  • 1. Data: 2010-06-07 10:25:11
    Temat: mini kablowka w czasach preDVB-T
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    w bloku (20 mieszkan) byla sobie kiedys instalacja AZART, a czasy sie
    zmienialy i pojawila sie kablowka (obecnie UPC) i miala zastapic
    wysluzona juz instalacje zbiorowego odbioru. Ludziska placa ca 10
    zl/miesiac i maja 5 programow: tvp1/tvp2/tvp info - lokalne/polsat/tvp
    polania i UPC info. UPC w innych miasteczkach/miastach ma lepsza
    oferte za te same pieniadze. Apele o TVN, TV4, TV Puls pelna na
    niczym.

    Na 20 mieszkan jest: 3 anteny satelitarne, 2 anteny naziemne. Domyslam
    sie, ze ludziska maja wyzsze pakiety UPC aby miec TVN, TV4.

    Naziemnie dostepne sa: tvp1/tvp2/tvp info, tv4, polsat, tvn - pewnie
    bylby do odbioru, ale to loteria, latwiej wziac z TNK.
    Sygnalu cyfrowej tv naziemnej jeszcze nie ma, ale chyba za chwile
    bedzie (Mikstat, Sleza).

    Jak powinna wygladac instalaca zbiorowego odbioru (mini kablowka) dla
    takiego bloku, aby zapewnic ludziom podstawowe programy z naziemnej,
    dolozyc brakujace (z satelity), zaplanowac "wpuszczenie" sygnalu
    cyfrowego z naziemnej (jak sie pojawi) i dolozyc programy ekstra.

    Zalozenia:

    1. inwestycja ze srodkow wspolnoty (konta remontowego).
    2. podstawowe programy - za darmo (ew. za utrzymanie instalacji) - aby
    ludzie nie rzucili sie na instalowanie anten do naziemnej cyfrowej (a
    za chwile moze to nastapic).
    3. nie wpuszczamy sygnalu satelitarnego do bezposredniego odbioru
    (multiswitche).

    4. dodatkowe programy (dla chetnych za jakas drobna oplata aby pokryc
    dodatkowe koszty).

    Taka typowa instalacje zbiorowego odbioru moge sobie wyobrazic.
    Odbieramy (kanalowo) programy z anten naziemnych i dokladamy brakujace
    z satelity (modulatory analogoweg) - bezposrednio sygnal z anten
    wpuszczamy do kabla (po wzmocnieniu) lub mini stacja czolowo (z
    przemiana kanalowa). Natomiast nurtuje mnie opcja cyfrowej telewizji
    naziemnej.

    Jaki bylby koszt stworzenia takiej malej instalacji (2 klatki po 5
    kondygnacji - kable, rozdzielacze wzmacniacze) i czesci "zasilajacej"
    w sygnal TV (anteny, odbiorniki sat+ modulatory lub mini stacja
    czolowa)? Moglibysmy tu podyskutowac na ten temat?

    Aspektow spoldzielczych nie rozpatrujmy tylko techniczne. Czy taka
    instalacja zbiorowego odbioru wymaga zgloszenia w UKE? Czy dolozenie
    (dolaczenie) kilku sasiednich blokow zmienia status takiej instalacji
    (czy to juz jest kablowka i musi miec jakas koncesje)?? Bo koszt
    urzadzen odbiorczych rozklada sie na wiecej.

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2010-06-07 10:55:21
    Temat: Re: mini kablowka w czasach preDVB-T
    Od: pawell32 <p...@n...pl>

    a...@p...pl pisze:
> [...]
    > dolozyc brakujace (z satelity), zaplanowac "wpuszczenie" sygnalu
    > cyfrowego z naziemnej (jak sie pojawi) i dolozyc programy ekstra.

    o jakich programach mowa z sat? kodowanych?

> [...]
    > (czy to juz jest kablowka i musi miec jakas koncesje)?? Bo koszt
    > urzadzen odbiorczych rozklada sie na wiecej.

    proponuje na multiswitchach (kaskady), koszt ok 8-10 tyś wraz z robocizną.
    nie trzeba nigdzie zgłaszać, a wieszać szafę z przemianą na tv polonia
    to chyba się nie opłaca, a wyjdzie więcej.
    z naziemnej rozprowadzasz tvp1, 2, tvp info, tv4, polsat, tvn, puls.
    jak ktoś chce więcej kupuje tnk, c+ czy coś innego.
    jak wejdzie dvb-t to go retransmitujesz bez przemiany do gniazda.

    --
    pozdrawiam. pawell32
    Slackware 13 - power of linux

  • 3. Data: 2010-06-07 15:27:08
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Ludziska placa ca 10
    > zl/miesiac i maja 5 programow: tvp1/tvp2/tvp info -
    > lokalne/polsat/tvp
    > polania i UPC info.

    Faktycznie cena przegieta, moi abonenci za 5 zl dostaja 12
    programów ;-)

    > Apele o TVN, TV4, TV Puls pelna na
    > niczym.

