  • Data: 2004-12-17 13:15:28
    Temat: Re: metro ethernet?
    Od: Janusz - Vahanara <v...@o...gapp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Nastał nam piękny 17 grudzień 2004 roku,
    kiedy to Marek Wodzinski posłał(a) w świat wiadomość
    e.net>

    > Ale ethernetem dostaniesz wiecej na istniejacych kablach. A niektorzy juz
    > maja takie kable jakbys nie wiedzial.
    Ethernet kat. 5e lokalnie jest w zasięgu prawie każdego amatorskiego ASKu.
    Tylko po co aż taki nacisk na przepustowość sieci? Kto zapewni wyjście poza
    LAN z transferem rzędu 20 Mbps dla pojedynczego użytkownika?
    Abonent TP czy chello rano zapuści ściąganie 20 CDków, transfer skoczy mu
    do maksymalnego (jaki przewiduje abonament) i wieczorem, kiedy wróci do
    domu wykres szybkości transferu będzie pozioma linią na wysokości maksimum.
    Tylko nieliczni, wielcy operatorzy mają swój własny szkielet i mogą takie
    parametry transmisji zapewnić.

    Po cóż powiększać na siłę parametry linii powyżej wspomnianych 6 Mbps,
    skoro wyjście z Metro na świat (dajmy mu 20 Mbps) i tak będzie dzielone na
    1000 abonentów? Robimy szybki LAN dla huba DC?

    > No coz. Prawda w oczy kole.
    To już zbyt wielki skrót myślowy, jak dla mnie.
    Będę się trzymał swojej opinii. Kto przez kilka lat budowania sieci
    pobierał niemałą opłatą instalacyjną, a teraz, kiedy sieć jest już istnieje
    za symboliczną złotówkę podłącza kolejnych abonentów jest w lepszej
    sytuacji finansowej o tego, kto przy budowie sieci może liczyć tylko na
    symboliczną złotówkę za podłączenia abonenta.
    A kogo to w oczy kole, to już inna para kaloszy.

    > Nowe sieci tez poszukuja nowych klientow. I niektorym sie oplaca dawac
    > aktywacje za 1zl. Naprawde.
    > A to, ze 'starzy' daja wiele za 1zl to tylko presja rynku - masz aktywacje
    > za 50-100-300zl, to ludzie sie podlacza tam, gdzie jest za 1zl. Nawet jak
    > w cyrografie, bedzie ze operator moze zrobic wszystko (bo ludzie i tak nie
    > czytaja umow).
    Tym gorzej dla wchodzącego dostawcy.
    Kable musi pociągnąć do każdego mieszkania na dziś, a cyrografy kończą się
    potencjalnym klientom (których może, a nie musi przekonać do własnej
    oferty) w ciągu roku albo dwóch.

    > Naprawde, wyrzeczenie sie oplaty instalacyjnej nie jest niczym innym jak
    > przeniesieniem tych kosztow w abonament i stad cyrografy. To tak jak 'raty
    > 0%'...
    I w tym miejscu trzeba by się wesprzeć biznesplanami i bieżącym cash flow
    e-Wro, TP, Netii, chello. A ponieważ z oczywistych względów to niemożliwe,
    więc dyskusja komu starczy środków na finansowanie "rat 0%", a komu nie,
    urywa się.

    > ... wdrazanie uslug, do ktorych nie byla przeznaczona istniejaca
    > infrastruktura jest po prostu ciezkie lub niemozliwe bez jej przebudowy.
    Znów brak szczegółów: czy droższa jest rozbudowa sieci istniejącej, czy
    budowa całkiem nowej.
    Sam produkt, to jeszcze mało. Trzeba go sprzedać. Koszt dotarcia z
    poszerzoną ofertą do własnych abonentów i nakłonienie do niej jest niższe
    niż wydarcie (myślę, że to odpowiednio mocne słowo) rynku przez nowego
    gracza.
    Powtórzę do znudzenia: nie wszędzie powódź tysiąclecia poczyniła takie
    szkody, jak we Wrocławiu.

    Sam napisałeś wcześniej:
    > Zauwaz, ze wiekszosc nowinek o 'testach' ma za zadanie tylko trzymac
    > klienta dalej u siebie, bo 'kiedys' bedzie. Trzymac, bo konkurencja tez
    > wprowadza takie uslugi (Dialog tez prowadzil testy). A od testow do
    > uslugi, to czesto potrafia minac lata.
    Czy zwał to "nowinka techniczna", czy "w drugiej kolejności", to na jedno
    wychodzi.
    W dalszej kolejności to znaczy kiedy? Za rok? Kiedy na tych osiedlach
    będzie już chello? Kiedy TP będzie planowała 2 miliony abonentów Neostrady?
    Operatora TV/telefon/internet nie zmienia się wedle kaprysu co trzy
    miesiące.

    > A nieistniejacy nie oferuja wogole. I co z tego?
    Pif-paf! Leżę powalony argumentacją. Nawet się nie zorientowałem z której
    strony oberwałem. Mogę na nagrobku liczyć na krótkie epitafium z
    wyjaśnieniem o co chodziło?

    > Czyli w skrocie: usunales te odpowiedzi na _swoje_ pytania, ktore Ci nie
    > pasowaly i nazwales je w skrocie 'science-fiction'.
    Pomijam nowinki techniczne i ich zastosowania.
    Pokrewna branża telefonii GSM też zachwycała się internetem w komórce,
    WAPem i innymi cudami.
    WAP zrobił dawno klapę, chyba wszystkie telekomy w Europie renegocjują
    warunki koncesji by jak najdalej odwlec termin wprowadzenia telefonii 3G.
    Skupiam się tylko na kosztach, przychodach i zysku.

    Koszty rozbudowy sieci w kablówkach, telekomach widzisz w czarnych barwach,
    natomiast kosztu budowy sieci typu metro nie dostrzegasz albo
    bagatelizujesz.

    A to stwierdzenie zostawiam sobie na deser.
    > A pozwolic na takie promocje moga sobie po prostu firmy, ktore maja wiecej
    > pieniedzy i sa w stanie rozlozyc sobie takie koszta na kilka lat (nie tak
    > jak osiedlowki ze switchami za 50zl, dla ktorych duzą inwestycja sa
    > kolejne takie switche, a daleka przyszloscia sa dwa najblizsze miesiace).
    > Pokaz lepiej takiego operatora, ktory dla podlaczenia za 1zl nie daje
    > cyrografu do podpisania.
    Bardziej odnosi się do innej mojej wypowiedzi w tym wątku
    Dobry moment na zastanowienie się nad sytuacją providerów sprzedających
    internet prawie wyłącznie osiedlówkom.
    Wbrew marzeniom niektórych, że osiedlówki pokażą w dłuższej perspektywie
    "złej TP" gdzie raki zimują, to niezależnie, kto się będzie rozwijał, czy
    to telekomy (TP, Netia, Dialog), czy też kablówki (chello, Aster) albo
    sieci metropolitarne (e-Wro), to na pewno po dupie dostaną te wiecznie
    niedofinansowane i kiepsko działające osiedlówki.

    Janusz - Vahanara
    Jestem tu, by wrzasnąć: Ku-ku-ry-ku!,