  • 31. Data: 2013-03-06 23:31:04
    Temat: Re: napiecie ladowania
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, March 6, 2013, 10:56:44 PM, you wrote:

    > Ha, w sumie mam okazje, moze i zaryzykuje :-)

    W starej ścierze, bez elektroniki możesz sobie ryzykować...

    > To akurat mialem na stole, liniowy.

    Nie wierzę. Nigdy nie widziałem liniowej konstrukcji regulatora
    alternatora. To, że używa elementów dyskretnych o liniowości nie
    świadczy. Diodę zwrotną ma?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 32. Data: 2013-03-07 09:38:09
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    No właśnie, i z jaką częstotliwością typowo pracuje? I jaki jest wtedy kształt
    prądu we wzbudzeniu? Odp: znaczna składowa stała, plus mała ~piłokształtna.

  • 33. Data: 2013-03-07 09:39:43
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    > Nie - charakter napięciowy zapewnia akumulator. Bez akumulatora
    > regulator nie jest w stanie stabilizować napięcia

    No cóż, pomiary, co prawda tylko na jednym egzemplarzu, pokazały coś innego.

  • 34. Data: 2013-03-07 09:47:22
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    > Zaryzykujesz samochodem? Bo ja na pewno nie...

    Hmm nie pamiętam już dokładnie, ale to chyba Ty kwestionowałeś kiedyś możliwość
    rozpędzenia silnika od 0 do 3krpm w pół sekundy "na pych" bez skrzyni kłowej?
    (Jeśli nie Ty, to sorry)
    W każdym razie mnie logika mówiła że się da. Zatem po prostu spróbowałem,
    i wiem, że bez problemu. Trzeba mieć jaja ;)

  • 35. Data: 2013-03-07 09:49:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jakub,

    Thursday, March 7, 2013, 9:38:09 AM, you wrote:

    > No właśnie, i z jaką częstotliwością typowo pracuje?

    Nigdy nie mialem okazji sprawdzić osobiście ale chyba kilkadziesiąt
    Hz.

    > I jaki jest wtedy kształt prądu we wzbudzeniu? Odp: znaczna składowa
    > stała, plus mała ~piłokształtna.

    Co nie zmienia faktu, że regulator nie pracuje liniowo. A taki kształt
    prądu jest typowy dla układów step-down. Tu tylko jest to ciekawe
    zjawisko, że uzwojenie wzbudzenia jest równocześnie dławikiem
    (składowa L) i obciążeniem (składowa R).

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 36. Data: 2013-03-07 09:50:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jakub,

    Thursday, March 7, 2013, 9:39:43 AM, you wrote:

    > No cóż, pomiary, co prawda tylko na jednym egzemplarzu, pokazały coś innego.

    Znaczy napięcie było stabilne jak skała, bez jakichkolwiek pulsacji?
    Nie wierzę w takie bajki.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 37. Data: 2013-03-07 09:51:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jakub,

    Thursday, March 7, 2013, 9:47:22 AM, you wrote:

> [...]
    > W każdym razie mnie logika mówiła że się da. Zatem po prostu spróbowałem,
    > i wiem, że bez problemu. Trzeba mieć jaja ;)

    Jaja mam. Nie ma wolnych kilku tysięcy, żeby całą elektronikę w aucioe
    wymieniać. A to tanie auto.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 38. Data: 2013-03-07 09:55:18
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    > Nigdy nie mialem okazji sprawdzić osobiście ale chyba kilkadziesiąt
    > Hz.

    No cóż wyciągnę notatki ale zdaje się że bywa sporoo więcej.

    > Co nie zmienia faktu, że regulator nie pracuje liniowo.

    Ale quasi-liniowo. Ważne jest że jest to źródło regulowane prawie płynnie.

    A przecież typowy, klasyczny zasilacz stabilizowany, czyli to co uważamy
    za dobre przybliżenie źródła napięciowego, składa się w istocie ze źródła
    prądowego regulowanego przez wzmacniacz błędu!
    Nie rozumiem więc Twoich zastrzeżeń.

  • 39. Data: 2013-03-07 09:56:28
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    > Znaczy napięcie było stabilne jak skała, bez jakichkolwiek pulsacji?
    > Nie wierzę w takie bajki.

    Oczywiście że nie, ale były to pulsacje rzędu 1 czy 2V oidp. Nic groźnego.
    Groxne były tylko zrzutu obciążenia.

  • 40. Data: 2013-03-07 10:16:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jakub,

    Thursday, March 7, 2013, 9:55:18 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > za dobre przybliżenie źródła napięciowego, składa się w istocie ze źródła
    > prądowego regulowanego przez wzmacniacz błędu!

    Ja Cię bardzo proszę, nie ucz mnie teorii zasilania... Praktyki też
    nie. Ja z tego żyję.

    > Nie rozumiem więc Twoich zastrzeżeń.

    Zastrzeżenie jest podane wprost - to akumulator w tym układzie
    powoduje, ze mamy źródło napięciowe a nie prądowe. Bez akumulatora
    regulator nie jest w stanie nadążyć za pulsacją z prostownika - układ
    regulator-alternator jest na to za wolny.

    --
    Best regards,
    RoMan