  • 1. Data: 2010-08-22 08:54:41
    Temat: obroty silnika a zmiana biegu
    Od: Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net>

    Witam

    slyszalem rozne opinie w tej kwestii totez chcialbym rozwiac swoje
    watpliwosci odnosnie tego przy ilu obrotach silnika nalezy wrzucic wyzszy
    bieg oraz przy ilu obrotach nalezy bieg zredukowac... oraz jakie obroty sa
    minimalnymi oraz granicznymi (optymalnymi) dla kazdego z biegow tzn przy
    jakich minimalnych obrotach powinno sie jechac na danym biegu oraz
    maksymalnych obrotach dla danego biegu... oczywiscie zeby wszystko
    odbywalo sie z korzyscia dla zywotnosci motoykla i jego podzespolow...
    zdaje sobie sprawe, ze w kazdym motocyklu moze to wygladac zupelnei
    inaczej ale dla rozwazan chcialbym przyjac motocykl z moca okolo 110km
    oraz pojemnoscia 600cm... albo wezmy jeszcze konkretniej np Yamaha
    FZ6S2... pytam sie rowniez o to bo w instrukacjach obslugi motocyklii nie
    spotkalem sie z tego typu informacjami, ktore to z koleji w instrukcjach
    obslugi aut pojawiaja sie...

    teoretycznie jezeli motocykl posiada nastepujace parametry

    Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min

    Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min

    to optymalna zmiana biegu na wyzszy powinna nastepowac miedzy 8 000 a 1
    000 obrtow??? czyli kolo powiedzmy 8 000 ??? a czy zmiana biegu an wyzszy
    w zakresie 4 000 - 6 000 obrotow tez nie bedzie bledem i nie bedzie
    szkodzic maszynie ??? krotko mowiac jezeli ma sie takie obroty ze maszyna
    nie szarpie to jest ok Very Happy??? bo ogolnie slyszalem ze zbyt male
    obroty moga byc bardziej szkodliwe od tych wysokich (oczywiscie bez
    przesadyzmu) :)

  • 2. Data: 2010-08-22 08:59:27
    Temat: Re: obroty silnika a zmiana biegu
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2010-08-22 10:54, Soulfixer pisze:
> [...]
    > watpliwosci odnosnie tego przy ilu obrotach silnika nalezy wrzucic
    > wyzszy bieg oraz przy ilu obrotach nalezy bieg zredukowac... oraz jakie

    Zalezy od fesnastu okolicznosci, doraznego w danej chwili stylu jazdy,
    terenu, zamiarow na najblizsze chwile itd.

    Najprościej kupic skuter z automatem.

    > --

    Aha, wszystko jasne

  • 3. Data: 2010-08-22 09:07:02
    Od: Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net>

    ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
    maszynie :P

  • 4. Data: 2010-08-22 09:33:14
    Od: ponury <v...@p...onet.pl>

    On 22 Sie, 11:07, Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote:
    > ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
    > maszynie :P
    >
    > --
    > Wysłano z czytnika Ścigacz.pl ->http://grupy.scigacz.pl/

    witaj.rozumiem twe rozrterki ale inne sa dla silnika max 7000obr inne
    dla 14000obr. tak pisal kolega wyzej duuuzo okolicznsci musisz sam
    wypraktykowac .tak aby moto nie szrpalo i nie wylo i jest oki
    pzdr ponury bmw k 100 xczerwone i wsiekle

  • 5. Data: 2010-08-22 09:36:50
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2010-08-22 11:33, ponury pisze:

    > witaj.rozumiem twe rozrterki ale inne sa dla silnika max 7000obr inne
    > dla 14000obr. tak pisal kolega wyzej duuuzo okolicznsci musisz sam
    > wypraktykowac .tak aby moto nie szrpalo i nie wylo i jest oki

    Inne jak leniwie dojezdzam do korka lub konca trasy, inne, jak zapowiada
    sie manewr... itd, itp.

    Dodajmy nie wg dziesiejszej mody odpowiedz, przeczytanie czegos
    drukowanego? Moze z obrazkami nawet bedzie.

  • 6. Data: 2010-08-22 10:49:53
    Od: Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net>

    a jak wygladaloby to dla silnika

    Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min

    Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min

    maksymalne obroty silnika to 13 000

    zdaje sobie sprawe ze to wszystko zalezy od wielu czynnikow, warunkow w
    trasie itp... ale chcialbym sie dowiedziec jak to w teorii wyglada :P i
    czy producenci odaja cos takiego odnosnie swoich modelii motocyklow??? to
    znaczy jakie obroty sa optymalne dla kazdego z biegow i jakich wartosci
    nei przekraczac w dol ani w gore??? bo w stosunku do samochodow sa
    przeciez takie praktyki

  • 7. Data: 2010-08-22 10:54:55
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    W dniu 2010-08-22 12:49, Soulfixer pisze:
> [...]
    > to znaczy jakie obroty sa optymalne dla kazdego z biegow i jakich
    > wartosci nei przekraczac w dol ani w gore??? bo w stosunku do samochodow

    Optymalne obroty to te miedzy max. momentem a max. moca. Czyli w tym
    wypadku miedzy 8000 a 10000 rpm. Tyle mowi teoria. A w praktyce motocykl
    ma jechac a nie kaszlec. Jeden bedzie jechal bez problemu od 1500 rpm a
    inny aby pojechac musi byc wkrecony na 6000 rpm.

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
    Harley Davidson FXR-C 666 Edition
    www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

  • 8. Data: 2010-08-23 17:51:23
    Od: Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net>

    Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)

    ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
    na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne
    powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie
    ksiazkowo :)

  • 9. Data: 2010-08-23 18:44:46
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 23 Sie, 19:51, Soulfixer <akira38@_NOSPAM_astercity.net> wrote:

> [...]
    > na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne
    > powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie

    jeszcze przelozenia na poszczegolnych biegach musisz poszukac ;)

    WS

    PS. a i tak teoretycznie wyliczyc sie nie uda... zalezy od wyczucia ;)
    jak przy niskich obrotach nie bedziesz przyspieszal to pojedzie, jak
    dasz zbyt duzo gazu usilujac szybko sie rozpedzic, to szkoda
    silnika ;)

  • 10. Data: 2010-08-23 19:07:51
    Od: "Paszczak" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne
    > powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie

    Cytuję z pamięci, kiedyś było:

    "Od pieprzenia o pieprzeniu lepsze jest pieprzenie,
    od pieprzenia o jeżdżeniu lepsze jest jeżdżenie"

    No ale jak ktoś woli teoretycznie i książkowo ...

    Pozdr...
    Paszczak