    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: niebieska dioda
    Date: Fri, 21 Apr 2017 23:06:48 +0200

    Skorzystam tutaj, się odniosę.
    news:58fa1b78$0$5162$65785112@news.neostrada.pl...

    > Nauczylbys sie wreszcie poprawnie cytowac, bo tak to nie wiadomo do czego
    > sie odnosis.

    Zgadzam się, choćby ręczna wzmianka.

    Stan silnika nie ma tu wiele do powiedzenia, choć NIEKIEDY ma znaczenie.
    Zwykle, wynika to ze złego stanu TURBINY, puszczającej olej smarny.

    > Teraz to moze byc i z powodu zlego dzialania programu :-)
    > Niby program sprawdzony, zawsze dziala dobrze.
    >
    > Byla mowa jednak o WD40, to sie chyba moze zle skonczyc.

    To się zgadza. WD40 jest łatwopalny, a wiadomo, co się stanie, jak taki
    nabój trafi do dolotu.

    > Tylko na moj gust trzeba duze opakowanie.
    > Takie amerykanskie, litrowe :-)

    Niekoniecznie. Wystarczy w sumie tyle, żeby rozkręciło silnik, ten
    nadmiernie rozbuja turbinę, która nie wytrzyma, puści ilej i powstanie
    dodatnie sprzężenie zwrotne, tak dobrze nam elektronikom znane. A tu nie ma,
    jak w elektrycznych silnikach trakcyjnych, że wyhamowuje je małe uzwojenie
    zwarte, nie wpływające zbytnio przy zwykłych obrotach.
    Rzadziej np. problem z odmą, czy (kolega miał) wyrobionymi
    tłokami/cylindrami, puszczającymi olej po filmie.

    Niby można, ale nie zawsze jest to takie proste. Klapa gasząca, nie wszędzie
    jest (zabroniłbym rejestracji aut bez tego), a niektórzy podobno też
    wymontowują.
    Mawia się, żeby gaśnicą śniegową... ale kto taką w aucie wozi?

    > Gorzej jak np jedziesz 130km/h ... i jeszcze w automacie :-)

    Moc rozbiegu nie jest wielka, więc i automatem pewnie byś przyhamował,
    przynajmniej do bezpiecznej prędkości, ale już nie wygasisz raczej.
    Tu też ryczy, a piątka i hamulec robią swoje:
    https://www.youtube.com/watch?v=VnneJ9Nar-E
    Przegiął z psikaniem w dolot: (akcja od ok. 2:00)
    https://www.youtube.com/watch?v=vbiNndfNNKI
    Turbina nie wytrzymała: (od ok. 1:30) Albo już była do dupy i zaciągnęła
    olej.
    https://www.youtube.com/watch?v=3NRaqgab0_w
    Tu ma ręczną klapę gaszącą, lub coś, co za nią robi:
    https://www.youtube.com/watch?v=q4fxjKnuI4Y

    A tu taka rosyjska kompilacja w kilku częściach, polecam lokomotywę od ok
    2:47 :) (to nie jedyna z rozbiegiem na YT...)
    https://www.youtube.com/watch?v=NO82juXyV6M

    Tu zaś, na koniec, coby za bardzo OT nie było - silnik loka EU07,
    "niestety", już po głównej akcji. (bywały przypadki rozerwania się
    nadmiernie rozkręconego wirnika)
    https://www.youtube.com/watch?v=ar5-mTLsdyM
    Krótko objaśniłem w jednym z wpisów, o co chodzi, poznacie mnie :)

    --
    I śmiech niekiedy może być nauką,
    Kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa(...)