  • 21. Data: 2012-04-02 16:29:48
    Temat: Re: mostek gretza
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    >Ja takowy zasilacza chciałbym zrobić do testów i o ile się nie mylę
    >to przez
    >transformator bez rezystora przepłynie prąd o nateężeniu takim jaki
    >ten
    >transformator 'wyciśnie'.WIęc czy muszę zrobić tak :
    >Transformator -> rezystor ( redukujący natężenie np do 5 A ) ->
    >mostek
    >pracujący na 5 A -> i tu wychodzą kabelki od + i -
    >P.S. Czy potem będę mógł dać jakiś rezystor który zredukuje mi
    >pojnownie
    >napięcie np. do 2 A ?

    Nie napiecie, a prad, i wcale nie chcesz dawac takiego rezystora.

    Bo owszem, przy 24V mozesz dac rezystor 5 ohm, ktory nawet przy
    zwarciu wyjscia ograniczy prad do ~5A (tylko musi miec moc 120W),
    tylko ze np przy pradzie 3A na tym rezystorze bedziesz mial spadek 15V
    (i 45W), wiec na wyjsciu bedzie tylko 9V.
    A ty pewnie bys chcial 24V.

    Normalnie to sie robi zasilacz stabilizowany z ogranicznikiem pradu.

    No chyba ze naprawde do testow i wolisz miec 9V szybko i tanio niz
    spalic cos przypadkowo.

    J.

  • 22. Data: 2012-04-02 16:49:39
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    pusta kratka pisze tak:

    > Transformator -> rezystor ( redukujący natężenie np do 5 A ) ->
    > mostek pracujący na 5 A -> i tu wychodzą kabelki od + i -

    żarówkę samochodową albo halogen 12V 50W sobię włącz w szereg. Jak
    zrobisz zwarcie to najwyżej się zapali lub przepali w końcu.

    Jeśli nie będziesz pobierał dużo prądu to będzie się tylko żarzyć.
    Po za tym za 9zł można kupić mostek 50A. Nawet niech wytrzyma on te 10A
    to i tak go od razu nie spalisz ;)

    --
    Piter

  • 23. Data: 2012-04-02 17:04:03
    Od: " " <m...@g...pl>

    O kurde...o wiele bardziej skomplikowana sprawa niż
    myślałem...Interesujęsięelektroniką ( a reczej zaczynam od podstaw ) i
    myślałem ,że zasilacz to nie będzie aż tak duży probem a jednakk..

    Tak wiec daje sobie spokój z tym i zajmę się czymś łatwiejszym.

  • 24. Data: 2012-04-02 17:19:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 2 Apr 2012 14:20:43 +0000 (UTC), m...@g...pl
    napisał(a):

> [...]
    > pracujący na 5 A -> i tu wychodzą kabelki od + i -
    >

    > P.S. Czy potem będę mógł dać jakiś rezystor który zredukuje mi pojnownie

    Żle kombinujesz. Żadnych rezystorów nie dajesz (co najwyżej stosujesz
    bezpiecznik dowolnego rodzaju na 5A). Po prostu podłączasz twój odbiornik i
    go używasz. Odbiornik sam sobie pobierze prąd jakiego będzie potrzebował,
    ty w to nie ingerujesz. A jesli by chciał pobrać większy niż 5A to zadziała
    bezpiecznik.
    Twoje wątpliwości zdradzają brak wykształcenia (to nie przytyk :) w tej
    materii. Zalecałbym podręcznik z zadaniami dot. prostych obwodów, jak sobie
    policzysz trochę to na pewno ci się rozjaśni.
    --
    Jacek

  • 25. Data: 2012-04-02 17:40:39
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    pusta kratka pisze tak:

    > myślałem ,że zasilacz to nie będzie aż tak duży probem a jednakk..

    zrób sobie na początek taki zasilacz +12V
    niczego nie spalisz bo ma on ogranicznik prądu do 1.5A
    LM7812 przykręć do aluminiowej blaszki żeby się nagrzał
    za bardzo.

    http://www.porcupine73.com/pics/misc1/LM7812.gif
    http://www.phoenixcomputerlabs.com/All-About-Mixers/
    images/LM7812-1Amp-12v-Power-Supply.gif

    --
    Piter

  • 26. Data: 2012-04-02 19:32:41
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Dawaj dalej, coraz śmieszniej się robi.

