  • Data: 2010-11-25 20:30:17
    Temat: Re: neonówka, żelazko
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...SPAM.spammers.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-11-25 19:37, Paulina pisze:

    > Jak dla mnie to żelazko wygląda jak na poniższym obrazku
    > http://img15.imageshack.us/img15/4485/schematn.png
    > i jakim cudem pomiędzy 1 i 2 pojawia się napięcie skoro one są połączone
    > ze sobą?

    To napięcie "cudem" bierze się ze spadku napięcia na przewodzie
    doprowadzającym. Ponieważ do grzałki żelazka płynie prąd rzędu 10A, na
    wystarczająco długim odcinku kabla wytworzy się napięcie kilku V,
    zgodnie ze wzorem U = I/R. Policzmy R = U/I = 2,5/10 = 0,25 Ohm.

    Zjawisko oporu elektrycznego przewodnika można łatwo zaobserwować też
    tak: weź przedłużacz 10 metrów i zwiń go w kłębek. Teraz puść przez
    przedłużacz 10A, podłączając przez niego np. czajnik albo żelazko i
    poczekaj jakiś czas, a następnie dotknij kłębka - będzie ciepły a może
    nawet gorący.