  • 11. Data: 2016-06-05 15:54:01
    Temat: Re: mikrozasilacz
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-06-05 o 10:32, Piotr Wyderski pisze:

    > LND150 i zenerka. Albo rezystor. MOSFET zubożony będzie jednak
    > lepszy, bo ten ma prąd nasycenia dokładnie takiego rzędu i zasilacz
    > będzie działał do Vin=500V, ogranicza moc rozpraszana wybranej
    > obudowy. Kilka zasilaczy beztransformatorowych 230V małych prądów
    > w ten sposób popełniłem (największy na 4mA), sprawują się świetnie i są
    > mikroskopijne.

    OK, tylko przy 2mA to dostepna zenerka na takie napięcie będzie
    pracowała na kolanie charakterystyki. To nie jest fajne, chociaż na
    pewno lepsze niż bez zenerki. No chyba, że poszukasz zenerki na naprawdę
    małą moc. Ale sam tranzystor jest fajny.

    Pozdrawiam

    DD

  • 12. Data: 2016-06-05 16:39:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Przy dwoch miliamperach dioda zenera malej mocy bedzie dzialala.

  • 13. Data: 2016-06-05 17:37:51
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Przy dwoch miliamperach dioda zenera malej mocy bedzie dzialala.

    Owszem, ale kiepsko. Popatrz na charakterystyki - część producentów
    pokazuje Iz(Uz) albo odwrotnie. Zresztą dobry zwyczaj mówi, żeby nie
    pracować z zenerką poniżej 10% prądu maksymalnego. Jest tu pewien zapas,
    ale to całkiem mądre podejście.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2016-06-05 18:43:42
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > obudowy. Kilka zasilaczy beztransformatorowych 230V małych prądów
    > w ten sposób popełniłem (największy na 4mA), sprawują się świetnie i są

    To jest dobra koncepcja panie rezyseze.
    Ale faktycznie lepiej by było pewnie z jakąś diodą zenera na małe prądy.
    Niby "micropower zener diode" są ale jakoś nie widzę żadnej z prądem
    zenera poniżej 1.9mA

  • 15. Data: 2016-06-06 02:44:41
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > rzuć okiem na to:
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=kXoPr6Vorzg
    >
    > o ile dobrze rozumiem film i Twoje potrzeby, cały zasilacz na tak niski
    > prąd da się poskładać z rezystora i kondensatora - które ograniczają
    > prąd i diody zenera z kondensatorem w celu ograniczenia napięcia.
    > ToMasz

    no rzuciłem. Aż muszę sprawdzić czy to w praktyce zadziała.
    Cena tutaj nie gra roli, więc jeżeli ten TPS62177DQCT będzie ok, to
    pewnie on zostanie, ale z ciekawości sprawdzę jak (albo czy) to z
    zenerką zadziała...

  • 16. Data: 2016-06-06 07:58:13
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    sundayman pisze:

> [...]
    > Cena tutaj nie gra roli, więc jeżeli ten TPS62177DQCT będzie ok, to
    > pewnie on zostanie, ale z ciekawości sprawdzę jak (albo czy) to z

    Zobacz jeszcze MCP1702.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 17. Data: 2016-06-06 10:38:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Jest sobie źródło zasilania 10V, z którego można pobrać max 2mA.
    > Potrzeba zrobić 4 do 5V, które z kolei będzie służyło do zasilania czegoś,
    > co pobiera powiedzmy 100uA - 500uA.
    >
    > Najprostsze rozwiązanie : tranzystor w układzie wtórnika z diodą zenera
    > chyba zeżre ten dostępny prąd na samego siebie ?
    > Czego by tu użyć ?

    Potrzebowałem kiedyś dawno zasilacz 5V, który gdy nie obciążony marnowałby
    jak najmniej prądu.
    Skończyło się wtedy na Torex:XC6216 z ELFy.
    P.G.