    Znam takiego jednego który robi wzmacniacze krótkofalarskie takie po minimum
    5kW. Twierdzi że podczas testów najmocniejszych wzmacniaczy w sąsiednim
    pokoju gada żelazko. Ponoć czytelnego głosu nie ma ale w takt mowy takie
    szemrania spirali grzejnej ma się dawać słyszeć wyraźnie. Gdyby to była
    modulacja AM a nie SSB to prawdopodobnie mowa byłaby czytelna. Z ciekawości
    kiedyś wybiorę się do niego na sprawdzenie tego mitu. Równie dobrze żelazko
    może gadać nie na wskutek wcz, w co właśnie akurat powątpiewam ale chyba
    jest możliwe że ze względu n amodulowane spadki napięcia podczas
    wysterowywania wzmiacniacza sygnałem mowy spirala zachowuje się jak zwykła
    cewka głośnika.

    Marek

  • 27. Data: 2012-04-02 19:42:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >takt mowy takie szemrania spirali grzejnej ma się dawać słyszeć
    >wyraĽnie. Gdyby to była modulacja AM a nie SSB to prawdopodobnie mowa

    U mamy szumi prodiz. Jest wylaczony wylacznikiem, ale widac te 320V
    50Hz jest w stanie rozruszac spirale, bo wyjecie wtyczki z gniazdka
    uspokaja go.
    Niestety - bolce zerujace uniemozliwiaja obrocenie wtyczki :-)
    Spirala widac ma wiele rezonansow, bo 50 czy 100Hz to nie przypomina.

    Z ciekawostek - to u kolegi kiedys gadalo radio, nawet zrozumiale. O
    tyle ciekawe ze gadalo bez podlaczonych kolumn glosnikowych.
    Gadalo nastrojonym programem, wzmacniacz wyjsciowy na jakis polskich
    scalakach - 1481 czy 1440, i nie wiem co gadalo - trafo sieciowe chyba
    nie.
    Elektrolity wyjsciowe ?

    J.

  • 28. Data: 2012-04-02 20:12:19
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > Gadalo nastrojonym programem, wzmacniacz wyjsciowy na jakis polskich
    > scalakach - 1481 czy 1440, i nie wiem co gadalo - trafo sieciowe chyba

    Prędziej trafo.

    Marek

  • 29. Data: 2012-04-02 20:21:51
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    A i jeszcze jedno. W mojej okolicy w którymś domu który jest zapewne z tego
    samego trafa zasilany co mój, jest chyba jakiś warsztat w którym jest jakaś
    maszycna do cięcia albo szlifowania. Ta maszyna musi być naprawdę spora
    gdyż ją słyszę w... garnkach na kuchni indukcyjnej. Tak to nie żart. Garnek
    położony na indukcji oddaje idealnie wszystkie dźwięki z sieci. A więc w
    chwili kiedy następuje rozruch tej maszyny słychać wyraźnie dzwięk jako
    narastająca częstotliwość buuuum, a następnie jak się już rozpędzi do co
    kilka sekund słychać jak te obroty lekko spadają dzwiękiem bzuuum cyklicznie
    jak by ktoś coś w ciął na kawałki. Kto ciął coś na kawałki flexem to wie o
    co chodzi.

    Marek

  • 30. Data: 2012-04-02 21:05:25

    Wiem ,że mogę użyć gotowego schematu ale jesli w przyszłości będę chciał
    zrobićjakąś ładowarke czy inne cudo na np 150 mA albo 3 A to co ? mam szukać
    po necie schematów.Jak raz załapie o co chodzi z tymi amperami napisanymi na
    mostku to już na przyszłość będę umieł to robića tak to tylko nic nie mówiące
    mi gotowe schematy.Ja tam wolę znać jak coś działa i dlaczgo tak działa-
    dlatego mam teraz problem :D