie informuje na stronie www z jakimi operatorami
    > ma podpisane umowy. Ba, nawet w odpowiedziach reklamacyjnych podpiera
    > się rzekomymi problemami technicznymi, a nie brakiem umowy.

    Jak nie informuje?
    a to to co:
    http://www.playmobile.pl/resources/pdf/Roaming_tabel
    a_Play.pdf

    W definicji operatora zagranicznego jest ze OpZagr to operator z ktorym
    play ma umowy roamingowe. I to jest wlasnie lista operatorow z ktorymi ma.

    Inna sprawa to niedouczenie ludzi z BOK i ze nie potrafia poprawnie
    wytlumaczyc dlaczego cos nie dziala.

  • 14. Data: 2010-02-06 15:23:13
    Od: "Maciej Muran" <m...@g...com>

    Użytkownik "darnok" <d...@a...spam.ch> napisał
> [...]
    > play ma umowy roamingowe. I to jest wlasnie lista operatorow z ktorymi ma.

    Ale zastanówmy się jeszcze co to jest roaming. Jeśli nie jest zaznaczone, że
    wewnętrzny to mamy na myśli możliwość korzystania z usług mojego operatora w
    sieci operatora zagranicznego. I o tym traktuje ta tabelka.
    Natomiast za wysłanie sms-a czy sygnału wołania za granicę Polski
    odpowiadają IMO trochę inne regulacje, w których paluchy maczają "operatorzy
    narodowi" tudzież inni "dominujący" (stąd np. "wg cennika TPSA" + narzut
    mojego opa - kiedyś coś takiego widziałem w cenniku chyba Ery). I tu
    ponownie kłania się relacja "terminal -> SMSC", czyli nie mamy pańskiego
    płaszcza ;)

    A wracając do uznania reklamacji z powodu nieprawidłowego sposobu odpowiedzi
    na nią, to mam nadzieję, że Play w porę się zreflektuje. Inaczej może się to
    skończyć jakimś Krukiem wysyłającym swoje _zwykłe_ listy pomimo
    przedawnienia sprawy jakieś 4 lata temu (mam tak u siebie).

    M.

  • 15. Data: 2010-02-06 15:49:44
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-02-06 15:00, darnok wrote:

> [...]
    > play ma umowy roamingowe. I to jest wlasnie lista operatorow z ktorymi ma.

    Zupełnie czym innym jest roaming, czym innym są połączenia zagraniczne.
    Z Twojej definicji wynikałoby, że operator nie mając podpisanej umowy o
    roamingu z siecią Vodafone w Burkina Faso, nie łączył by tam rozmów i
    nie dosyłał MMS-ów i SMS-ów.
    A jak na razie to nie jes prawdą :-)

  • 16. Data: 2010-02-06 16:14:39
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    On 2010-02-06 16:49, Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

> [...]
    > Z Twojej definicji wynikałoby, że operator nie mając podpisanej umowy o
    > roamingu z siecią Vodafone w Burkina Faso, nie łączył by tam rozmów i

    Ja wiem ze czym innym jest roaming i rozm. zagraniczne.
    Jednak zdecydowanie jest tak ze jesli operator chce poprawnie swiadczyc
    uslugi z innym zagranicznym operatorem to podpisuje z nim umowe. Czesto
    jest to umowa z podmiotem posredniczacym - hurtownikiem do wielu
    operatorow. Stajac sie operatorem w danym kraju nie trzeba swiadczyc
    uslugi zakanczania polaczen do wszystkiego co jest na swiecie.
    Mozna sobie swiadczyc uslugi tylko do wybranych operatorow-partnerow.
    Oczywiscie w interesie operatora jest zeby zarabiac pieniadze i oferowac
    uslugi zakanczania polaczen do jak najwiekszej liczby operatorow-partnerow.
    A to ze majac umowe z jakims hurtownikiem (np. Tepsa, Telią, DT) na
    wykonywanie przez jej siec polaczen glosowych zagranicznych, np. do
    Burkina Faso, a z samym Vodafonem juz nie i ze te polaczenia beda
    dochodzily do skutku, nie oznacza ze SMSy beda dzialaly.
    Zalezy co przewiduje umowa z posrednikiem/hurtownikiem.

  • 17. Data: 2010-02-06 16:44:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 06 Feb 2010 16:49:44 +0100, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
> [...]
    >Z Twojej definicji wynikałoby, że operator nie mając podpisanej umowy o
    >roamingu z siecią Vodafone w Burkina Faso, nie łączył by tam rozmów i

    Hm, o ile z rozmowami to sprawa jest od dawna jasna .. to sa jacys
    operatorzy tranzytowi smsowi ?

    Trudno sprawdzic, bo nawet Play ma roamingowe umowy z BF :)

    J.

  • 18. Data: 2010-02-06 16:59:57
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-02-06 17:44, J.F. wrote:
    > On Sat, 06 Feb 2010 16:49:44 +0100, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    >
    > Hm, o ile z rozmowami to sprawa jest od dawna jasna .. to sa jacys
    > operatorzy tranzytowi smsowi ?

    O ile dobrze pamietam, to są. Kilka lat temu bodajże AT&T triumfalnie
    ogłosiła, że na świecie są już SMS-y (czyli z sieci AT&T można je
    wysyłać, chociaż od lat można było je tam odbierać) i wykorzystywała do
    tego jakiegoś europejskiego hurtownika. Ale nazwy już nie pamiętam

    > Trudno sprawdzic, bo nawet Play ma roamingowe umowy z BF :)

    Burkina Faso było podane jako abstrakcyjny przykład :-) Mogłem też
    napisać Wyspy Tonga :-P

  • 19. Data: 2010-02-06 17:13:01
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-02-06 17:14, darnok wrote:

> [...]
    > dochodzily do skutku, nie oznacza ze SMSy beda dzialaly.
    > Zalezy co przewiduje umowa z posrednikiem/hurtownikiem.

    Chodziło mi o to, że z faktu podpsiania umowy roamingowej nie musi
    wynikać prawidłowość transmisji SMS - nauka polska zna takie przypadki.
    Były też (w przeszłości, gdy monopol na połączenia międzynarodowe-
    zarówno głosowe jak i sygnalizacyjne - leżał w Jedynie Słusznej Firmie)
    przypadki, gdy połączenie głosowe nie mogło być zrealizowane, a SMS-owe
    jak najbardziej.