  • 1. Data: 2011-01-04 15:57:08
    Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-01-04 14:15, Bucz pisze:
    > czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody uszkodzone z
    > opisem - "obrocona panewka"
    Opis to jedno, a realia to drugie... typu sprzedawane komórki "całkiem
    dobra tylko się nie włącza, ale to pewnie bateria a ja nie mam ładowarki" ;)

    > co to technicznie oznacza?
    > jak dochodzi do czegos takiego?
    Panewki są montowane "parą" w postaci dwóch pół-okręgów, każdy z nich ma
    "zacięcie" w postaci zagiętego kawałka (patrz na fotkę:
    http://www.motokal.com/naprawa_zdjecia/panewki_zle.j
    pg ich prawy górny
    róg) na którym ten pasek blachy się trzyma w swoim dołku, by się nie
    obrócił.
    W większości zastosowań w panewce są otworki (jeden, dwa, więcej)
    którymi pod ciśnieniem w przestrzeń między panewką a resztą jest
    tłoczony olej. Jeśli panewka się obróci - to otworki w niej nie będą
    pasować w otwory którymi pod nią doprowadzany jest olej, więc nie będzie
    smarowania...
    Jak panewki mają tak wielkie luzy, że luz przekracza wysokość tego
    ząbka, to potrafią się przesunąć. Przeważnie doprowadza do tego brak
    smarowania (lub smarowanie czymś co kiedyś było olejem), bo powoduje 1)
    szlifowanie panewki zamiast slizgania się (i powiększanie luzu) 2)
    ogromne przegrzewanie powierzchni panewek (na tamtej fotce widać
    przegraną powierzchnię) powodujące ich odkształcanie, które również może
    powodować wyskoczenie z dołka... 3) ogromny luz, to wypływanie oleju
    bokiem zamiast smarowania całej powierzchni.. Czyli zjawisko samo się
    powiększa.

    > jakie sa objawy / po czym mozemy rozpoznac ta awarie?
    Brak smarowania wału = zatarcie, a przynajmniej zniszczony wał, panewki,
    nie wiadomo co jeszcze (zniszczone panewki = opiłki metalu w oleju, więc
    i cylindry mogą być do wyrzucenia)

    > czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy trzeba
    > wyjac caly silnik? (majac oczywiscie na stanie potrzebne narzedzia oraz
    > umiejetnosci)
    Na kanale obejrzeć to możesz, wystarczy ściągnąć miskę.
    Na 99% to się nie opłaca w ogóle inaczej niż wymiana całego silnika.
    Skoro obróciły mu się panewki, to albo był w stanie agonalnym i
    wyremontowany przez kowala (który źle to złożył), albo był w tak
    agonalnym stanie że się rozpadł, i wymiana samych panewek to jak świeże
    skarpetki dla nieświeżego trupa...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2011-01-04 16:56:38
    Od: "news-gazeta" <n...@g...pl>

> [...]
    pg ich prawy górny
    > róg) na którym ten pasek blachy się trzyma w swoim dołku, by się nie

    A co z panewkami bezzamkowymi?

    Pozdrawiam - Darek.

  • 3. Data: 2011-01-04 18:31:29
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Tue, 4 Jan 2011, BartekK wrote:

    > Brak smarowania wału = zatarcie, a przynajmniej zniszczony wał, panewki,
    > nie wiadomo co jeszcze (zniszczone panewki = opiłki metalu w oleju, więc
    > i cylindry mogą być do wyrzucenia)

    Warto dodać, że obrócenie się panewki w korbowodzie oprócz wspomnianych
    wyżej uszkodzeń może też spowodować uszkodzenie samego korbowodu. Gniazda
    panewek w stopie korbowodu są obrabiane z dokładnością setnych części
    milimetra a trąca o to gniazdo skorupa panewki potrafi czasem zrobić taką
    "demolkę", że cały korbowód nadaje się tylko do wymiany.

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 4. Data: 2011-01-05 14:04:39
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    W dniu 2011-01-04 16:56, news-gazeta pisze:
    pg ich prawy górny

    > A co z panewkami bezzamkowymi?

    Maja kolek ustalajacy.

    MarcinJM