  • 18. Data: 2016-06-06 12:42:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Dariusz Dorochowicz wrote:

    > OK, tylko przy 2mA to dostepna zenerka na takie napięcie będzie
    > pracowała na kolanie charakterystyki.

    Dla zwykłych zenerek owszem, ale czy to jest problem, to
    zależy od charakterystyki obciążenia. Jeśli obciążeniem
    jest procesor, który równie dobrze działa w zakresie 1,8..5V,
    to po co stabilizować lepiej?

    > To nie jest fajne, chociaż na pewno lepsze niż bez zenerki.

    Bez zenerki obciążenie może zobaczyć zabójcze napięcie,
    z nią może być ono za niskie. Wolę ten drugi wariant. :-)

    > No chyba, że poszukasz zenerki na naprawdę małą moc.

    W sieci w minutę znalazłem takie na 250uA produkcji Microsemi,
    ale dostępności detalicznej nie sprawdzałem. Poza tym to nie
    musi być zenerka: w sieci widziałem kiedyś stabilizator IIRC
    na CA3086 działający od 10uA.

    > Ale sam tranzystor jest fajny.

    Bardzo. Ponadto jego źródło w tym zastosowaniu znajduje się
    na potencjale VDD, więc bramka z łatwością może znaleźć się
    na potencjale ujemnym i być sterowana z MCU, więc ten sam
    tranzystor można jednocześnie wykorzystać zarówno w charakterze
    ogranicznika w zasilaczu, jak i modulatora do jednokierunkowej
    transmisji danych przez sieć zasilającą -- prościej już się
    chyba nie da. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2016-06-06 13:22:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-06-06 o 12:42, Piotr Wyderski pisze:

    > Dla zwykłych zenerek owszem, ale czy to jest problem, to
    > zależy od charakterystyki obciążenia. Jeśli obciążeniem
    > jest procesor, który równie dobrze działa w zakresie 1,8..5V,
    > to po co stabilizować lepiej?

    To, że działa przy różnych napięciach nie znaczy, że będzie dobrze
    działał przy napięciu zmieniającym się. Niestety jedno nie oznacza
    drugiego.

    > Bez zenerki obciążenie może zobaczyć zabójcze napięcie,
    > z nią może być ono za niskie. Wolę ten drugi wariant. :-)

    Czyli zenerka jako zabezpieczenie? Trochę mało.

    > W sieci w minutę znalazłem takie na 250uA produkcji Microsemi,
    > ale dostępności detalicznej nie sprawdzałem. Poza tym to nie

    No i to jest kłopot z zenerkami. Jakbyś miał inne parametry, pomysł jest
    super, ale przy zadanych to taki sobie. Zamiast szukania miniaturowej
    zenerki prościej wziąć gotowy scalak klasy MCP1702/1703 (nie mówię że
    akurat te) plus dwa kondensatory - i dużo mniej prądu zeżre, i
    stabilizację zapewni nieporównywalną. Kosztuje podobnie jak ten LND, też
    do dostania "za rogiem", przynajmniej jak ktoś mieszka w Łodzi ;)
    Co innego jakbym miał zrobić stabilizator na 30V zasilany z 200 (piszę
    na pałę bez liczenia).

    > musi być zenerka: w sieci widziałem kiedyś stabilizator IIRC
    > na CA3086 działający od 10uA.

    Popatrz jaki sam ten scalak jest wielki ;)

> [...]
    > ogranicznika w zasilaczu, jak i modulatora do jednokierunkowej
    > transmisji danych przez sieć zasilającą -- prościej już się

    No, pomysłów do wykorzystania można mieć sporo.

    Pozdrawiam

    DD

  • 20. Data: 2016-06-07 07:45:29
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 5 Jun 2016 01:52:06 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Najprostsze rozwiązanie : tranzystor w układzie wtórnika z diodą
    zenera

    Najprostsze rozwiązanie: dzielnik napięcia.