    From: "Robert_J" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Re: mini kablowka w czasach preDVB-T
    Date: Mon, 7 Jun 2010 17:27:08 +0200

    > Ludziska placa ca 10
    > zl/miesiac i maja 5 programow: tvp1/tvp2/tvp info -
    > lokalne/polsat/tvp
    > polania i UPC info.

    Faktycznie cena przegieta, moi abonenci za 5 zl dostaja 12
    programów ;-)

    > Apele o TVN, TV4, TV Puls pelna na
    > niczym.

    Operator nie ma obowiazku retransmisji niepublicznych
    kanalów w tzw. pakiecie socjalnym. I zdecydowana wiekszosc
    tego nie robi, a juz na pewno nie TVN-u.

    > Domyslam
    > sie, ze ludziska maja wyzsze pakiety UPC aby miec TVN,
    > TV4.

    I takie jest zalozenie drozyzny pak. socjalnego i braku w
    nim w/w programów.

> [...]
    > dolozyc brakujace (z satelity), zaplanowac "wpuszczenie"
    > sygnalu
    > cyfrowego z naziemnej (jak sie pojawi) i dolozyc programy
    > ekstra.
    > Zalozenia:
    >
    > 1. inwestycja ze srodkow wspolnoty (konta remontowego).
    > 2. podstawowe programy - za darmo (ew. za utrzymanie
    > instalacji) - aby
    > ludzie nie rzucili sie na instalowanie anten do naziemnej
    > cyfrowej (a
    > za chwile moze to nastapic).
    > 3. nie wpuszczamy sygnalu satelitarnego do bezposredniego

    Jesli to jeden budynek i 20 mieszkan to nie baw sie w zadne
    pólsrodki tylko zrób instalacje na multiswitchach, jak radzi
    Pawell. I tak najdrozszym skladnikiem sieci bedzie
    robocizna. Kabel, gniazda, anteny i tak musisz zalozyc w
    jednej i drugiej instalacji. Koszt multiswitcha (dwóch lub
    trzech, zaleznie od typu) i czaszy z konwerterem jest
    zartobliwy przy reszcie :-). Do odbioru TV cyfrowej nie
    bedziesz musial niczego wymieniac (prócz telewizorów ;-) )

    > 4. dodatkowe programy (dla chetnych za jakas drobna oplata
    > aby pokryc
    > dodatkowe koszty).

    Nie ma zadnego sensu. Wpuszczenie kazdego kanalu to
    1000-2000 zl. Kanal najwyzej FTA, bo zaden nadawca nie
    podpisze z Toba umowy dla 20 abonentów, na dodatek nie
    jestes operatorem telekumunikacyjnym. Tzn. moze podpisze,
    ale bedziesz placil stawke kinimalna, np. za 250 abonentów
    ;-). Lepiej kupic kazdemu odbiornik SAT za 100-150 zl i
    bedzie mial setki FTA ;-)).

    > Taka typowa instalacje zbiorowego odbioru moge sobie
    > wyobrazic.
    > Odbieramy (kanalowo) programy z anten naziemnych i
    > dokladamy brakujace
    > z satelity (modulatory analogoweg) - bezposrednio sygnal z
    > anten
    > wpuszczamy do kabla (po wzmocnieniu) lub mini stacja
    > czolowo (z
    > przemiana kanalowa). Natomiast nurtuje mnie opcja cyfrowej
    > telewizji
    > naziemnej.

    No, w skrócie tak to mniej wiecej wyglada. Ale dla cyfrowej
    niczym sie nie rózni :-)

    > Jaki bylby koszt stworzenia takiej malej instalacji (2
    > klatki po 5
    > kondygnacji - kable, rozdzielacze wzmacniacze)

    To zalezy od realiow konkretnego miejsca. Tzn. gdzie.
    Najlepiej poszukaj firme instalacyjna i popytaj ile chca za
    wykonanie. Ale jesli masz pojecie o rzeczy to zlecaj to jako
    sama instalacje, a reszte zrób sam albo z czyjas pomoca, bo
    jak zlecisz robote jako calosc to zobaczysz, ze nagle
    pojawia sie "dodatkowe koszty" i wyjdzie Ci drozej niz gdyby
    robic "segmentami" ;-)))

    > ...i czesci "zasilajacej"
    > w sygnal TV (anteny, odbiorniki sat+ modulatory lub mini
    > stacja
    > czolowa)?

    Anteny to najmniejszy koszt. Za czasze z konwerterami nawet
    na 4 pozycje zaplacisz moze 200 zl. Ja kupilem ostatnio
    MAXIMUM ze stalym uchwytem na Astre, HB, Siriusa i Thora za
    niecale 130 zl. Odbiorniki SAT tez sa tanie. Ale MZ nie ma
    sensu robic nawet mini stacji czolowej dla 20 osób :-).
    Wpakujesz sie w koszty rzedu kilku-kilkunastu tysiecy, a
    puscisz kilka programów, i to FTA. Sens absolutnie zaden,
    jak powiedzialem wczesniej, lepiej kupic kazdemu odbiornik i
    zbudowac instalacje multiswitchowa. Kupujac taka ilosc
    przyzwoitych odbiorników zaplacisz ponizej stówki za sztuke
    :-)

    Moglibysmy tu podyskutowac na ten temat?

    Jak chcesz jeszcze jakichs informacji to pisz na priv, bo tu
    nas zaraz zagadaja "teoretyczni znawcy tematu" ;-)))

    > Czy taka
    > instalacja zbiorowego odbioru wymaga zgloszenia w UKE?

    Nie wymaga.

    > Czy dolozenie
    > (dolaczenie) kilku sasiednich blokow zmienia status takiej
    > instalacji
    > (czy to juz jest kablowka i musi miec jakas koncesje)??

    Kablówka nigdy nie potrzebowala koncesji. Bylo zezwolenie
    PIR (potem PAR), wydawane na podstawie projektu, pomiarów
    itp. czesto bezsensownych rzeczy :-). Ale teraz nie wymaga
    juz w zasadzie niczego...

    > Bo koszt
    > urzadzen odbiorczych rozklada sie na wiecej.

    Ale tylko wtedy, jesli tworzysz stacje czolowa, a to jest
    dyskusyjne :-). Bo instalacji MS raczej na sasiednie budynki
    nie rozciagniesz... Twoja decyzja, ja bym na entuzjastyczna
    partycypacje w kosztach ze strony sasiadów raczej nie
    liczyl. Wiec zastanów sie dobrze zanim wydasz pieniadze :-).