  • 1. Data: 2024-08-28 20:48:45
    Temat: moduł dtmf
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Ma ktoś przypadkiem rozrysowany schemat tego modułu:
    https://components101.com/modules/mt8870-dtmf-decode
    r-module
    Coś tu jest przekombinowane - po co jest ten tranzystor, skoro na
    wejściu jest wzmacniacz i to z regulowanym wzmocnieniem?
    Mam bardzo dziwny objaw - z jednym źródłem sygnału działa mi 100%, z
    drugim powiedzmy 80% dekoduje. Tak jakby miał większy problem z cyframi
    1 i 3.
    Sygnał jest podobny, nie ma przesteru, osłabienie o połowę nic nie
    zmienia - nadal jedno działa na 100% drugie nie.
    I teraz najciekawsze: sytuację radykalnie poprawia podłączony wzmacniacz
    PAM8403 z głośniczkiem na tym samym zasilaniu... przez zasilanie się coś
    przenosi czy jak?
    Zwiększenie głośności powyżej pewien poziom (niezbyt głośno w sumie)
    powoduje, że dekoduje się wszystko prawidłowo.

    --
    Mirek

  • 2. Data: 2024-08-29 11:30:34
    Temat: Re: moduł dtmf
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 28/08/2024 19:48, Mirek wrote:
> [...]
    > Zwiększenie głośności powyżej pewien poziom (niezbyt głośno w sumie)
    > powoduje, że dekoduje się wszystko prawidłowo.

    Ten tranzystor tylko steruje logicznym wyjściem StD

    https://abra-electronics.com/images/detailed/147/MOD
    -MT8870_2.jpg

    Popatrz na note. Tam masz pokazane jak wyliczyć wzmocnienie dla róznych
    standardów przez dobranie rezystoróoe, Może masz jakieś niestandardowe...

    c.

  • 3. Data: 2024-08-29 12:17:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Aug 2024 20:48:45 +0200, Mirek wrote:
> [...]
    > I teraz najciekawsze: sytuację radykalnie poprawia podłączony wzmacniacz
    > PAM8403 z głośniczkiem na tym samym zasilaniu... przez zasilanie się coś

    Może. Stad i różnica między sygnałami może być.

    Zasil go z baterii i zobacz jak działa.

    > Zwiększenie głośności powyżej pewien poziom (niezbyt głośno w sumie)
    > powoduje, że dekoduje się wszystko prawidłowo.

    Czyli za cicho masz, trzeba wzmacniacza :-)

    J.

  • 4. Data: 2024-08-29 19:08:08
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.08.2024 12:17, J.F wrote:

    > Czyli za cicho masz, trzeba wzmacniacza :-)

    No nie. Wzmacniacz z głośniczkiem podpiąłem tylko dla odsłuchu
    kontrolnego - nie jest niczym podłączony z modułem po za wejściem i
    wspólnymi liniami zasilania. Wejścia też nie obciąża - sprawdzałem na
    wiele sposobów.
    Wydaje mi się, że problem rozwiązany - za mały prąd dałem emulując linię
    telefoniczną i (podejrzewam) ujawniła się nieliniowość transformatora
    (histereza?). W każdym razie po zwiększeniu prądu tony są jakby
    "gładsze" - mniej harmonicznych i dekoduje bez problemu.
    Czemu wzmacniacz poprawiał? - Archiwum X.

    --
    Mirek

  • 5. Data: 2024-08-29 19:13:05
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.08.2024 11:30, Cezar wrote:

    > Ten tranzystor tylko steruje logicznym wyjściem StD
    >
    > https://abra-electronics.com/images/detailed/147/MOD
    -MT8870_2.jpg

    Dzięki.
    To jest na pewno ten moduł? Potwierdzę jutro czy tak to jest połączone.
    Gdzieś przeczytałem w opisie jakiegoś handlarza, że: moduł posiada
    dodatkowy wzmacniacz na tranzystorze co zapewnia bezproblemowe działanie
    ble ble ble...

    > Popatrz na note. Tam masz pokazane jak wyliczyć wzmocnienie dla róznych
    > standardów przez dobranie rezystoróoe, Może masz jakieś niestandardowe...

    Problem chyba rozwiązany

    --
    Mirek

  • 6. Data: 2024-08-29 19:15:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Aug 2024 19:08:08 +0200, Mirek wrote:

> [...]
    > kontrolnego - nie jest niczym podłączony z modułem po za wejściem i
    > wspólnymi liniami zasilania. Wejścia też nie obciąża - sprawdzałem na

    Ale pisałeś, że jak jest głosniej, to działa.

    Nie sygnal wejsciowy głośniejszy, tylko odsłuch na głośniczku?

    > Wydaje mi się, że problem rozwiązany - za mały prąd dałem emulując linię
    > telefoniczną i (podejrzewam) ujawniła się nieliniowość transformatora
    > (histereza?).

    Jest ryzyko, choć dla sygnałów audio bym się raczej nie spodziewał.

  • 7. Data: 2024-08-29 19:29:06
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.08.2024 19:15, J.F wrote:

    > Ale pisałeś, że jak jest głosniej, to działa.
    >
    > Nie sygnal wejsciowy głośniejszy, tylko odsłuch na głośniczku?

    Tak. Sygnał mam podpięty przez 0.1u na potencjometr 47k i do wejścia
    wzmacniacza.

    --
    Mirek

  • 8. Data: 2024-08-30 09:45:37
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 29/08/2024 18:13, Mirek wrote:

> [...]
    > Gdzieś przeczytałem w opisie jakiegoś handlarza, że: moduł posiada
    > dodatkowy wzmacniacz na tranzystorze co zapewnia bezproblemowe działanie

    raczej ten sam. Schemat załączony jako jeden z obrazków:

    https://abra-electronics.com/robotics-embedded-elect
    ronics/breakout-boards/amplifiers-sound/mod-mt8870-m
    t8870-voice-decoding-module.html

  • 9. Data: 2024-08-30 19:30:14
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 30.08.2024 09:45, Cezar wrote:

    > raczej ten sam. Schemat załączony jako jeden z obrazków:
    >
    > https://abra-electronics.com/robotics-embedded-elect
    ronics/breakout-boards/amplifiers-sound/mod-mt8870-m
    t8870-voice-decoding-module.html

    Potwierdzam. Tranzystor jest połączony do wyjścia STD układu.
    Podobne moduły występują też z zamienionymi Vcc i GND.
    Mój ma akurat tak jak ten, czyli VCC na 1, ale są też z masą na 1, VCC na 2.
    Oczywiście projektując płytkę patrzyłem na zdjęcie tego drugiego i
    wyszło jak zwykle ;)
    Nie przypominam sobie żebym w pierwszej wersji jakiejś płytki nie miał
    żadnej poprawki.

    --
    Mirek