  • 31. Data: 2010-06-27 20:53:34
    Temat: Re: miniaturowy tranzystor do zasilaczy ;)
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    news:qr2f2612dcj6jc0nvtfp8ak6l4nd7n5lsf@4ax.com...

    > Czas jak szybko zachrzania - dawniej kazdy polski elektronik, nawet
    > hobbysta to wiedzial, a dzis ..

    oj, jakby ta jeronia wyszła z krzaków....
    Na poważnie, to na UCY ja się kolego szanowny wychowałem, obecnie co prawda
    skleroza już coraz większa, ale pamiętam jeszcze :-)

    J.

  • 32. Data: 2010-06-27 21:19:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Sunday, June 27, 2010, 9:10:03 PM, you wrote:

    > A ja myślę, że niekoniecznie - najwyżej nie zmaleją znacznie - cały czas
    > rośnie współczynnik wydajność/watt. Mój, trzyletni prawie, laptop ma
    > zasilacz o wymiarach 135x35x60 i "słusznej" wadze. Laptop kumpla, z
    > przed kilku miesięcy, ma zasilacz mniejszy i zauważalnie lżejszy a
    > sprzęt jest dobre 3 razy wydajniejszy w typowych zastosowaniach i żyje
    > prawie 2 razy dłużej na podobnej baterii - wystarcza mu mniejsza moc
    > zasilacza (75 vs. 90).

    Ograniczenie mocy zasilacza do 75W wynika z unikania PFC. Netbooki
    zjadają jeszcze mniej - 35W. Ale to nadal za dużo na zasilacz w formie
    małej wtyczki.

    > Kolejna sprawa to jakość przetwornic - we wszystkich zasilaczach, które
    > do tej pory rozbierałem sporo miejsca zajmują kondensatory - jakby je
    > wywalić to zrobiłoby się tak przynajmniej o 1/4...1/3 luźniej - niedawno
    > na tej grupie była dyskusja o przetwornicy flyback o malej pojemności
    > wejściowej i wyjściowej.

    O małej pojemności wejściowej ale dużej wyjściowej. Pojemności się
    uniknąć nie da, szczególnie, gdy wymaga się PFC. Flyback/PFC wymaga
    większego transformatora niż zwykły fyback i dużej pojemności po
    stronie wyjścia. Pojemności zdolnej obsorbować tętnienia 100Hz.

    Zaletami tego rozwiązania są:
    - tylko jedna indukcyjność uczestnicząca w przetwarzaniu,
    - jednostopniowe przetwarzanie,
    - niski prąd rozruchowy.

    > No i kolejna kwestia to sprawność przetwornic - dwa lata temu
    > zaprezentowano przetwornicę split-pi (co trochę dziwi bo nic
    > rewolucyjnego w tej koncepcji nie ma). Jeżeli wierzyć wiki to typowo
    > osiąga 96 i więcej procent sprawności - czyli 90W zasilacz ma do
    > rozproszenia niecałe 4 waty przy pełnym obciążeniu i 1..2 waty przy
    > typowej pracy - niewiele.

    A jakie ma znaczenie, czy będzie to 2 czy 5W? To jest zupełnie wtórna
    sprawa. To już dawno są moce strat nie wymagające wymuszonego
    chłodzenia i pozwalające na stosowanie w pełni zamkniętych obudów.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 33. Data: 2010-06-27 21:21:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Atlantis,

    Sunday, June 27, 2010, 9:33:42 PM, you wrote:

    > Generalnie to jak dla mnie maleć bardzo nie muszą w stosunku do takiego
    > zasilacza od mojego Eee PC 901. Niechby to tylko miało formę (choćby
    > sporej) "wtyczki" z jakimś dobrze przemyślanym patentem zwijania kabla.

    Ale EeePC 901 ma zasilacz 35W a nie 75W. Nie da się pogodzić wielkiego
    ekranu o dużej jasności, wydajnego procesora, dużej pamięci i kompletu
    napędów z żądaniem małej mocy pobieranej.
    EeePC 901 to maleństwo do damskiej torebki a nie rasowy laptop.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 34. Data: 2010-06-27 22:46:19
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    W dniu 2010-06-27 21:10, Michoo pisze:
> [...]
    > osiąga 96 i więcej procent sprawności - czyli 90W zasilacz ma do
    > rozproszenia niecałe 4 waty przy pełnym obciążeniu i 1..2 waty przy

    Kto wie, co jeszcze osiągnie mechanika. Może przyszłością będzie
    przetwornica wirująca współosiowa:

    - stojan wewnętrzny - nieruchomy twornik niskiego napięcia
    - tuleja - wirująca z magnesami trwałymi
    - stojan zewnętrzny - uzwojenie zasilane napięciem 230V z układem startu
    silnika synchronicznego

    Gdyby tuleja miała odpowiednio duży moment bezwładności, mogła by
    odgrywać rolę wirującego upsa przez kilka sekund.