    Operator nie ma obowiazku retransmisji niepublicznych
    kanalów w tzw. pakiecie socjalnym. I zdecydowana wiekszosc
    tego nie robi, a juz na pewno nie TVN-u.

    > Domyslam
    > sie, ze ludziska maja wyzsze pakiety UPC aby miec TVN,
    > TV4.

    I takie jest zalozenie drozyzny pak. socjalnego i braku w
    nim w/w programów.

> [...]
    > cyfrowej (a
    > za chwile moze to nastapic).
    > 3. nie wpuszczamy sygnalu satelitarnego do bezposredniego

    Jesli to jeden budynek i 20 mieszkan to nie baw sie w zadne
    pólsrodki tylko zrób instalacje na multiswitchach, jak radzi
    Pawell. I tak najdrozszym skladnikiem sieci bedzie
    robocizna. Kabel, gniazda, anteny i tak musisz zalozyc w
    jednej i drugiej instalacji. Koszt multiswitcha (dwóch lub
    trzech, zaleznie od typu) i czaszy z konwerterem jest
    zartobliwy przy reszcie :-). Do odbioru TV cyfrowej nie
    bedziesz musial niczego wymieniac (prócz telewizorów ;-) )

    > 4. dodatkowe programy (dla chetnych za jakas drobna oplata
    > aby pokryc
    > dodatkowe koszty).

    Nie ma zadnego sensu. Wpuszczenie kazdego kanalu to
    1000-2000 zl. Kanal najwyzej FTA, bo zaden nadawca nie
    podpisze z Toba umowy dla 20 abonentów, na dodatek nie
    jestes operatorem telekumunikacyjnym. Tzn. moze podpisze,
    ale bedziesz placil stawke kinimalna, np. za 250 abonentów
    ;-). Lepiej kupic kazdemu odbiornik SAT za 100-150 zl i
    bedzie mial setki FTA ;-)).

> [...]
    > czolowo (z
    > przemiana kanalowa). Natomiast nurtuje mnie opcja cyfrowej

    No, w skrócie tak to mniej wiecej wyglada. Ale dla cyfrowej
    niczym sie nie rózni :-)

    > Jaki bylby koszt stworzenia takiej malej instalacji (2
    > klatki po 5
    > kondygnacji - kable, rozdzielacze wzmacniacze)

    To zalezy od realiow konkretnego miejsca. Tzn. gdzie.
    Najlepiej poszukaj firme instalacyjna i popytaj ile chca za
    wykonanie. Ale jesli masz pojecie o rzeczy to zlecaj to jako
    sama instalacje, a reszte zrób sam albo z czyjas pomoca, bo
    jak zlecisz robote jako calosc to zobaczysz, ze nagle
    pojawia sie "dodatkowe koszty" i wyjdzie Ci drozej niz gdyby
    robic "segmentami" ;-)))

    > ...i czesci "zasilajacej"
    > w sygnal TV (anteny, odbiorniki sat+ modulatory lub mini
    > stacja
    > czolowa)?

    Anteny to najmniejszy koszt. Za czasze z konwerterami nawet
    na 4 pozycje zaplacisz moze 200 zl. Ja kupilem ostatnio
    MAXIMUM ze stalym uchwytem na Astre, HB, Siriusa i Thora za
    niecale 130 zl. Odbiorniki SAT tez sa tanie. Ale MZ nie ma
    sensu robic nawet mini stacji czolowej dla 20 osób :-).
    Wpakujesz sie w koszty rzedu kilku-kilkunastu tysiecy, a
    puscisz kilka programów, i to FTA. Sens absolutnie zaden,
    jak powiedzialem wczesniej, lepiej kupic kazdemu odbiornik i
    zbudowac instalacje multiswitchowa. Kupujac taka ilosc
    przyzwoitych odbiorników zaplacisz ponizej stówki za sztuke
    :-)

    Moglibysmy tu podyskutowac na ten temat?

    Jak chcesz jeszcze jakichs informacji to pisz na priv, bo tu
    nas zaraz zagadaja "teoretyczni znawcy tematu" ;-)))

    > Czy taka
    > instalacja zbiorowego odbioru wymaga zgloszenia w UKE?

    Nie wymaga.

    > Czy dolozenie
    > (dolaczenie) kilku sasiednich blokow zmienia status takiej
    > instalacji
    > (czy to juz jest kablowka i musi miec jakas koncesje)??

    Kablówka nigdy nie potrzebowala koncesji. Bylo zezwolenie
    PIR (potem PAR), wydawane na podstawie projektu, pomiarów
    itp. czesto bezsensownych rzeczy :-). Ale teraz nie wymaga
    juz w zasadzie niczego...

    > Bo koszt
    > urzadzen odbiorczych rozklada sie na wiecej.

    Ale tylko wtedy, jesli tworzysz stacje czolowa, a to jest
    dyskusyjne :-). Bo instalacji MS raczej na sasiednie budynki
    nie rozciagniesz... Twoja decyzja, ja bym na entuzjastyczna
    partycypacje w kosztach ze strony sasiadów raczej nie
    liczyl. Wiec zastanów sie dobrze zanim wydasz pieniadze :-).