  • Data: 2011-07-27 21:49:11
    Temat: Re: minister walczy z .. pralkami
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Padre napisał:

    > To była planowa polityka Fiata, pamiętam kilkanaście lat temu jak w
    > magazynie motoryzacyjnym facet wyjaśniał, że managerom Fiata chodzi o
    > to, żeby auto przejeżdżało ok 200km. w max. 10 lat a potem obowiązkowo
    > szło na złom. I jakoś to tak sobie kombinowali, że podzespoły zrobią
    > takie, że będą się własnie w takim tempie zużywały.

    Ja tak miałem z Daewoo Tico. Równo 200 tysięcy, mniej niż dziesięć lat
    i żadnej naprawy. A potem nie wiadomo skąd wyskoczyła rdza na nadwoziu,
    silnik stracił ochotę do kręcenia kołami i w ogóle wszystko się nagle
    zaczęło rozpadać.

    > Do dziś nie wiem jakiego trzeba debila żeby wymyślić taka teorię w
    > stosunku do samochodu który pracuje w tak skrajnych i nieprzewidywalnych
    > warunkach jak chyba żaden inny podobnie złożony sprzęt.

    Dlaczego debila? Geniusza raczej, który jest w stanie tak to wszystko
    zaprojektować, by zużywało się równomiernie. W tych wszystkich (pojętych
    ogólnie) pralkach wkurza mnie nie jednorazowość jako taka, ale to, że
    człowiek wyrzuca na śmieci ustrojstwo wyglądające jak nowe, tylko dlatego,
    że wymiana jakiegoś pipsztyczka kosztuje więcej niż nowy sprzęt.

    Jarek

    PS
    Pierwszy na taki pomysł wpadł niejaki Henry Ford. Płacił ludziom, by
    chodziliu po słomowiskach i rozbierali stare samochody. A jak się okazało,
    że wszystkie one mają jakąś droselklapę w nienagannym stanie, to kazał
    ją robić taniej z gorszych materiałów. I tak udało się obniżyć cenę
    modelu T.