  • 35. Data: 2010-06-27 22:50:53
    Od: Grzexs <g...@g...pXl>

    > Na cyfrowym tylko 0 - 1, w końcu jedna cyfra ;)

    Eeeech, a ktoś pamięta wzmacniacze na bramkach linearyzowanych? UCY7400
    i parę peryferiów... Okazywało się, że między 0 a 1 dało się sporo
    wcisnąć! ;)

    --
    Grzexs

  • 36. Data: 2010-06-27 23:32:48
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:
> [...]
    > silnika synchronicznego
    >
    > Gdyby tuleja miała odpowiednio duży moment bezwładności, mogła by [...]

    ... łamać rękę w nadgarstku przy próbie przeniesienia. ;)

    Poza tym taki układ działałby dzięki zarówno przemianie korzystającej z
    energii elektromagnetycznej jak i kinetycznej - jest chyba niemożliwe
    aby uzyskał sprawność większą niż taki, który korzysta tylko z
    elektromagnetycznej.

    Michoo

  • 37. Data: 2010-06-28 01:15:17
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    W dniu 2010-06-28 01:32, Michoo pisze:

> [...]
    > energii elektromagnetycznej jak i kinetycznej - jest chyba niemożliwe
    > aby uzyskał sprawność większą niż taki, który korzysta tylko z

    Ważne, żeby nie osiągnął dużo gorszej.

  • 38. Data: 2010-06-28 06:39:10
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    > A co do głównego artykułu, to uważam że lepiej, żeby zminiaturyzowali
    > zasilacz laptopowy do rozmiarów zasilacza wtyczkowego, niż pakowali
    > zasilacz do obudowy laptopa.

    Bez sensu. Zasilacze wtyczkowe to najgorszy możliwy pomysł.

    I co, będziesz kombinował, jak upchnąć 3 zasilacze w 5-gniazdkowej listwie?

    --
    Yakhub

  • 39. Data: 2010-06-29 06:01:03
    Od: JD <j...@g...com>

    On Jun 26, 6:26 pm, Marek <m...@p...onet.pl> wrote:
    > http://www.komputerswiat.pl/nowosci/sprzet/2009/06/n
    adchodzi-koniec-z...

    Tu masz zrodlo:
    http://techon.nikkeibp.co.jp/article/HONSHI/20091026
    /176926/

    i tlumaczenie (automat):
    http://babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&t
    t=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http%3A%2F%2Ftechon.ni
    kkeibp.co.jp%2Farticle%2FHONSHI%2F20091026%2F176926%
    2F&lp=ja_en&btnTrUrl=Translate

    Artykul niezbyt wysokich lotow ale chodzi glownie o zmniejszenie strat
    przez zastosowanie tranzystorow stosowanych we wzmacniaczach mocy
    w.cz.

    A tu zrodlo na ktore powoluje sie komputerswiat.pl (ktory z kolei
    powoluje sie na nieistniejace juz tlumaczenie powyzszego artykulu):
    http://www.techradar.com/news/mobile-computing/lapto
    ps/ac-adapters-to-disappear-in-new-laptops-611674

    Zabawa w gluchy telefon. ;-)

    JD

  • 40. Data: 2010-07-04 20:00:39
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 28 Jun 2010 08:39:10 +0200, Yakhub napisał(a):

    > Bez sensu. Zasilacze wtyczkowe to najgorszy możliwy pomysł.
    > I co, będziesz kombinował, jak upchnąć 3 zasilacze w 5-gniazdkowej listwie?

    Wtyczkowe generalnie też zajmują więcej miejsca - łatwiej upchnąć w
    torbie podłużne pudełko z ogonem na jednym końcu niż klocek z ogonem i
    wystającą wtyczką.
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
    GG#2400455 ICQ#320399066