  • 11. Data: 2018-05-04 22:50:44
    Temat: Re: milion euro za km trakcji el w jezdni
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-05-04 o 22:41, Tengu pisze:
    > wytwarzanie prądu z paneli słonecznych daje ujemny bilans energetyczny -
    > tzn. że ich wytworzenie pochłania więcej energii niż energia przez nie
    > wyprodukowana.
    Licząc ich żywot do końca?

    Robert

  • 12. Data: 2018-05-04 23:11:20
    Od: Tengu <t...@u...to.gazeta.pl>

    On 2018-05-04 22:50, Robert Wańkowski wrote:
    > Licząc ich żywot do końca?

    Teoretycznie, można panele słoneczne używać 20-30 lat, żeby uzyskać
    dodatni bilans. Praktyka pokazuje jednak coś innego.

    --
    Tengu

  • 13. Data: 2018-05-05 06:43:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.05.2018 o 22:41, Tengu pisze:

> [...]
    > wytwarzanie prądu z paneli słonecznych daje ujemny bilans energetyczny -
    > tzn. że ich wytworzenie pochłania więcej energii niż energia przez nie

    Już nie. Co nie zmienia postać rzeczy, że narazie niewykonalne.
    Pomijając technikalia, uzależnienie świata od Afryki to kiepski pomysł.
    Musiałbyś tak naprawdę chyba wcześniej pozbyć się lokalnych inżynierów.
    Zarówno w samej elektrowni jak i liniach przesyłowych. O tym, że nawet
    na Saharze słońce nie świeci całą dobę nie wspomnę;)

    Shrek

  • 14. Data: 2018-05-05 09:03:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 4 May 2018 22:41:52 +0200, Tengu <t...@u...to.gazeta.pl>
    wrote:
> [...]
    > energetyczny -
    > tzn. że ich wytworzenie pochłania więcej energii niż energia przez

    Ale przynoszą zysk ich producentowi oraz dają pracę wielu innym po
    drodze (sprzedaży) więc ten nakład energetyczny zwraca się z
    nawiązką.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2018-05-05 09:23:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 05.05.2018 o 09:03, Marek pisze:

    > Ale przynoszą zysk ich producentowi oraz dają pracę wielu innym po
    > drodze (sprzedaży) więc ten nakład energetyczny zwraca się z nawiązką.

    Ale tu się kombinuje skąd prąd wykombinować nie kasę.

    Shrek

  • 16. Data: 2018-05-05 09:39:24
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2018 o 22:41 Tengu <t...@u...to.gazeta.pl> pisze:

> [...]
    > wytwarzanie prądu z paneli słonecznych daje ujemny bilans energetyczny -
    > tzn. że ich wytworzenie pochłania więcej energii niż energia przez nie

    Bezrefleksyjnie powtarzasz stare, nieaktualne slogany na temat
    fotowoltaiki.
    Ujemny bilans powiadasz? - powiedz to Chinom, które stawiają coraz to nowe
    farmy na morzu. Jak oni to robią mając od groma węgla - to znaczy, że nie
    masz racji.
    Dodatkowo w fotowoltaice jest stały choć powolny postęp. Wiesz co będzie
    za 20-50 lat?
    Słońce świeci zawsze (patrząc globalnie), dostarcza stabilny strumień
    energii - trzeba tylko po nią umiejętnie sięgnąć.
    Taki pomysł i tak jest teraz utopią ze względu na politykę a nie
    technologię.

    TG

  • 17. Data: 2018-05-05 09:44:58
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2018 o 06:43 Shrek <...@w...pl> pisze:

    > (...) O tym, że nawet na Saharze słońce nie świeci całą dobę nie
    > wspomnę;)

    W pasie miedzy równoleżnikami 30 st. jest od groma wolnego,
    nasłonecznionego terenu. A jakby gruntu pod farmy zabrakło - zawsze można
    zrobić je na wodzie :-)

    TG

  • 18. Data: 2018-05-05 09:49:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > W pasie miedzy równoleżnikami 30 st. jest od groma wolnego,

    Ma tylko zazwyczaj tą wadę, że mieszkają tam tambylcy czyniąc region
    mało stabilnym;)

    > nasłonecznionego terenu. A jakby gruntu pod farmy zabrakło - zawsze
    > można zrobić je na wodzie :-)

    Raczej się nie zepnie finansowo. No i trzeba to jeszcze do bogatej
    pólnocy przesłać. Kawał drogi.

