  • 21. Data: 2018-05-05 10:07:55
    Temat: Re: milion euro za km trakcji el w jezdni
    Od: Tengu <t...@u...to.gazeta.pl>

    On 2018-05-05 10:04, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > To co się 10 lat temu nie opłacało - teraz widocznie spina się finansowo
    > (nie znamy jedynie okresu zwrotu), skoro wiele państw idzie w tym
    > kierunku (łącznie z Anglikami).
    >
    > http://www.gospodarkamorska.pl/Stocznie,Offshore/naj
    wieksza-plywajaca-farma-pv-powstala-w-chinach.html

    > "W chińskiej prowincji Anhui zbudowano największą na świecie pływającą
    > farmę fotowoltaiczną.
    >
    > Konstrukcja powstała na terenie zalanej kopalni węgla. Zagospodarowano
    > powstały w ten sposób zbiornik wodny, którego nie można wykorzystać w
    > innych celach, poprzez umieszczenie na nim paneli PV.
    >
    > Moc tej farmy wynosi 40 MW, co czyni ją największą na świecie w tej
    > kategorii. Panele umieszczono na zbiorniku, którego głębokość sięga od 4
    > do 10 metrów.

    40MW? Please!

    Poza tym patrząc na inne inwestycje w Chinach (gigantyczne
    miasta-widma), to opłacalnością bym się nie podpierał.

    --
    Tengu

  • 22. Data: 2018-05-05 10:10:28
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2018 o 10:01 Tengu <t...@u...to.gazeta.pl> pisze:

    > Skoro to Chiny, to pewnie zainwestowali z rozmachem ale jeśli się
    > popatrzy na udział w całkowitej produkcji, to już nie wygląda tak
    > imponująco - więc to niczego nie dowodzi.
    > Gdy ostatnio sprawdzałem, to Polska wytwarzała (procentowo) więcej
    > "zielonej" energii niż Chiny.

    Statystycznie ja i mój pies mamy po 3 nogi :-)
    Chiny w ciągu ostatnich 10 lat zrobiły spory skok. Za chwilę wszystkim
    uciekną na lata świetlne.
    Oprócz Chin w fotowoltaikę na wodzie inwestuje Japonia.

    > Nie mówię nie - technologia jest cały czas udoskonalana. Na pewno jest
    > znacznie lepiej niż np. 10 lat temu.

    No właśnie - a co to jest 10 lat rozwoju technologi w perspektywie 50-100
    letniej?

    TG

  • 23. Data: 2018-05-05 10:12:36
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2018 o 10:07 Tengu <t...@u...to.gazeta.pl> pisze:

    > 40MW? Please!

    Od czegoś trzeba zacząć. Te marne 40MW i tak jest największą taką farma na
    świecie.

    TG

  • 24. Data: 2018-05-05 10:12:37
    Od: Tengu <t...@u...to.gazeta.pl>

    On 2018-05-05 10:10, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Statystycznie ja i mój pies mamy po 3 nogi :-)
    > Chiny w ciągu ostatnich 10 lat zrobiły spory skok. Za chwilę wszystkim
    > uciekną na lata świetlne.
    > Oprócz Chin w fotowoltaikę na wodzie inwestuje Japonia.

    Na razie nie "inwestują" tylko "topią".

    > No właśnie - a co to jest 10 lat rozwoju technologi w perspektywie
    > 50-100 letniej?

    No to wróćmy do dyskusji za 50 lat :)

    --
    Tengu

  • 25. Data: 2018-05-05 10:15:04
    Od: Tengu <t...@u...to.gazeta.pl>

    On 2018-05-05 10:12, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Od czegoś trzeba zacząć. Te marne 40MW i tak jest największą taką farma
    > na świecie.

    Gdyby to było faktycznie opłacalne (jak twierdzisz), to mówilibyśmy o
    gigawatach a nie megawatach.

    --
    Tengu

  • 26. Data: 2018-05-05 10:18:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2018 o 10:12 Tengu <t...@u...to.gazeta.pl> pisze:

    > No to wróćmy do dyskusji za 50 lat :)

    Z takim podejściem to byśmy nigdy koła nie wynaleźli.
    Za 50 lat powinniśmy rozpocząć dyskusję jak najtaniej czerpać energię
    bezpośrednio z gwiazdy :-)

    TG

  • 27. Data: 2018-05-05 10:22:26
    Od: Tengu <t...@u...to.gazeta.pl>

    On 2018-05-05 10:18, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Z takim podejściem to byśmy nigdy koła nie wynaleźli.
    > Za 50 lat powinniśmy rozpocząć dyskusję jak najtaniej czerpać energię
    > bezpośrednio z gwiazdy :-)

    A czy ja napisałem, że technologii nie należy rozwijać (równolegle z
    innymi)? Sam miałem panel słoneczny na jachcie ale się zepsuł :p

    --
    Tengu

  • 28. Data: 2018-05-05 11:42:21
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Od czegoś trzeba zacząć. Te marne 40MW i tak jest największą taką farma
    > na świecie.

    Ale to właśnie że 40 megawatów to największa instalacja to świdczy
    włąsnie o tym, ze technologia się nie sprawdza. To tak jakbyś otrzymał
    bomber o mocy 1% z powiedzmy plastikowych opakowań i twierdził, że to
    zajebista technologia, bo 1% to i tak namocniejszt bimber z plastikowych
    butelek.

  • 29. Data: 2018-05-05 11:43:13
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-04-27 o 01:23, Pszemol pisze:
    > I autka elektryczne zadowolone: bateryjki potrzebne duzo mniejsze i tańsze:
    >
    > https://edition-m.cnn.com/2018/04/26/motorsport/swed
    en-electrified-road-intl-spt/index.html?sr=fbCNN0426
    18sweden-electrified-road-intl-spt1107AMStoryGal#%7C
    gigyaMobileDialog

    Pszemol litości.
    Byłeś kiedyś w Lublinie? :-)

  • 30. Data: 2018-05-05 19:12:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 05 May 2018 09:39:24 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > Bezrefleksyjnie powtarzasz stare, nieaktualne slogany na temat
    > fotowoltaiki.
    > Ujemny bilans powiadasz? - powiedz to Chinom, które stawiają coraz to nowe
    > farmy na morzu. Jak oni to robią mając od groma węgla - to znaczy, że nie
    > masz racji.

    Chinczyki jeszcze jedna noga w socjalizmie, to kto wie ...

    > Dodatkowo w fotowoltaice jest stały choć powolny postęp. Wiesz co będzie
    > za 20-50 lat?

    W tej chwili chyba bardzo powolny, jesli chodzi o krzem.

    Ale jesli to prawda z tym bilansem ... to moze trzeba poczekac 20-50
    lat na ten postep ?

    > Słońce świeci zawsze (patrząc globalnie)

    Ale za daleko zeby transportowac :-(

    > dostarcza stabilny strumień energii - trzeba tylko po nią umiejętnie sięgnąć.

    Gdzies ponad chmurami :-)

    J.