    Shrek.

  • 19. Data: 2018-05-05 10:01:36
    Od: Tengu <t...@u...to.gazeta.pl>

    On 2018-05-05 09:39, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > Ujemny bilans powiadasz? - powiedz to Chinom, które stawiają coraz to
    > nowe farmy na morzu. Jak oni to robią mając od groma węgla - to znaczy,

    Skoro to Chiny, to pewnie zainwestowali z rozmachem ale jeśli się
    popatrzy na udział w całkowitej produkcji, to już nie wygląda tak
    imponująco - więc to niczego nie dowodzi.
    Gdy ostatnio sprawdzałem, to Polska wytwarzała (procentowo) więcej
    "zielonej" energii niż Chiny.

    > Dodatkowo w  fotowoltaice jest stały choć powolny postęp. Wiesz co
    > będzie za 20-50 lat?

    Nie mówię nie - technologia jest cały czas udoskonalana. Na pewno jest
    znacznie lepiej niż np. 10 lat temu.

> [...]
    > energii - trzeba tylko po nią umiejętnie sięgnąć.
    > Taki pomysł i tak jest teraz utopią ze względu na politykę a nie

    A to już inna bajka - co prawda, już jest NTG ale wchodzenie w dyskusję
    o polityce, to byłaby już przesada :)

    --
    Tengu

  • 20. Data: 2018-05-05 10:04:21
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2018 o 09:49 Shrek <...@w...pl> pisze:

    > Raczej się nie zepnie finansowo. No i trzeba to jeszcze do bogatej
    > pólnocy przesłać. Kawał drogi.

    To co się 10 lat temu nie opłacało - teraz widocznie spina się finansowo
    (nie znamy jedynie okresu zwrotu), skoro wiele państw idzie w tym kierunku
    (łącznie z Anglikami).

    http://www.gospodarkamorska.pl/Stocznie,Offshore/naj
    wieksza-plywajaca-farma-pv-powstala-w-chinach.html

    "W chińskiej prowincji Anhui zbudowano największą na świecie pływającą
    farmę fotowoltaiczną.

    Konstrukcja powstała na terenie zalanej kopalni węgla. Zagospodarowano
    powstały w ten sposób zbiornik wodny, którego nie można wykorzystać w
    innych celach, poprzez umieszczenie na nim paneli PV.

    Moc tej farmy wynosi 40 MW, co czyni ją największą na świecie w tej
    kategorii. Panele umieszczono na zbiorniku, którego głębokość sięga od 4
    do 10 metrów.

    - Farma fotowoltaiczna nie tylko pozwala na pełne wykorzystanie tej
    powierzchni, redukując zapotrzebowanie na grunty, ale również zwiększony
    zostanie uzysk energii dzięki chłodzeniu paneli - komentuje przedstawiciel
    lokalnego rządu cytowany w komunikacie firmy Sungrow, która dostarczyła
    dla tej inwestycji swoje inwertery.

    (...)

    Natomiast najwięcej na świecie pływających farm fotowoltaicznych,
    umieszczonych na konstrukcjach nie przytwierdzonych na stałe do morskiego
    dna, powstaje w Japonii. Wywodząca się z tego kraju Kyocera buduje na
    zbiorniku wodnym Yamakura największą na świecie instalację tego rodzaju o
    mocy 13,7 MW. Jej uruchomienie przewidziano do końca pierwszego kwartału
    przyszłego roku. Wcześniej Kyocera uruchomiła w Japonii trzy podobne
    instalacje o mocach rzędu 1,2 MW, 1,7 MW i 2,3 MW."

    TG